lördag 15 december 2018

Flyr talangerna Sverige?

Jag såg av en slump att Tino Sanandaji skall ge sig på en ny bok. Denna gång rör det en undersökning om det är så att de problem som Sverige har, innebär ett braindrain (och kapital av bara farten, både befintligt och förlorade framtida intäkter).

Jag har som ni vet surrat lite på ämnet förut och den invändning man alltid möts av är att det är så få som flyttar. Ja det stämmer, om 5000 eller 10000 flyttar så märks det väl knappast i befolkningen, men frågan är vilka som flyttar och hur mkt kapital som flyttar. Det jag märkt här nere i Marbella är att många mellan 35-55 flyttar ner och tar med sig familj och kapital. Många är entreprenörer som startar nytt baserat i Spanien eller helt sonika flyttar ngn form av molnbaserad historia hit ned. 

Hursomhelst är det en intressant bokidé och det blir spännande att få se lite konkreta siffror istället för de anekdoter jag kan slänga omkring mig rörande svenskar man råkar stöta på här nere.





6 kommentarer:

  1. Hej Mensanen, du känns faktiskt aningen utmanad (mycket cherry-picking för att motivera ditt beslut kanske?). Såklart vissa talanger flyr, men många kommer även hit. Må gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad säger de om att låta sina barn växa upp här?

      -Radovan

      Radera
    2. Från Tino Sanandajis Kickstarter:
      "Det sker redan i dag omfattande utvandring bland högutbildade invandrare, vilka lämnar till förmån för länder som USA, Schweiz, Kanada och Australien. Bland Sverigefödda finns ännu inte någon massutvandring, även om det årligen sker ett visst utflöde. Tidigare har de flesta välutbildade svenskar som emigrerat förr eller senare återvänt, men det finns inga garantier för att detta kommer att hålla i sig. På senare tid har ledande företagare, såsom grundarna av Spotify, återigen varnat om riskerna för talangutvandring."

      Eftersom jag personligen känner såväl företagare som högutbildade som redan vidtagit de första stegen för en exit, tvivlar jag inte det minsta på att vi kommer få se en kompetens/kapitalfykt. För ett litet land som Sverige behövs det faktiskt inte så många (relativt sett) för att effekterna skall bli kännbara.
      De tre viktigaste faktorerna för en exit är skolan, brottsligheten och det brutna samhällskontraktet. De lägre skatterna ses oftast bara som en bonus.

      Själv har jag redan mitt ordnat. Fastighet utomlands inköpt och större delen av kapitalet flyttat (lagligt). Inte speciellt svårt, gäller bara att ta allt i rätt ordning.

      Ha nu en så bra dag det bara går..........

      Radera
    3. Ja Niklas det är ett stort kompetensregn över Sverige.....en sk "utmaning"

      Radera
  2. Jag tror eller snarare befarar att vi kommer att få se en massflykt från landet om inget görs. Oavsett vilken regering som till slut kommer att tillträda så kommer inget att göras, varför emigrationen kommer att eskalera flerfaldigt, vilket är förståeligt. //tompas11

    SvaraRadera
  3. Jag skulle bestämt vilja hävda att många jag känner sätter sina consultbolag i estland numera, tydligen 0% bolagsskatt. Somliga småföretagare rekommenderar även sina anställda att starta upp bolag utomlands för att fakturera extra - t.ex. årets provision hos en försäljare.

    På så sätt minimerar man arbetsgivaravgifterna (som ändå inte ger ett skit) samt skatten.

    SvaraRadera