fredag 7 april 2017

Terrorattacken i Stockholm

Till att börja med måste jag tyvärr länka till detta gamla inlägg igen.


Här sitter man med familjen nere i Andalusien där vi är för de sista förberedelserna inför emigrationen. Konstigt nog får jag lite blandade känslor, egentligen är det ju självklart att jag borde stärkas i vårt beslut att lämna landet. Huvudanledningen var dock egentligen inte risken för terrorattacker, men då salafisterna som så länge gått under radarn i Sverige nu satts under press av bidragsgivare och media så ökade naturligtvis risken att ngt skulle hända, om det nu visar sig vara islamistisk terror. Men det ligger väl i farans riktning att det är det som skett nu. Dödande av slumpvisa mjuka mål är inget förfaringssätt som ngn annan extremistgrupp praktiserar för tillfället. Men vi vet som sagt inte vilket motiv som ligger bakom detta än.

I Belgien fick salafisterna också vara i fred länge, men efter Paris sattes dessa under tryck och som ett brev på posten kom attacken i Bryssel, samma scenario kan föreligga nu. Det är också en stark anledning till att Kanada inte var ett tänkbart emigrationsmål, där har salafisterna haft en fristad länge, men om man börjat sätta åt dem kommer det explodera där också.

Jag har länge haft genomgångar med familjen om hur vi ska agera vid en terrorattack, vem tat vilket barn, var springer/gömmer man sig osv. Men än viktigare är att undvika att bli en måltavla, jag kikar alltid över axeln på gågator, står avskilt på stationer och terminaler, håller utkik efter sådant som avviker från det normala på tåg osv osv. En sak jag hade genomgång om nyligen var just agerande vid händelsen av fordonsattack på gågatan/trottoar. Något jag kommer fortsätta utbilda familjen i. Jag tänker också ut handlingsalternativ löpande när jag rör mig pp offentliga platser, om det smäller nu var tar vi vägen osv. Den förberedde har alltid en större chans att överleva.

Det blir svårt att förutsäga vad dagens attack kommer leda till politiskt. Kommer SD öka? Ja kanske det, men även ett regeringsparti kan öka om man agerar handfast och resolut.

Kommer det bli floskler med fackeltåg och pray for Stockholm? Självklart. Försvara vårt öppna samhälle osv. 

En helt avgörande sak är naturligtvis vem eller vilka som utfört attacken. En terrorhemvändare? En radikaliserad andragenerationare? En nyanländ? Ett psykfall? Ngn som haft kontakt med/styrs av IS?
Gällande detta får vi hoppas att polisen gripen den/de skyldiga omgående så vi får svar på dessa frågor och kan agera utifrån detta.

Sen skickar jag en stor känga till SVT och TV4 nyheterna som i realtid rapporterar på twitter var de ser insatsstyrkan....


3 kommentarer:

  1. Hej.

    Att leva under konstant stress och en känsla av att något kan hända när som helst gör att ens intellektuella kapacitet sakta men säkert regredierar till flykt/försvar-respons.

    Då jag har egen erfarenhet av att leva med sådan stressnivå till följd av yttre omständigheter vill jag i all välmening uppmana till att hålla alla sådana tankar och diskussioner på en mycket konkret och grundläggande nivå; risken är stor att man utan att märka det snurrar iväg i 'tänk om...'-spiraler istället för realistiska bedömningar.

    Med det sagt, lycka till med livet i Andalusien. Där finns ju s.a.s historiskt prejudikat vad gäller islam och Europa.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var bara lugn, jag är en snustorr teoretiker som sakligt förklarar vad vi ska göra om ngt händer, men noga betonat att risken är minimal. Precis som vi också haft brandövning, trots liten risk för brand.

      Radera
  2. Så har det första terrordådet med dödsoffer genomförts. Kommer det fler? Det ligger i farans riktning. Vår säkerhetspolis/polis är dimensionerad för ett homogent samhälle med hög lojalitet och förtroende, vilket har gjort det förhållandevis lättjobbat att hitta avvikare. Det samhället är borta.

    Återstår att se om vi är lika bra/dåliga på terrorbekämpning som Belgien. Men man ska inte glömma att de har mycket hjälp av de formidabla franska underrättelsetjänsterna.

    Nåväl. Mensanen, ni har tagit rätt beslut inte bara i detta korta perspektiv utan även på lång sikt misstänker jag. Extrapolerar man den svenska samhällsutvecklingen ser det inte ljust ut, även om den initiala turbulenta tiden när samhället förändrades i grunden av det stora inflödet människor från världens fattigaste hörn kommer lugna ner sig.

    Det finns i Sverige nu en mängd individer och grupper som inte ser sig som en del av det svenska samhället, inte vill vara en del av det och inte ser någon skillnad på Sverige och övriga västerlandet. De kommer att kunna leva i sin orientaliska kontext i generationer framöver.

    Kan man tala om en 5:e kolonn?


    Vänligen
    Roten

    SvaraRadera