måndag 2 mars 2015

Åldringsrån mm

Den senaste tiden har åldringsrån uppmärksammats. Bl.a. har polisen gått ut med information om har anhöriga kan instruera de äldre om att inte släppa in främmande etc. Mkt av ansvaret läggs på de äldre och deras anhöriga. Min bestämda uppfattning är att alla kan hjälpa till. Det räcker att vara lite uppmärksam på sin omgivning. Det gäller inte bara åldringsrån utan all suspekt verksamhet. Låt mig ge tre exempel där jag på något sätt ingripit.

1. På väg hem från dagis. I en korsning ser jag 2 öststatskvinnor stå och se väldigt "upptagna ut" efter en närmare kontroll av omgivningarna ser jag en till på andra sidan gatan och en fjärde 50 m bort. 100 m bort går en gammal tant och det är uppenbart att de följer henne på avstånd. Med 3 ungar i släptåg är det lite svårt att ingripa mer handgripligt, varför jag istället går fram till tanten och försöker förklara att jag följer henne hem till hennes port. Tanten hör inte ett ord av vad jag säger, men bor precis i närheten. Hon tittar suspekt på mig (har kanske blivit varnad av anhöriga) och får igen porten om sig. Jag kontaktar polisen och går upp mot de misslyckade åldringsrånarna som nu snabbt börjar förflytta sig därifrån. Tyvärr kan jag inte förfölja dem pga tre ankare i släptåg. Polisen tar in tipset och skulle cirkulera i krokarna. Resultat-Tanten klarade sig.

2. Befinner mig med familjen vid en badplats. massvis med folk ligger och gassar på gräsmattorna. Ingen förutom jag ser alkisen som snokar omkring bland de parkerade bilarna. Jag smyger mig lite närmare och ser hur han sticker in sin vidriga arm genom ett fönster och låser upp dörren. I detta skede ringer jag 112 och larmoperatören undrar var Norr Mälarstrand ligger (då mindes jag att man inte kommer till någon lokal förmåga när man ringer 112). Nåväl efter lite snabba rycka blir jag kopplad direkt till en polisbuss i närheten som snabbt är på plats. Skurken har avlägsnat sig med sitt byte, men jag har följt efter och pekar ut honom för polisen där han sitter på en bänk och visar upp stöldgodset för sina polare. Vittnade i TR några månader senare och han fick sitt straff. Resultat-skurk i fängelse.

3. Kommer hem lite en dag och ser en suspekt bil på en tvärgata, i bilen sitter inte någon av grannarna och ej heller den tant som står som ägare på bilen. Snabbt ringer jag polisen som tar in tipset. I samma veva kommer en väktarbil och kör förbi. Någon minut senare kommer väktaren tillbaka och stannar, då åker den mysko bilen snabbt iväg. Troligen satt han och väntade på kumpaner som länsade villorna i närheten. Efter snabb kontakt med väktaren så startade de förföljande av den mysko bilen. Oavsett om man får fatt på bilen nu så har man iaf ett reg nummer hos polisen som man kan börja nysta i om det varit inbrott den dagen. Resultat-bilen flydde och kan kanske kopplas till något suspekt.


Det ovanstående är axplock av alla de gånger jag ingripit. Det visar hur man genom att vara lite extra uppmärksam kan göra ganska avgörande insatser för att förebygga och beivra brott. Nu är jag iofs rätt uppmärksam av ohejdad gammal vana, men jag tror det finns förbättringspotential hos många. Nästa gång kanske det är din bil, mormor eller villa som de är ute efter!

Jag uppmanar er alla att vara uppmärksamma på omgivningen! Som många andra påpekat gäller detta även onormal verksamhet som pågår i närheten av skyddsobjekt etc (ryssens krigsförberedelser ni vet). Upp med blicken och öppna ögonen nu!



1 kommentar: