måndag 5 september 2016

Mer resurser till polisen?

Igår var den fd(?) gullgossen Ygeman på TV för att tala om hur den (felaktigt enligt vissa) eskalerande upplevda känslan av att man inte får hjälp av polisen, skall lösas.

Alla politiker gapar om mer resurser och fler poliser. Sitter man bara och lyssnar känns det ju som att budskapet till sist nått öolitikerna och att de nu avser att göra något. För oss som varit med ett tag har det hela något bekant över sig.

Jag roade mig lite med att leta i riksdagens akriv och mkt riktigt hittar man en del gottisar.

Ex detta svar från dåvarande justitsieminister T Bodström.

Man gjorde alltå för 15 år sedan en stor satsning med fler poliser och bla bla bla. Ganska exakt samma sak som Ygeman stod och sa i Svt Agenda igår. 

Jmf med Danne Eliasson och Ygemans löften och en bättre framtid har vi ju facit på Bodströms löften. Nämligen hur det ser ut idag?

Knappast har det blivit bättre va? För 15 år sedan då trodde jag nog polisen skulle iaf göra en ansats att utreda ngt, idag tror jag inte man gör det annat än vid grova brott mot person.

Ngt verkar uppenbarligen inte funka, om lösningen är enbart mer resurser är jag inte så säker på. Jag tror man måste få till en radikal förändring i hela samhället. En förändring som bara kan komma via lagstiftaren. Nolltolerans mot brott, personligt ansvar på alla olika nivåer. Från myndighetschefer till tjänstemän till snattaren. Det du tar för sig kommer osvikligen leda till ngt som DU ansvarar för. Gör du ngt bra väntar belöningar, gör du ngt dåligt väntar ngn form av negativ effekt i paratet med ditt misslyckande.

Hela samhällsmoralen har kört i diket med politikerna vid ratten och innan de styrt upp på vägen tror jag enbart fler hästkrafter i bilen kommer hjälpa nere i diket. Sen anser jag att polisen behöver anställa fler utredare, civila sådana. Många poliser verkar dock se mkt snett på civilanställda, en företeelse som är skamlig. Att man lär sig svinga batong och skjuta pistol har föga med en kvalificerad utredning att göra och precis som GW tycker jag man borde ha olika inriktingar mkt tidigt på polishögskolan, om inte från början tom, där hjärntrusten får ta tag i tankearbetet och muskelbergen får svinga batong på stan.


12 kommentarer:

  1. till rikspolischefens försvar ska sägas att det är:
    -alliansen som varit ansvarig för resurser 2006 - 2014
    - samma lirare som ansvarat för migration, som sas skapat ett litet hpl i statsbudgeten som påverkar övriga, och som är bestående, då demografiska beslut är irreversibla
    - att det var under alliansen man fattade beslut att gå från 24 självstänidga länspolismästare som var samspelta med respektive län, och länsstyrelse, en ordning vi haft sedan Oxenstierna.
    - att det inte var någon skillnad på alliansen budget 2014 - 2018 i relation till s+mp.
    att det är magdalena och Co som sätter budgeten för polisen, det gör inte ens Ygeman,

    så givet allt detta, kan inte Ygeman göra ett smack, avseende resurser, de är redan ianspråktagna och värre kommer det att bli, varför buset kommer att eskalera och polisen gå ner sig ännu mer,

    Problemet med Rikspolischefen är att han saknar polisär erfarnhet och är helt tondöv, vilket så klart ur politiekns synvinkel är hans fördel, för allt handlar om att hålla budget, oh slå undan alla uppror. Polisförbundet ligger rätt nära ST (statstjänstemännen) och genom Ygemans agerande har s snart fått hela facket mot sig :-) och det är den tröst som finns.

    Nu klarar ingen polischef av att göra något av kaoset, men situationen, den har inte Danne skapat, utan politiken, från höger till vänster, och så länge det inge fungerar med inre säkerhet, så kommer sd fortsätta gå som en raket, och det är väl rättvist, om våra ledare inte förstår sig på hur det ligger till utanför bubblan Rosenbad eller partikanslitet på Sveavägen.

    alltså att byta ut Danne, är fel fokus, visst blir det något lite mindre dåligt, men varken polis, militär eller lärare eller sjuvårdspersoanl får högre lön för det, men bara värre och värre arbetsmiljö, och vem vill riskera sitt liv för 24 000 kr, det är fan i mig skrattretande, att politiken avlönar välfärdsindustrin med miljarders miljarder, utan att blinka och sänker statens kärnruppgifter utan att röra en min, alltså Ygeman är lojal mot partiet, och kan inte leverera, och inte backa, och att tillsätta en kompetens respekterad polischef är hopplöst, eftersom det är tveksamt om en sådan kommer att vilja hyckla och lösa upp uppgift som är dödfödd. Nä, moderaterna knystar inte mycket om hur mycket resurser de vill tillföra polis och militär, eftersom reformen sannolikt var tänkt att spara pengar. polisen är med den nya reformen helt politiserad centralt, av Rosenbads perspektiv, och det var målet, lokal frågor var inte viktiga för hövdingen heller, så 24 småpåvar är oändligt mycket bättre än en lydig storpåve, men ansvaret är inte rikspolischefens, utan m+s. så det så, Bea borde förhöras, om allt skulle lösas av att Danne byts ut, i takt med att polisen styrs centralt, kommer det fortsätta fungera dåligt, och då har man en aning om vilka partier som kommer att gå mindre bra, respektive bra, det är rättvist. S.W

    SvaraRadera
  2. Alltså, SD kan inte få en bättre kampanjarbetare än rikspolischfen, det är det som är det paradoxala, så om inte politiken kan finna en väg för resurser, så måste de ha en sådan som Danne som kan bedriva signalpolitk, eftersom det inte går att lösa uppgiften :-) och på det sättet kan sägas att inte bara Rikspolischefen är en nyttig en, utan tyvärr även Ygeman, eftersom hans chef pga interna problem, inte kommer att svänga förrän det smäller på ritkigt och förorterna förklarar sig autonoma även formellt, som Danne sa, det är polisens/sveiges fel att ungdomarna är arga :-) Han har så rätt, och det finns fler som börjar få måttet rågat än de kriminella avarter som bedriver krig mot staten själv.
    Vilken soppa, det måste bli sämre innan det blir bättre, och då är läget fantastiskt dåligt som det är, politiken leker med eld som de nog inte begriper, och det är inte ens naivit, utan mest oförklarligt. Synd bara att de inte tog lärdom när SD äntrade Riksdagen, kanske måste partiet upp mot 30 % innan ngn gör hemläxan. Poliser ska under inga omständigheter ha en lön under 30.000 kr och inte militärer heller.
    Däremot skulle press-sekreterare, opinionsbildare och PR-folk och varför inte patigängare kunna ha en lön på 24 000 kr, förmodligen skulle det påverka samhället positivt, då den nuvarande eliten skulle behöva byta yrke för att få det goda livet att gå ihop. Det är så illa att mab börjar heja lite på Jimmy och co, av ren skadeglädje, varje gång rikspolischefen framträder i rutan, så är det någon som vinner och ngn som förlorar, och det är inte s som vinner, som det ser ut. två år kvar till val, och polisreformen kommer bara fortsätta att haverera, och moderaternas ansvar blekna, men de tänker nog på ett annat sätt i Rosenbad, annars skulle de inte fortsätta med teaterföreställningen. S.W

    SvaraRadera
  3. Hej.

    Jag undrar hur det hade sett ut med ca 12 000 fler poliser i aktiv yttre tjänst?

    Skrivbordsjobben sköts bäst av den som är utbildad för sådant, forensisk expertis till ett nationellt centrum kan anställas, parkeringsbevakning och en hel del andra petitesser till ärenden kan skötas av vaktbolag tills vidare.

    Poliser till fots, poliser i helikopter, och poliser i bil med modern övervakningsutrustning, poliser med teknisk specialisering i databrott, och poliser i tunga pansarfordon med lämplig bestyckning för nedkämpande av upplopp med ickedödliga medel, samt ett poliskommando med den särskilda uppgiften att jaga fram, infånga och internera de som är på rymmen eller uppehåller sig illegalt i Sverige.

    Det är ett sätt, för den som inte har sillmjölke i ryggraden.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi behöver en svensk FBI som kan arbeta i hela landet, avskaffandet av länsindelningen kunde man då struntat i, och som kan locka till sig de med skarpt intellekt som inte är så lockade att åka runt i målad polisbil i 3-5 år innan de får chansen att arbeta med kvalificerad utredning. Det blir trubbigt med ett första filter som premierar helt andra egenskaper (batongviftande) än vad som är önskvärt i nästa steg upp i karriären.

      Vänligen
      Roten till det onda

      Radera
    2. Jag tror att det finns flera stora verksamheter i Sverige som i princip är hopplöst förlorade och där det är bättre att börja om än att försöka reformera den befintliga verksamheten. I stort sätt gäller detta all offentlig verksamhet som skola, sjukvård och polis.

      Om man ska drömma, hade jag gärna sett att man började bygga upp en halvmilitariserad styrka, bestående av endast helsvenska män. Denna kunde sen gradvis ta över stora delar av polisarbetet, över kanske 5 år. En del av de befintliga poliserna kan kanske gå över till denna nya styrka, men merparten bör nog bara friställas. Feminiserade dialogpoliser är ingen tillgång i något som snabbt börjar likna Brasilien, de är en belastning.

      Radera
  4. Man ska skilja på vardagsbrott, mängdbrott, tex vanliga inbrott
    och på organiserad brottslighet, till detta lilla fenomen har vi nu begåvats
    med NPM, dvs att s och m, om än av olika orsaker, älskar att handla upp statlig offentlig verksamhet, i privat regi. De som handlar upp kan inte frågorna, och har inget större intresse, annat än lägsta pris, och politiken som uppdragsgivare har noll intresse att följa upp, eftersom kontroll kräver intresse och kunskap och kostar pengar. Så hela det nya offentliga Sverige är en räksmörgås för ogentliga affärer, utöver då själva handlen med människor som smugglas som gör det hela lönsmat, varför hålla på med industri, innovation, uppfinningar eller export, när man utan att behöv kunna ett smack, kan delta i upphandlingar om välfärd, allt man behöver är en kommunikatör och copy-wwriter som lägger upp rätt vision.

    Nä, polisen behövs lokalt i första hand och ska inte centraldirigeras från Stockholm, alltså om vår politiska elit vill behålla makten, men nu saknas det resurser och förmodligen vilja, så man får överge skyddet av den samhällsbärande medelklassen, och upphöra med mängdbrott, vilket angränsar mot organiserad brottslighet:

    Terrorism
    .............................
    Grov organiserad brottslighet
    .............................
    organiserad brottslighet, inkl ekobrott
    -----------------------------
    diffust mellantillstånd. övergångsfas
    -----------------------------
    Grova våldsbrott, som inte är organiserad brottslighet
    .............................
    mängdbrott + lurendrejerier + brott mot äldre
    --------------------
    Svenssonförseelser

    Det är en slags skala, som man måste växla upp och ner i, och
    det går näppeligen att överge de längre nivåerna, då dessa
    tenderar att öka och utgöra inkörsport för högre nivåer, och till slut är det ingen som vill arbeta och betala skatt, eftersom det är för mycket bus,
    nyliberalerna kommer att jubla, frågan är mer hur ett samhälle med dubbla eller trippla våldsmonopol fungerar. Polisen ska hälst vara kmmunal för allt förebyggande brottsarbete, och måhända regional med Län, men detta betyder inte att det inte finns nationella behov, för de högre nivåerna, och för detta hade man centrala Rikspolisstyrelsen:
    Rikspolisstyrelsen (RPS) var en svensk statlig förvaltningsmyndighet under Justitiedepartementet från 1964 till 31 december 2014. Det mesta av verksamheten vid RPS ingår nu i Polismyndigheten. S.W

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gick lite fort:
      Polisen ska vara lokalt/kommunalt förankrad i grunden. De polisirra resurserna kommer aldrig att räcka ens med fullständig digital övervakning ala DDR som vi är på väg mot. Den polisära spaningsradarn startar hos folket som är polisens ögon och öron, och när den civila urkraften inte räcker till, ja då kallar man på farbror Blå, varför buset aldrig får fotfäste. Nu siktar man in sig på de högre nivåerna och central intelligence, typ FRA verksamhet, varför man på ett vis når överallt, men aldrig direktkontakt med vanliga människor, alltså de som anställt polisen för att övervaka en lite andel antisociala typer, blir i stället massövervakade, eftersom politiken inte har förstått sitt uppdrag, att det är folket som anställt politiken för att hjälpa till med skydd och säkerhet, när det kniper. Utan lokal polis och lokal förankring går man misste om det mest centrala, den lokala underrättelseförankringen ute i gård och stuga. Det är ju när polisen känner sina får, och fåren känner sin vallhund, som det går att förebygga räven. men centrala snusmumrikar till polischefer blir löneutveckling och befordrar en fråga om värdegrund och mumbo-jumbo, och är polisen lokalt förankrat kan en polisstyrka mycket väl ha 40 000 kr i lön, för att de sköter jobbet, det är en fråga om motivation och team-work med det civila samhället. Den regionala indelningen med län eller dessa nya storregioner är en mindre fråga, det centrala är att det cecentrala fullständigt går förlorat och hamnar längst ner i näringskedjan, varför man premierar skrivbordspolisär utveckling och medjamande, vilket leder till missnöjde, dels från polisen avs lön, men även från medborgarna, som inte förstår verksamhetsproblemet, och framför allt uppstår problem när poliser inte får rätt lön, och de som arbetar med själva brotten, det konkreta, premieras minst och ligger längst från ledningens centralstyrning. hela signalsystemet havererar, och medborgarna tappar sugen, att vara ögon och öron, och då får polisen ännu större uppförsbacke, och ännu större behov av resurser, och ännu större glapp mellan förväntad uppgift och utfall.
      den brottsutveckling som skett ska inte vara möjlig, och det läskiga är egentligen normaliseringen, att ingen tycker det är märkligt, och då kan man sannolikt heller inte lösa problemet, förrän det är för sent, och då har man givit SD ännu fler fördelar, för problemen med globaliseringen har bara börjat, vi är inte ens i mitten av början, vi är i starten på det initiala skedet och de flesta springer åt fel håll, och tror att man löser problem med ledning på en mer central nivå, suck. LPP, löses på plats. Skrivbordslösningar fungerar sällan. Det nationella behovet är något annat, lika central och samma behov av aktion direkt, dvs LPP, fast med andra styrkor,
      det går inte att ställa lokalt mot centralt, det handlar om både och, förr hade vi en stor-påve som tänkte klart i begränsdade frågor och 24 kardinaler som tänkte klart regionalt, nu har vi en storpåve som ska klara av allt, och det gör inte ens en gud, så det är faktiskt lite synd om Danne, han har inte verktygen, och det är på tok för komplext att hantera allt på en gång som centralbyråkrat med tydlig partipolitisk inriktning. Det är politikens ansvar, inte rikspolischefen, så man ska kanske resonera tvärt om, det är bättre för polisen med Danne, han kommer aldrig att kunna täcka upp för Ygemans ansvar, och då är det s som toktoktorskar på moderaternas reform, även om det fanns väldigt få opponenter, så är problemet för lite resurser i förhållande till uppgift och det kan ingen omorganisation i världen lösa, den sängen, polisens arbetsuppgifer, är en säng som politiken bäddat, genom att strutsa oss ända hit, och det kommer att bli en dyrköpt läxa, för den som ska ärva eländet 2018 :-) S.W

      Radera
  5. RPS var central förvaltningsmyndighet för polisväsendet.

    RPS
    - utövade ledningen över polisens samlade nationella polisiära uppdrag.
    - fördelade medlen för polisen mellan de olika polismyndigheterna.
    - Säkerhetspolisen
    - Rikskriminalpolisen
    - Nationella i
    - Polishögskolan.
    - chefsmyndighet för SKL
    - samordning genom PVS

    Politiken har sprungit lite i förväg, man vill ju inte ha kvar det kommunala självstyret, och moderaterna har övergivit planen för att avskaffa landstingen, så de gynnarna ska försöka inför storregioner,
    för att sudda ut problem med transfereringar, och då blir det några
    storregioner, som polisen redan är indelt i:

    Polisregion Nord
    Polisregion Mitt
    Polisregion Bergslagen
    Polisregion Stockholm
    Polisregion Öst
    Polisregion Väst
    Polisregion Syd

    den där indelningen är kanske inte helt fel, jämför våra gamla MILO,
    men att gå från 24 distrikt, med helt olika upplägg, till 7 områden
    som lyder under en central myndighet gör att man inte kan följa polisens prioriteringar, det gick bra förr, dvs det fanns transerperens hur politiken prioriterade, nu är den vägen stängd, eftersom politiken inte vill redovisa hur de prioriterar med skattemedlen, och det kan bara leda toll ett demokratiskt underskott för medborgarna, varför det naturligtvis kommer att gå h-e, politiken har inte ritkigt förstått poängen med dmokrati, den är till för att korrigera korruption och maktmissbruk, och när de försöker dölja sina prioriteringar, så får de istället ketchupeffekten, och så drabbas politiken av väljar-revolt, och det är väl en smula tragiskt. En central rikspolischef som Eliasson kommunicerar centralt åt sin husse, och detta är ett stort problem. KLart vi ska ha en central polismyndighet, men inte fan ska medborgarna ge upp behovet av lokalt skydd, det bör vara polis vars resurser ställs under val i kommunala val eller möjligen regionala, så kan medborgarna rösta för sitt skydd, och behov av vanliga poliser som patrullerar och utreder mängdbrott. Det är en annan planet än grov organiserad brottslighet som är lika gränslös som vädrets makter. S.W

    SvaraRadera
  6. Problemet är alltså att man skjuter på fel mål med en tondöv rikspolischef, det blir inte bättre förrän de tillsätter kompetent ledning utan poolitiska meriter, samt budgeterar för högre löner.

    Istället för dessa trötta utrop om 1000 poliser hit och dit skulle väljarna vara intresserade av att veta:
    behovet av...antal.....region.....inriktning:
    -.................................gränspoliser
    -.................................Kriminalpoliser
    -.................................ridande poliser
    -.................................piket-poliser
    -.................................hundpoliser
    -.................................sjöpoliser
    -.................................helikopterpoliser
    -.................................trafikpoliser
    -.................................närpoliser
    -.................................patrullpoliser
    -.................................IT-poliser
    -.................................utanförskapspoliser (dvs kravallpolis)

    etc etc
    det är bara att göra en behovsanalys, hur många behövs
    hur många behöver rekryteras och vilken lön krävs för att
    få rätt personer.

    Journalister ska sluta att låta politiken komma undan med att utlova antal poliser, politiken snurrar bort frågan, politiken ska tala om hur många miljarder de vill ge i tillskott, och detta ska vara kontinuerligt tillskott per år, inget töntiga tillskottlöften som med militären, där man plötsligt anger tillskott i fyraårsperioder.
    5
    Så antar vi att de måste höja lönen med runt 25 % för att klara av att rekrytera rätt sorts folk och behålla dem, samt därtill öka antalet policer med 10 % så ger det ett ekonomiskt utfall, som de nog inte har råd med,så när de lovar fler poliser handlar det i princip om att göra det inom befintliga budget = sänkta löner och behov av ännu mer tondöva rikspolischefer, så vi ska vara snälla mot Danne, han är helt enkelt en man som har rollen att från de ansvariga ansvaret. Det blir inte mycket bättre förrän medborgarna ges demokratisk insyn att påverka resurstilldelningen, och eftersom detta är politikens skräck, så är huvudtesen att SD kommer att öka i valet 2018, mer än idag, och löser inte politiken resurserna, så har vi ett resursläge 2018 - 2022 som sätter agendan för SD om sex år, det är frågor som kommer att bli större och större, först kommer säkerheten och magen, sedan moralen och värdegrunden. S.W

    SvaraRadera
  7. Det är nog inte väldigt svårt att få ordning på polisen, det handlar mest om vilken maktprincip du vill tillämpa.

    S kan tänka rätt ibland, men det är numera alltför sällsynt, sannolikt en generationsfråga. När de tillsatte Gunno Gunnmo från polisfacket så var det inte bra inom stockholmspolisen, och vips med Gunno på plats så sjänk tex inbrottsstatistiken som en sten, jämte andra brott i Stockholm, det var en enkel fråga om prioriteringar och prmieringar. Dvs vad är det för styrmodell du som chef tillämpar, vad är det du belönar, tramsig plakatpolitik, eller brottsbekämpning och grundläggande polisä´r kompetens. premierar man pappegojapoliser, så får man pappegojpoliser i sin ledning, och sedan går åren.

    http://www.dn.se/sthlm/lanspolismastare-gunno-gunnmo-far-sparken/
    Gunno var Länspolismästare 1996 - 2003 och en av de första som inte var jurist, utan gått den vanliga vägen, om än via polisförbundet.

    Det var hans lönemodell att premiera polisarbete, och inte lägga alla ägg i en korg, chefspotten, och premiera papegojkompetens, Eliasson är mer ett exempel på hur man tog managementmodellen ett steg för långt.

    Så gå in och studera brottsstatistiken i Stockholm före och efter Gunno, och sedan när de tillsatte Götbladskan, som alls inte var dålig, men som var lojal mot RPS och politiken, och återinförde en lönemodell som under inga omständigheter kunde premiera vanliga duktiga poliser med lång och trogen tjänst, sådan som kan sitt jobb och kan ifrågasätta pundiga papegojor, så sköt naturligtvis brottsstatistiken i höjden igen, det är inte så att fakta saknas, det är bara det att ingen orkar dra rätt slutsats. Poliser är människor, och människor tenderar till att anpassa sig efter ledaren, vill politiken ha polisledning som är dundersossig, som tex med Holmer, så går det som det går, eller för den delen med paradexemplet, kapten Klänning, han sa allt rätt, och gjorde allt fel, det viktiga var inte verksamheten, utan att man kommunicerar rätt värdegrund, att sedan våldta småflickor på fritiden är en annan fråga.

    Det finns mycket som talar för att arbetarrörelsens förestående fall handlar om detta, politiken som utgör den yttersta ledningen, har tagit sig fram i sossesoppan från späd ålder genom att kommunicera rätt, och sedan träffar de verkligheten, och då gör de som de brukar, tillsätter personer som kan anpassa verkligheten efter partiboken, och inte tvärt om.
    Det verkar inte ens vilja inse att partiet är på väg mot samma bottenläge som i Finland, dvs under 20 % De kommer att fo

    Gunno stälde höga etiska krav på polisen, dvs sina medarbetare, jämställdhetsfrågor var viktiga vilket resulterade resulterade i ett ovanligt stort antal kvinnliga poliser befordras till högre chefer. GG arbetade även mycket med att utöka mångfalden hos polisen, bland annat utifrån etnicitet och sexuell läggning, vilket även det gav konkreta resultat. Framför allt premierade och värdesatte GG polisiärt arbete, det fanns sas säga ingen motsättning mellan att göra jobbet och sammtidigt ´kommunicera rätt värdegrund, problemet är mer om polisen börjar arbeta med lönemodeller som premierar kompetens, det är mer där skon klämmer.
    Ska se om jag hittar någon gammal gömma med inbrottsstatistik i Stockholm ur ngn gammal gömma från BRÅ. Vill minnas att det var en kuslig korrelation med just GG, så det är väl bara att fråga GG om han vill kan konsulta och sedan tillsätta ledningen för polisförbundet för den nya polisledningen, så kan s lösa sina problem på en gång, istället för att misslyckas ännu ett val (2018) genom att fortsätta vägra förstå att först kommer magen och säkerheten, sedan värdegrunden och moralen, det går inte att vinna valet 2018 med plakatpolitik, nu gäller hårda bandage, och Ygeman måste omedelbart bänka sig i skolbänken och lära om, det är inte samma egenskaper och begåvningar som gäller för att bli politruk, som att uträtta konkret myndighetsarbete, och tillsätter man en politruk som GD, så känns det säker tryggt, men man vinner inte val, det kunde däremot den gamla stammen sossar, som inte hade domestiseras med papegojandet. S.W
    S.W

    SvaraRadera
  8. Giuliani gjorde New York säkert med sin enkla regel ”poliser ska vara där poliser behövs”. Man tittade på statistik var problemen fanns och där satte man ut poliser som patrullerade dygnet runt. Samt elektronisk bevakning.

    Men med en vänsterextremist som polischef lär inget hända förutom kvotering och lägre behörighetskrav.

    SvaraRadera
  9. Det tar sig sa mordbrännaren, nu gäller det att ligga i, det var en politiskt initierad reform, som man genomförde mot bättre vetande, och det hela leddes av en kommitté med politiska direktiv, och att kommitte´n frångick direktiven är ingen slump, dold politisk styrning, och nu faller sökljuset på HR-konsulten och alla andra jeppar som fanns i toppen, för att tydliga polisen :-) och så hela denna köpta PR-kommunikationsstab, som om detta inte vara en PR-grej, som man körde igenom utan ett enda uns kompetens från verkstadsgolvet. KLart Bea kommer undan, de gjorde allt rätt, men Eliasson börjar stiga i graderna, så nu gäller det att gå till grunden med hela stöpet, från ax till limpa, med den nymoderata hanteringen, och eftersom Ygeman har ett problem, måste S se till att agera, och då är det dags att vända på var enda sten, om bara Eliasson inser detta, att se till att göra om, göra rätt, och förklara vad som gick fel, så har han faktiskt chansen att göra århundrades comeback, rätt så, sökljuset ¨p Eliasson är fel, han är däremot helt rä9tt person att ggenomföra rättelse, varför inte analita Stene H :-) när han ändå har ånga uppe, till jul kan rapporten vara klar, och polisförbundet kommer inte vara sena att haka på, så att s nu gör rätt, eftersom det var som sas satte agendan. har tom köpte DN idag, och gjort hoppsasteg, det finns hopp. S.W

    SvaraRadera