måndag 30 mars 2015

Konsumentupplysning

tanken med en här bloggen är att skriva om lite olika saker ur mitt perspektiv. Oftast rör det politik och säkerhetsfrågor, men idag blir det något helt annat.

Jag tillhör den där kategorin folk som alltid klämmer det sista ur alla förpackningar. Yoghurt, kaviar, tandkräm m.m. 

Speciellt tandkräm ligger mig lite extra varm om hjärtat, det är rätt otroligt att det nästan i oändlighet går att klämma ur en dos tandkräm till ur tuben. På slutet klämmer jag ihop själva mynningsdelen så mkt det går. Jag är dock inte extremist och klipper upp tuberna.....

Nåväl till dagens konsumentupptäckt. Jag brukar alltid använda Colgate, inte för att de är särskilt gott eller så utan för att man ofta kan köpa dem i billiga buntar.

Till min förvåning och fasa upptäckte jag nu att de ändrat i sin förpackning. När jag skulle börja klämma ur de sista omgångarna var det stopp. Något slags rör verkade vara placerat innuti tuben.

Det var bara att ta fram saxen och undersöka vad det var för något nytt djävulskap de börjat med. Efter att patienten bedövats och lugnat ner sig klippte jag upp torso. Mkt riktigt fanns det numera ett litet rör inne i tuben. Detta rör hindrar effektivt att den sista tandkrämen kan användas. Som ni ser av bilderna nedan var det tandkräm för 8-10 rejäla borstningar kvar i toppen på tuben. 


Orsaken till detta kan möjligen vara ngt form av konformitet mellan tuber, om man tex har ngn randig tandkräm kanske detta rör behövs och man vill inte ha olika tuber. Jag misstänker dock att de vill att tuben tar slut tidigare så de kan sälja fler. Hur arga skulle inte folk bli om samma princip gällde mjölken. Visst du köper en liter, men 0,5 dl finns i ett dolt fack du inte kan få ut. En lite liknade histora rörde en kartong med revben jag köpte nyligen. När den kom ur lådan var revbenets längd bara halva lådan den låg i. Vikten stämde säkert, men det vara bara för att luras om storleken.






2 kommentarer:

  1. Hej, jag skickade ett mail till Colgate.se och tipsade dem om din blogg. Här är svaret jag fick:

    Tack för att du kontaktat oss i detta ärende

    Colgate Maximum Protection Caries formulan är något annorlunda än de flesta av våra övriga tandkrämsvarianter, bl.a därför att den innehåller ingredinsen arginin, som hjälper till med att ge ett extra gott skydd mot karies. Denne typ av formel kräver en speciel emballering för att bevare optimal smak och konsistens. Den är därför i behov av en extra barriär i tubens ’skulderparti’, liksom att tuben har en skruvkork istället för en sk flip-cap.

    Vi beklagar att denna extra barriär gör det svårt för dig att få ut det allra sista av tandkrämen ur tuben, vi skickar dig gärna en tub som kompensation om du återkommer med din adress.

    Våra produkt utvecklare arbetar ständigt med att utveckla och förbättra våra förpackningar, och har blivit uppmärksammade på problemet, de arbetar på att finna en bättre lösning på tandkrämstub för denna tandkräm.

    Vi uppakattar att du hört av dig med dina synpunkter. Har du ytterligare frågor om våra produkter är du välkommen att höra av dig igen.

    Med vänliga hälsningar
    Colgate Palmolive AB

    Så det är tydligen bara en enda smak av tandkräm man har denna förpackning för. Man vill curla argininet, helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jaja det var inte av genusskäl iaf. Kul att du mailade dem och att de svarade. Jag förhåller mig ändå lätt skeptisk till curlandet av argininet.

      Radera