lördag 30 maj 2015

Extremism

På twitter såg jag en tweet där Malena Ernman tar avstånd från alla typer av extremism. Sen kan man ha lite åsikten om Malena, som har varit en del av den cementerade åsiktskorridoren. Men även hon har väl kommit till insikt om att korridoren håller på att kollapsa.



Nåväl det låter ju fint att man tar avstånd från all extremism. Rent spontant känner jag likadant, men vad är egentligen extremism? Finns det kanske extremister inom alla sorts politiska åskådningar, allt från nattväktarstatare till totalitärer. Veganer och hipsters. Sportfiskare och modellflygare. Miljöförespråkare och bilivrare.

Jag tror svårligen att Malena tar avstånd från alla extremister, men det verkar som att väldigt många har oehört svårt att ta avstånd från vänsterextremister och säga det rent ut. Ofta blir det istället ngn harrang om "alla" osv. Det verkar finnas en beröringsskräck rörande själva avståndstagandet. Åt höger går det ju bra (även fast jag personligen anser att det är ngt tveksamt om SD kan kallas "höger".  Höger för mig är personlig frihet, lägre skatter, arbeta mer, mindre bidrag etc. Kanske inte SDs främsta kännetecken.)

Åter till extremismen. Att rent spontant ta avstånd från all extremism tror jag kan vara dåligt, jag tror det behövs viss extremism för att driva utvecklingen framåt, ofta landar det ju aldrig hela vägen dit utan blir ngn liten lagom svensk medelväg, med det är nog bra att belysa många områden i dess mest extrema tolkning för att förstå essensen i mången fråga. Även i avskräckningssyfte. Sen inskränker man det extrema genom diverse hänsynstaganden till ditten å datten. I religiösa sammanhang syns ju detta rätt tydligt, de mest extrema bokstavstolkarna av diverse sagoböcker anses ju av den någorlunda tänkande individen som tokstollar, men efter några hundra år av anpassning och kompromisser formas en religion som passar väl in i samhället för de som önskar vara en del av detsamma.

De flesta svenska partier utgår väl i grunden från någon form av extremism, sen har man plöjt in i mittfåran där alla utom SD och V nu slåss frenetisk om samma väljare.

Vissa extremister är dock alltigenom onda och det finns inte ngt utrymme för kompromisser hos dem, exempelvis IS. De har genom sitt handlande förverkat sitt existensberättigande. Detsamma gäller nassar och kommunister. Där sitter vi på facit och behöver inte pröva skiten igen.

Kanske menade Malena politisk extremism (brun å röd) vad vet jag, men tweeten fick mig iafatt fundera lite kring generaliseringar och extremism.

Nu avslutar jag inlägget på samma sätt som när jag utträdde ur statskyrkan.

Pax Vobiscum

3 kommentarer:

  1. Vi har ingen statskyrka länge, så du kan gå med i den igen och hjälpa till att få ut politikerna ur den. Trots sina brister är det troligen en av de bättre och mer långsiktiga goda organisationer vi har.

    SvaraRadera
  2. Nä det stämmer ju sedan 15 år sisådär. Säkert finns goda ambitioner men vad jag som betraktare kan se har svenska kyrkan kört in i återvändsgränden, den svenska åsiktskorridoren. F.ö tror jag inte på ngn annan gud än TFSM ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har verkligen blivit kapad av politikerna så det finns behov av en kursändring. (Någonstans på internet finns det att läsa om hur några socialdemokratiska strateger för en sextio sjuttio år sedan planerade för hur de skulle ta över kyrkan, och lyckades.

      Men det är ändå så att den förmodligen är bättre och livskraftigare än tfsm. Det finns en anledning till att kyrkan i media i decennier beskrivits som suspekt och att man kommer dragande med diverse suspekta extremismer som exempel. Din religiösa inställning finns förresten beskriven redan i färöinga saga. :-)

      Radera