fredag 9 oktober 2015

Gräsrotsupproret mot migrationshaveriet

Politikerna säger att "vi" "tillsammans" ska lösa detta. Det de menar är DU. Alltså måste DU vakna nu.

Det torde nu vara helt uppenbart för alla att rikspolitikerna lever i en egen bubbla. De har helt enkelt ingen aning om vad som sker ute i verkligheten. Rapport efter rapport kommer från verkligheten, senast igår fick ju en sosse frispel på Morgan Johansson, efter lite partipiska fick han be om ursäkt. Faktum kvarstår dock att det går år pipan just nu.

Att hoppas på något från skattediarna i riksdagen är nog omöjligt. Däremot finns det faktiskt just dessa kommunpolitiker. De som måste hantera nya pålagor från regeringen i maskopi med FP & KD (nu tänker jag på tvånget att ta emot nyanlända).

Gå in på din kommuns hemsida och titta i mötesprotokollen från socialnämnden och byggnadsnämnden. Vad har man planerat för överraskningar för kommunens invånare?

Domstolsvägen

Är protokollet helt nytt finns möjligheten (inom 3 veckor) att som kommuninvånare överklaga beslutet till förvaltningsrätten. Det är egentligen inte särskilt svårt att göra detta.

  • Den ska vara skriftlig och adresseras till förvaltningsrätten men lämnas till den ansvarige på kommunen.
  • Den ska ha lämnats in inom tre veckor från det datum står i beslutet.
  • Du ska skriva vilket beslut du är missnöjd med.
  • Du ska skriva vilka fel anser det finns.
  • Du ska hänvisa till vilken nämnd eller person som fattat beslutet.
  • Du ska hänvisa till protokoll eller brev där beslutet finns beskrivet.
  • Du ska skriva under med ditt namn och uppge personnummer, adress och telefonnummer.
  • Du har tre veckor på dig att göra din överklagan från och med datum som står i beslutet som du fått.

Överklagan kan vara förvaltningsbesvär eller en laglighetsprövan. I det förra fallet kan rätten ändra beslutet eller upphäva det. I det senare kan man enbart upphäva det. Om man är direkt berörd är det förvaltningsbesvär som gäller. Ex bygglov bredvid din tomt eller något annat som direkt berör dig. I annat fall är det laglighetsprövning som gäller.

Även om beslutet står sig i domstolen kan man förhoppningsvis fördröja det eller i vart fall få politikerna att tänka en vända till.

Vanliga beslut i en kommun bereds och handläggs i noga ordning av tjänstemännen, just för att allt skall gå rätt till. Detta tar tid. I nuvarande panikläge dunkar man igenom både det ena och det andra av politiska panikskäl. Jag håller det inte för otroligt att man rundar lagstiftningen i vissa fall.

Opinionsvägen

Maila dina politiker, ställ dem mot väggen. Hur tänker ni finansiera detta, är det med i liggande budget? Vad kommer ni skära ned på? Kommunen tar över försörjningsansvaret för alla kommunplacerade efter 2 år. Är det budgeterat? Är det lämpligt med en asylförläggning bredvid en skola? Varför kommer kommunens skattebetalare i andra hand, finns det bättre kommuner att flytta till och ta med sig sitt skatteunderlag.

Prata med grannar, föräldrar på skola och dagis. Vet ni att osv... de flesta har inte en susning om vad kommunerna sitter och beslutar tills dess de står inför fullbordat faktum.

Bifogar lite länkar med ammunition för en dialog med DIN förtroendevalde.

Om skattehöjningar hos bloggrannen Fnordspotting
SKL:s rapport
8900 asylsökande de senaste 7 dagarna
Daniel Schützers utbrott på Morgan Johansson

Låt gräsrotsupproret börja!



Tecknar Olle har en fin bild nedan. Oklart om man kan visa den men jag får väl ta bort den om det kommer klagomål.




torsdag 8 oktober 2015

Stoppa migrationshaveriet i domstol?

En tanke jag fick idag vore att man kan gå den legala vägen och ifrågasätta en del saker kommunerna håller på med. Ett exempel kan tex vara stöd till illegala invandrare...eller de sk transitflyktingarna. Hjälp till dessa ger upp till 2 års fängelse, ändå ger vissa kommuner pengar till detta. Är det verkligen en del i en kommuns åtaganden?

Som kommuninvånare har man rätt att överklaga  kommunala beslut till förvaltningsrätten. Antingen är beslutet lagvidrigt, eller så kan de vara en formellt felaktig hantering av ärendet.



Beslut av kommunala organ – fullmäktige, kommunala nämnder och styrelser samt i vissa fall de kommunala revisorerna – överklagas enligt reglerna om laglighetsprövning om det inte finns bestämmelser i lag som säger att beslutet ska överklagas som förvaltningsbesvär. Kommunfullmäktiges beslut överklagas nästan alltid i den ordning som föreskrivs för laglighetsprövning . 

Utmärkande för laglighetsprövning är:

  • Att endast kommunmedlemmar har överklaganderätt, oavsett om beslutet angår honom eller henne personligen.
  • Att tiden för att överklaga börjar löpa när det justerade sammanträdes­protokollet har tillkännagivits på kommunens anslagstavla.
  • Den som klagar får inte åberopa någon ny omständighet som stöd för sin talan efter att tiden för att överklaga gått ut
  • Domstolens prövar endast beslutets laglighet, inte om beslutet är lämpligt eller skäligt.
  • Domstolen kan bara undanröja (kassera) beslutet men inte ändra beslutets innehåll. 
Det finns fyra grunder som kan leda till en ändring av ett kommunalt beslut (10 kap 8 § kommunallagen):
  1. Om beslutet inte har tillkommit i laga ordning
  2. Om beslutet hänför sig till något som inte är en angelägenhet för kommunen (överskridande av gränserna för den kommunala kompetensen)
  3. Om det organ som har fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  4. Om beslutet strider mot lag eller annan författning
Uppräkningen i paragrafen är uttömmande, vilket innebär att det inte finns någon möjlighet att genom laglighetsprövning få ett kommunalt beslut upphävt på någon annan grund än de nämnda. 

Förvaltningsbesvär

Kommun är indelad i ett antal nämnder som av kommunfullmäktige anförtrotts olika typer av ansvarsområden. Flertalet av de beslut som fattas av dessa nämnder fattas inte med stöd av kommunallagen utan med stöd i så kallad speciallagstiftning. Dessa beslut överklagas med förvaltningsbesvär. Exempel på beslut som överklagas med förvaltningsbesvär är socialnämndens beslut om ekonomiskt bistånd och särskilt boende som fattas med stöd av socialtjänst­lagen och byggnadsnämndens beslut om bygglov med stöd av plan- och bygglagen.  Ofta har ett ärende startat med att en kommunmedlem sökt bygglov eller liknande men ärendet kan också ha börjat med att kommunen gör en tillsyn av något slag som sedan resulterar i i ett beslut. 

Envarsgripande av politiker

Jag funderar på vad som skulle hända om man tillämpade lagen i Sverige på de som inte tillämpar lagen.



Som ni säkert alla känner till har myndigheter och politiker börjat strunta i svensk lag genom att hjälpa personer som olagligen befinner sig i landet. Med stöd av RB 24:7 borde man alltså kunna gripa dessa personer på färsk gärning och överlämna dem till polisen. 

Huka er i kommunhusen!



onsdag 7 oktober 2015

Migrationsverkets övriga åtaganden

Migrationsverket

Migrationsverket är den myndighet som prövar ansökningar från personer som vill besöka, bo eller söka skydd i Sverige eller som vill bli svenska medborgare.


Stycket ovan är taget från Migrationsverkets hemsida. 


Migrationsverket går som bekant på knäna just nu med anledning av den kraftiga vågen av flyktingar till Sverige (jag ger mig inte in i terminologin asylsökande, transit etc).


En fråga man kan ställa sig är hur verket klarar av sina övriga uppgifter. Man ansvarar ju som framgår ovan för annan hantering än att stå på Malmö central och liknande, sådant som inte har med flyktingar att göra. En gissning är väl att dessa andra uppgifter blir lidande då allt fpkus nu är att hålla näsan ovan vattenytan rörande flyktingkrisen.


Efter lite efterforskningar hittade jag mycket riktigt en utländsk KTH student som på twitter kom med en desperat vädjan till verket om att få förlängt tillstånd.



Hur många fler finns det?

Utländska gästforskare och stundenter är en mycket viktig del i den akademiska/forskningsvärlden. Ryktet om att det suger i SE kan lätt spridas och vi riskarar en braindrain som påverkar oss negativt.

Om någon läsare har fler exempel eller insikt i hanteringen på Migrationsverket får ni gärna kommentera nedan.



lördag 3 oktober 2015

Lösning på platsbristen för nyanlända

Idag hade Morgan Johansson en pressträff där man slingrade på den havererade migrationspolitikens metkrok.

Kort summering: Det väller in folk och vi vet inte var de ska förvaras. "Ingen" kunde förutse detta, men "vi" KAN fixa det. Tanken är tydligen att få tag på platser i gympasalar, idrottshallar, tältläger och myndighetsbyggnader. Som lök på laxen dödar man det kommunala självbestämmandet och trycker igenom en tvångslag och får därigenom 10 000 platser (hur nu kommunerna ska trolla fram ytor), vilket räcker en knapp vecka. Detta tarvar ett eget inlägg om hur man begår detta övergrepp mot kommunerna för några dagars konstgjord andning. Nåja åter till mitt förslag nedan.



Jag har ett ännu bättre förslag. Alla som röstade för nuvarande migrationsöverenskommelse ska ta emot en flykting var. Kom igen nu öppna era hjärtan och sovrum. För det kan väl inte vara så att de öppna hjärtan bara sträcker sig till några "likes" och swischade kronor på någon gala?

Miljöpartiet var som bekant drivande bakom överenskommelsen varför jag föreslår att alla dessa tar en var. Slänger som en bonus in Fi och vips har vi fixat 623 994 platser.