måndag 24 november 2014

Ordlista för att kunna se SVT Debatt

Eller egentligen är det väl en ordbok...nåja.

Tillägg: Jag kommer fortsätta bygga ut listan allteftersom olika ords betydelse klarnar för mig.

Häromdagen såg jag ett avsnitt av SVT Debatt. Ett av momenten handlade om någon där jag inte begrep vad de talade om, det användes en strid ström av märkliga ord och jag lyckades inte förstå om de var djupt oense eller höll med varandra. Just detta handlade om någon form av konflikt som hade med kön att göra…tror jag.

Även inom andra områden florerar det diverse modeord som kastas till höger och vänster. Kan du inte betydelsen av ordet och saknar därmed möjlighet att ge svar på tal, förpassas du raskt till att vara utanför åsiktskorridoren (vilket inte är bra i den här världen). För att råda bot på detta har jag gjort en sammanställning av några viktiga begrepp att hålla koll på.

Apologeter = I dagens samhälle verkar folk ha som heltidssysselsättning att förringa olika hot/ursäkta beteenden. Dessa personer är apologeter. Man kan t.ex. säga att Ryssland vill inget illa utan strävar efter fred och handel med sina grannar (som man sedan slukar). En uppenbart ond sak, förklaras och slätas över.

Kulturrelativism = Det innebär att alla kulturer och beteenden bedöms av sig själva. IS halshuggningar av folk får alltså bara bedömmas av IS och om de tycker det är toppen så är det så.

Pluralism = Egentligen betyder det att man kan tycka lite olika, men det har blivit förvanskat till att man bara får tycka som avsändaren, annars blir denne kränkt.

Anarko = Tyck ngt och sätt anarko framför så blir det lite mer skruvat

Rasist = Alla som inte tycker som avsändaren. Egentligen är det ju att man kategoriserar folk efter ras och sedan förtrycker dem.

Defaitist=De som förklär sig till Neutralitetsivrare. Egentligen går de Putins ärenden.

Demokrati=Du ska tycka som avsändaren annars är du rasist och rasister är inte demokrater. Voila!

Nyanländ= Det som förr kallades invandrare eller flyktingar

Kön = Glöm vad du fått lära dig på biologin. Kön finns inte utan vi snackar om olika identiteter. I teorin finns det oändligt antal könsidentiteter. Hur man ska lösa det gällande publika sanitetsutrymmen vet jag inte. Rymdkossor kanske inte vill kissa på toaletter där även orchhannar varit?

Hudfärg = Det är lite oklart om det finns eller ej, å ena sidan ska det inte spela någon roll men å andra sidan får man i vart fall inte försöka förvränga sin egen hudfärg åt fel håll för då blir det CA (se nedan). Man får dock bara tala om hudfärger som är inom samma pigmentspann och ljusare. En centralafrikan får alltså tala om en nordafrikan, men inte tvärtom. Jag antar att det finns ngn form av hudfärgsbiologiskt institut någonstans där man kan få sitt pigment bedömt för att kunna visa papper på inom vilka grupper man har yttranderätt.

Kränkt = Detta har ersatt ordet för beteckningen på allt organiskt. Mycket praktiskt, istället för att behöva säga att man har 10 olika debattörer närvarande och ange vilka de är och vad de representerar, kan man helt sonika säga att 10 kränkta är där.
Kulturell appropriering (CA) = Tillhör du någon grupp så är det du säger om den gruppen viktigare och ger mer tyngd än om du tillhör någon annan grupp, vilket innebär att andra inte får låtsas tillhöra den första gruppen. Pingstvänners tyckande om deras pingstvänner prylar är alltså mer värt än vad svenska kyrkan tycker om detsamma och de har första tjing på sina prylar. Ärkebiskopen kan alltså inte börja rusa runt med pingstkyrkogadgets hur som helst. Hur detta stämmer med det flitiga nyttjandet av regnbågsflaggen vette tusan då den används som en cool pryl av många som är binära (se nedan om binär). På maskerader gäller det att hålla skokrämen i lådan och inte besmycka sig med något. Troligen kommer maskerader att förbjudas eftersom alla är kränkta och varje attiralj säkert hör till någon grupp som därmed kränks (sen finns ju inga olikheter, men ibland finns de när ”de andra” ska sållas ut).
Journalist = Någon som okritiskt publicerar vadsomhelst. Förr i tiden fanns det ett visst mått av analys i det som skrevs. Nuförtiden kan det lika gärna vara skrivet av en lobbyist, TASS (dvs Kreml) eller någon annan och kopieras rakt av. Som journalist har man också en enorm insikt i alla ting (uttömmande). Se tidigare inlägg om detta skrå….
Rasifierade = Tanken att man är olika bara för att man är från någon viss etnicitet eller område eller så. Lite oklart om man ens kan ha olika kulturer eller om det är någon form av konstruktion, men eftersom man måste ha det för att få tillämpa sin tyngre röst inom kulturell apropriering & kulturrelativism, antar jag att man får säga det men bara ibland. Eller något, det är inte alltid helt lätt att anlägga ett logiskt synsätt på alla dessa begrepp. Man kan alltså inte kalla någon för ”vit” för hudfärgen är en social konstruktion. Kan ha något med egots vibrationer att göra #popkultur (är knäppbarbara popkultur?)
Intersektionell = Är man kränkt kan man ge sig fan på att det rör allt. Hudfärg, religion, grannar, stadsdelar, fräknar. You name it och man blir kränkt av det. Kränkningen går s.a.s. över alla gränser och blir ngn form av multiförtryck. Tro inte att dukan runt och bli kränk för någon liten detalj, näpp det handlar om ett total komplott på alla plan.
Åsiktskorridoren = Det gäller att tycka som de som anser att de tycker det enda rätta. Tycker du något annat är du valfri nedsättande benämning i denna ordlista.
Social konstruktion = Något mycket dåligt. Jag är lite oklar med om motsatsen biologisk konstruktion faller folk på läppen för då är det rätt uppenbart hur kromosomerna är fördelade.
CISperson = Någon som accepterar det kön denna blev ”tilldelad” vid födseln. Jag förmodar att man menar att samhället genom någon ond barnmorskas försorg kränker det stackars barnen och ger det ett kön beroende på kromosomuppsättningen.

Binär = Aha nu är jag med i matchen tänkte jag. Och det stämmer väl delvis, men det handlar såklart om kön inte om ettor och nollor (eller kanske det sistnämnda). Eftersom det inte finns några kön är man sjukt binär om man tror att det bara finns man & kvinna.

Tolkningsföreträde = Det är faktiskt vad det betyder. Är du av ett kön (som förvisso inte finns) eller tillhör en viss grupp (som inte heller finns) eller har en viss hudfärg (som inte heller finns) så har du mest att säga till om i frågor om just denna grupp (som inte finns då det är en social konstruktion).

Postkolonial = Allt ont beror på Columbus…typ. Hade man bara låtit Aztekerna fortsätta med människooffer, eller araberna handla med slavar hade mkt av det onda vi ser idag, inte funnits.

Skatt = Pengar som staten trollar fram på ett magiskt sätt. Dessa pengar skall fördelas till de som skriker högst och använder flest av begreppen ovan.

EU-migrant = Det betyder en Rom från Rumänien. varför man börjat använda det ordet är säkerligen kopplat till att någon av förhållningsreglerna ovan slagit till. Något blev kränkt, eller så får man inte säga Rom längre. Vad vet jag. Enklast är att använda ordet "kränkt" som jag redogjort för ovan innefattar det allt organiskt.

Diskurs= Typ samma ord som diskussion kring sakfråga eller debatt. Används av pk-vänstern för att försöka ge sken av intellektuell nivå och samtidigt dölja att deras argument som " har stöd i forskning" egentligen bygger på preudo-vetenskap (bidrag från kommentatorsfältet).

För den oinvigde kan det kännas snurrigt att försöka delta/lyssna i en debatt där något av de ovanstående begreppen ingår, eftersom de ofta är motsägelsefulla eller leder till cirkelresonemang. För de insatta tror jag dock att det går bra för är man inom åsiktskorridoren kan man bara nicka och säga ”jag förstår” är du däremot utanför korridoren är det bara att avspisa dig med valfri klyscha.

Det är dock en knepig balansakt då det synes som att huvudmålet är att det inte finns några biologiska eller sociala eller kulturella skillnader mellan folk och fä. Men ändå gör man allt för att ploppa in folk i olika grupperingar för att veta om denne får uttala sig eller inte i någon fråga. Det hela har helt klart vissa fascistoida drag, vilket kanske kommer som en överraskning för de som rör sig inne i korridoren. Bara den absurda strävan efter att klassificera folk och åsikter är rätt märklig, gillar olika eller? Själva verkar man dock tro att man är demokratins högborg, men då har man nog missuppfattat vad demokrati och åsiktsfrihet innebär.

Det är högst oklart vem som har tolkningsföreträde angående den exakta innebörden i ovanstående begrepp. All kritik jag får av tolkningen av begreppen kommer att bemötas med anklagelser om rasism, kulturell appropriering och avsaknad av humor etc. från min sida. Så passa er!
 
 
 
Jag blev uppmärksammad på att den utmärkta twittraren @Fnordspotting gjort bingobrickor av begreppen ovan på sin blogg. Nu kan ni både spela och hänga med i debatten!


44 kommentarer:

  1. Praktisk ordlista, önskar bara att jag kunde skratta åt den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. så sant ...det gör ont

      Ibland undrar jag om det är dricksvattnet...kvicksilver ? Hur fan kan så mycket dumhet dyka upp på så kort tid......

      Radera
    2. Blanda vänsterpolitik med kvinnliga journalister (just det!) i TV-media så ser du snart vad som trillar ut......vilken sörja.

      Radera
    3. Antingen har man koll, och då känner man sig sällan hotad för att någon annan använder begrepp på konstiga sätt eller hittar på stolligheter.

      Eller så är man lite osäker och tycker att den här ordlistan är väldigt jobbig, både för vad begreppen egentligen betyder och hur de beskrivs här.

      Radera
  2. Mitt stora problem är att snart blir mina barn stora nog för att undra kring dessa begrepp - och jag vet ärligt inte talat hur jag skall förklara hur alla dessa begrepp och stollerier..

    SvaraRadera
  3. Hjernevask
    http://youtu.be/cVaTc15plVs

    170
    http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/nyheter/detalj//vetenskapsradet-beviljar-170-miljoner-till-genusforskning-.cid1245995

    En bra förklaringsmodell för vår politik ...
    https://www.youtube.com/watch?v=y5j5Gdg8i-0&feature=player_detailpage&t=31
    ( I'll not carry a purse ..en som missat vad som är PK )

    Man kan inte lagstifta mot dumhet..... ( åter står att vänta på ett "evolutionärt ögonblick" )

    SvaraRadera
  4. Man kan hur som helst glädjas åt att oändligheten kan åskådliggöras i dessa tider
    http://www.di.se/artiklar/2012/12/10/40-miljoner-kronor-till-cecilia-malmstrom/
    ( rymmas i ett huvud ...oändlig men begränsad ;-)

    /Guns & gold
    https://www.youtube.com/watch?v=K-F_QF1XTXI&feature=player_detailpage&t=1245

    Abstrakta substantiv
    Något du inte kan skjuta på med ett riktigt vapen...men som du kan sätta -djäveln efter
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=rqvAhJmyeRk&t=18

    SvaraRadera
  5. Åsiktskorridoren.... någonstans såg jag det alternativa, och i mitt tycke bättre uttrycket åsiktskapillären. För precis så inskränkt är debattklimatet idag.

    SvaraRadera
  6. EU-migrant är väl ett bra ord eftersom inte alla som är här och tigger är romer. Eller trodde du det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tartarus, din kommentar är tyvärr obegriplig.

      Radera
    2. @ovanstående Anonym:
      Inte alls. Han skrev uttryckligen "All kritik jag får av tolkningen av begreppen kommer att bemötas med anklagelser om rasism ...".

      Radera
    3. Visa upp ett enda exempel på någon migrant från någonstans i EU som är här och tigger som inte är rom. Ett enda exempel på en sådan person. Namn, bild, land, etnicitet.

      Radera
    4. Visst skulle jag kunna det, men du hade ändå inte kunnat verifiera uppgifterna så det skulle inte ändra något, eller hur? Du har ju uppenbarligen bestämt dig för att 100% av alla tiggande EU-migranter är romer. Tråkigt för dig att du inte har bättre koll, men jag bryr mig inte nämnvärt om den saken faktiskt.

      Radera
    5. Det var ju just verifierbara uppgifter jag bad om, det borde finnas sådana om det nu är som du säger t.ex en tidningsartikel eller något. Men visst, ge mig någon av de overifierbara uppgifterna då som exempel? Ge ett exempel, oavsett om jag kan verifiera det eller ej. Ta ett exempel på en tiggare någonstans, och berätta vad han är, om han nu inte är rom? Medborgarskap och etnicitet? Ge mig ett exempel.

      Radera
    6. Tidningsartikel? Tror du det är många artikelförfattare som skriver saker som "Corneliu är etnisk rumän" eller? Mina källor är från mina vänner inom diakonin, som jobbar med dessa EU-migranter på daglig basis. De flesta är romer, men inte alla. Yusef är t.ex. turkbulgar. Men jag tänker förstås inte be honom om en passkopia och ladda upp för att tillfredsställa någon anonym haverist.

      Läs vad de som jobbar med dessa säger.
      http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2193444--de-tigger-for-att-overleva-
      "- Vi har definitivt inte sett slutet. Och det är inte bara romer som kommer, vi ser nu människor från andra delar av Europa, exempelvis Spanien som kommer till oss för att få hjälp."

      Radera
  7. CA betyder Chromatic Aberration dvs Kromatisk Aberration (på riktigt). Förklara det du!

    SvaraRadera
  8. Förslag till ordlistan: Identitetspolitik.

    SvaraRadera
  9. Satir måste vara initierad för att vara rolig. Din ordlista blir lite som när kreationister skriver saker som att evolutionen innebär att en chimpans av en slump sket ut en människa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar alltså att han gör sig skydlig till kulturell appropriering genom att använda begrepp som icke-Södermalmsbor inte får lov att använda? Jo, det är ju för j*kligt när man anstränger sig för att hålla diskursen över huvudet på vanlig pöbel, och pöbeln likväl försöker blanda sig i.

      Radera
    2. Huh? Södermalm? Jag är arbetarklass i Göteborgs utkanter. Om du tror att det endast är proffstyckare på Södermalm som använder dessa begrepp är du felinformerad. Du slåss mot väderkvarnar.

      Förresten så skrev jag att det verkade som att författaren inte var särskilt initierad i begreppens betydelser. Och då är det också svårt att göra rolig satir av det. Det där med kulturell appropriering vet jag inte var du fick ifrån, önsketänkande?

      Radera
    3. Till Anonym Arbetarklass i Göteborg: Har inte du ett fartyg att svetsa eller ett protestmöte att gå på?

      Radera
    4. Jovisst jag tar tidsmaskinen till 70-talet med en gång.

      Radera
    5. Jag tyckte det var kul.

      Radera
  10. Du glömde en termpost: "utmaning". Det ordet har vunnit insteg och ersatt det mer jordnära "problem". Simsalabim så finns det inga problem längre, utan enbart utmaningar. Du sköna nya värld!

    SvaraRadera
  11. Vad är en "rom"? Är det en person från Rom? Tarvar en förklaring. Jag trodde det hette romare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rom är fr o m 2014-05-01 en rasistisk benämning på det vi numera kallar EU-migrant. Fr o m 2015-04-15 kommer även ordet EU-migrant att rasistklassas enligt Kommisariatet mot Gamla Benämningar (KGB). Direktiv om ny, politiskt korrekt benämning kommer att anslås på lämpligt ställe (Södermalm).

      Radera
    2. Rom kommer troligen från sanskrit. Däremot är "rumän" relaterat till staden Rom eftersom rumänskan är ett romanskt språk. Men man brukar inte till vardags kalla rumäner för romare ;)

      Radera
    3. "Rom" är den skitnödigt politiskt korrekta benämningen på det som i resten av Europa kallas "zigenare".
      Jag har flera gånger försökt fråga de skitnödigt politiskt überkorrekta vad jag ska säga till och om de ungerska zigenare jag känner som dels kallar sig själva "zigenare", dels i vissa fall även heter "Zigenare" (Cigány) i efternamn. De inläggen brukar försvinna i tysthet, utan kommentarer...

      Radera
    4. pojoel: Du kanske inte får något svar för att din fråga är så dum? Om de själva använder ordet zigenare om sig själva kan du självklart också säga det till dem. Men de är inte direkt några representanter för alla romer i världen eller hur?

      "Rom" är knappast skitnödigt, det är ett urgammalt ord som i en eller annan form har hängt med sen romerna lämnade Indien. "Zigenare" har kanske några hundra år på nacken. Men men, det är alltid såhär när nya språkvanor uppstår. FInns alltid horder av bakåtsträvare som likt barn i trotsåldern inte vill att något ska ändras. Finns ju t.ex. fortfarande folk som säger "neger", men de blir färre och färre.

      Radera
    5. Det är tydligen så att Rom kommer av att de angav sig vara från det fallna Östrom, Zigenare lär vara stammens ursprungliga, men något förändrade, namn i Indien. Gypsie för att en del angav sig komma från Egypten, tex de första i Sverige.

      Radera
    6. Kgb, det var märkliga påståenden, var är din källa? Tzigane kommer troligen från grekiska ("orörbar "), och har inte sitt ursprung i Indien.

      Radera
  12. Antirasist = antivit, antivästerländsk, antiman, antihetero. Eller; rasist, muslimkramare, sexist, kvasibög.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den heter inte längre kvasibög. Det heter "hen" numera.

      Radera
  13. Vore också tacksam om vi kunde få in "diskurs" i ordlistan ovan.
    Förslag:
    Diskurs = typ samma ord som diskussion kring sakfråga eller debatt. Används av pk-vänstern för att försöka ge sken av intellektuell nivå och samtidigt dölja att deras argument som " har stöd i forskning" egentligen bygger på preudo-vetenskap.

    SvaraRadera
  14. Rasist har flera betydelser. En är "Individ som är intresserad av migrations- och invandringspolitik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... nja, inte intresserad, möjligen
      "Individ som är kritisk emot förd migration- och invandringspolitik"

      Radera
    2. Okej. En till kulturmarxistisk definition: Rasist = vit.

      Radera
  15. Ett annat ord jag, helt utan ironi, saknar är "könsmaktsordningen". Ett ord som gärna används av (vänster)politiker. Dels vet jag faktiskt inte vad det betyder (Obs ej ironi, ingen har lyckats förklara det för mig), dels vore det kul att få veta vad motsatsen är (könsmakts-oordning? könsmaktsstökighet?).
    Sen vill jag också veta i vilken ordning de olika könen (hur var det, minst tre men gärna ungefär 12) står i kö till makten. Och hur man tar sig framåt i kön (ska uttalas med starkt "k" som när man står på rad i en ordning och väntar på.... Godot, kanske).

    SvaraRadera
  16. Förslag till listan: Värdegrund

    SvaraRadera
  17. Hej Var och en, mitt namn är fru Rebecca Moses ,, jag bor i USA och livet är värd att bo bekvämt för mig och min familj nu och jag har verkligen aldrig sett godhet visad för mig så mycket i mitt liv som jag är en kämpande mamma med tre barn och jag har gått igenom ett allvarligt problem när min man stött på en hemsk olycka förra veckan och doktorerna säger att han måste genomgå en delikat operation för att han ska kunna gå igen och jag inte kunde ha råd med räkningarna för hans operation så gick jag till banken för ett lån och de slår mig ner med att jag inte har något kreditkort, därifrån kör jag till min far och han kunde inte hjälpa, då när jag bläddrade igenom yahoo svar och jag kom över en lånegivare MR Stephen Wilson, som ger lån till en överkomlig ränta och jag har hört talas om så många bedrägerier på internet men vid denna desperata situation hade jag inget annat val än att ge det ett försök och förvånansvärt var det allt som en dröm fick jag ett lån på $ 70,0 00 USD och jag betalade för min man operation och tack GUD idag han är okej och kan gå och jobbar och belastningen är längre så mycket på mig längre och vi kan mata bra och min familj är lycklig idag och jag sa till mig själv att jag skriker högt till världens underverk av GUD till mig genom denna GUDs fruktansvärda långivare, MR Stephen Wilson, och jag kommer att ge råd till någon i genuint och allvarligt behov av lån för att kontakta den här GUDs fruktiga mannen via ..consumerloanfirm@gmail.com, och jag vill att alla ska be för den här mannen för mig för att han har gjort mycket i min familj och jag ber att gud fortsätter att välsigna dig för det goda du har gjort för min familj. TACKER Rebecca Moses

    SvaraRadera
  18. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, osäkra lån, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital mm! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga räntor och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  19. Hej och välkommen till Spotcap Global Loan Services, jag heter Claudia Klein, jag är långivare och även lånekonsult.

    Behöver du stort finansiell förstärkning? behöver du ett lån för olika ändamål? om ditt svar är ja, kommer jag att råda dig att kontakta mitt företag via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddela oss på WhatsApp: +4915758108767 | och ha ett lån på ditt konto inom 24 timmar eftersom vi tillhandahåller utmärkta lånetjänster över hela världen.

    Vi erbjuder alla typer av lånetjänster, vi erbjuder både långa och kortfristiga lån och du kan också låna upp till 15 miljoner euro. Mitt företag hjälper dig att uppnå olika mål med ett brett utbud av låneprodukter.

    Vi vet att det alltid har varit ett enormt problem att få ett legitimt lån För individer som har ekonomiska problem och behöver lösning på det, tycker många att det är så svårt att få kapitallån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av högt intresse ränta, otillräcklig säkerhet, skuld till inkomstkvot, låg kreditpoäng eller andra skäl

    Inga fler väntetider eller stressande bankbesök. Vår tjänst är tillgänglig dygnet runt - du kan få ett lån och slutföra dina transaktioner när och var du än behöver

    Vi tillhandahåller lånetjänster i världsklass 24 timmar. För frågor / frågor? - Skicka ett mail till | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddela oss på WhatsApp: +4915758108767 | & Få ett svar på ett ögonblick.

    Din familj, vänner och kollegor behöver inte veta att du har lite kontanter, bara skriva till oss så får du ett lån.

    Din ekonomiska frihet är i dina händer!

    SvaraRadera