onsdag 9 januari 2019

Skall skolan servera specialkost?


En viktig fråga som ofta kommer upp är den om vilken hänsyn som skall tas till minoriteter.

Frågan om specialkost i skolan är ganska ofta uppe på tapeten och den högljudda muslimska minoriteten kräver allt oftare specialkost. 

Fläskfritt kött skall erbjudas är utgångsbudet. Problemet är bara att nästa krav inte är långt borta, kötet skall vara halal slaktat. Och har halalslakten verkligen skett på rätt sätt av rätt person? Stod geten vänd mot Mecka utan att se kniven och sa slakteren rätt hokus-pokusramsa? För att blidka alla kommer man till slut sitta med enorma bufféer till horribla kostnader.

Min åsikt är att ingen specialkost skall ges annat än av medicinska skäl. Religion är ju en påhitt man själv valt, och varför skall isf en religion vara finare än ngn annan? Kan pastafarier kräva nudlar? Även självvalda veganer eller vegetarianer för äta av det som bjuds. Normalt sett finns det väl alltid frönsaker att tillgå, bara att tugga i sig och ta med en sojaproteindryck om det inte räcker.

Staffanstorps kommun verkar ha valt väg. Helt riktigt så kommer bra beslut slag i slag därifrån och man är  ett föredömme för övriga landet. Hänvisningen är naturligtvis ekonomiska skäl, som sig bör. Kommunens allt knappare resurser skall satsas på kärnområden, inte slakt av meckavända getter.




Många områden i Sverige har eller får snart en majoritet muslimer, och då kommer väl all mat vara halalslaktad, vilket naturligtvis är billigare än att ha specialmat, även om det vore ännu billigare med vanligt kött, men majoriteten bestämmer hur resurserna fördelas och vill man i vissa kommuner lägga  pengarna på halal isf utbildning så kommer det bli så. Möjligen kommer visst skatteunderlag som hellre ser en annan fördelning att flytta då och staten måste skjuta till ytterligare pengar till kommunen.

Eller så inför man ett sekulärt samhälle igen där särkrav av religiösa skäl inte får kosta mer av de gemensamma resurserna, än om man inte hade detta. Ngt självklart tycker jag. Religion skall vara en privatsak och är ngt dyrare pga detta för man själv lägga mellanskillnaden.

Nu hoppas jag för er som bor kvar i Sverige att fler kommuner tar rygg på Staffanstorp och ser till kommuninnevånarnas bästa, på riksnivå är det långt kvar till någon förändring. Denna måste komma via fotfolket och kommunerna.

Ha det bra & god fortsättning.


1 kommentar:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
    1) kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) Bindande stavar
    6) Breakup Spells
    7) Förvisa en tidigare älskare.
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) vill tillfredsställa din älskare
    10) Lotteri
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera