måndag 4 juni 2018

Migrationsstatistik & fakta

Idag tänkte jag göra ett litet nedslag i verkligheten. Dvs hur ser det ut med migrationen nuförtiden? Läser man svenska tidningar och ser på SVT blir man ju inte klokare, eller om man för den delen lyssnar på politiker.

Min ambition med bloggen har ju alltid varit att snoka reda på fakta så att alla kan bilda sig en egen uppfattning om sakers tillstånd.

Apropå fakta så är det intressant att Expressen nu plötsligt börjar undersöka vilka de ensamkommande är. Nämligen Hazarer som bor som medelklass i Iran. Nu senast kan ni läsa reportaget om han som knivattackerade polisen Ted. Ljög om sin ålder, kom från välordnat hem i Iran, imhen förföljelse eller så. Detta skrev jagom  redan för flera år sedan och blev då attackerad både i bloggens kommentarer och på twitter. Men fakta visade sig stå emot känslosåsen.

Mer fakta nu från Migrationsverkets utmärkta statistik och numera lite mer träffsäkra prognoser. 

Vi börjar med beviljade uppehållstillstånd. Tom maj är det 22.000. Årstaken kommer alltå hamna på dryga 50.000 nya uppehållstillstånd. Med en ev boost av de 9000 specialarna från Iran, med Afghanskt ursprung. De sk ensamkommnade.

Samhällsekonomiskt blir detta en tung börda. Joakim Ruist kom ju fram till 75,000 per år för flyktingar, i medel sedan tidigt 80-tal. De som kommer nu är har dock mkt sämre möjligheter att bidra med ngt, speciellt anknytningainvandrare då många går i pension eller är så gamla så de helt saknar möjligheter att få ngt jobb. Att klämma fram en troligt siffra på vad dessa 50,000 kommer kosta per år framöver kan jag inte, men alla som har ngn form av förmåga till slutledning förstår att det kommer kosta.


Ett litet mellanspel blir nyheten om att Eritreanska anknytarna numera inte behöver styrka sin identitet.....



Så dyker vi ner i mina älskade siffror igen. Jag kan aldrig hålla mig från att se hur mkt asyljuristerna tjänar på era öppna hjärtan. Det framgår nämligen klart och tydligt i MigV prognos. 500 miljoner till advokaterna och 300 miljoner till migrationsdomstolarna. Men för all del Regeringen satsar ju stort med 100 miljoner till eftervården vid förlossningar.. ...


Som jag skrivit många gånger förr kommer politikerna försöka luras och bara prata om asylärenden. I dagsläget är prognosen runt 25,000 i år. En historiskt hög siffra om man tittar några år bakåt, men man låtsas att den är låg. Den verkliga siffran att kika på är såklart antalet asylanter OCH anknytningsärenden. Anknytare söker ju inte asyl, utan uppehållstillstånd direkt.

41,000 om året de närmsta åren.

En lång tid framöver kommer alltså 50-60,000 personer per år få uppehållstillstånd i Sverige. Personer som kommer vara en kostnad av icke ringa proportioner.




Migrationsverket prognos är att detta kommer fortsätta flera år framåt.



Jag lovade ju ovan att inte gissa om kostnaderna, men om man försiktigt antar att de som kommer nu i snitt kommer kosta 3 ggr så mkt som snittet som Ruist kom fram till (vilket var flyktingar ända från 80-talet som faktiskt etablerat sig i mkt högre grad).

Alltså ett tillskott om 60,000 migranter till en kostnad om 200,000 per skalle per år.
Det blir 12 miljarder om året. Denna kostnad återupprepas ju varje år och fylls på med 60,000 nya.
År 2 har vi alltså 12+12=24 miljarder, år 3 36 miljarder år 4 48 miljarder osv....

Tror att de kommer lyckas lika som de Ruist forskat på är det bara att dela med ~3. Oavsett genereras en ganska stor belastning på de offentliga finanserna, ngt som redan börjat visa sig men som kommer accelerera  framöver.

Vill ni förresten läsa Ruist egen kommentar efter intervjun i Aktuellt så finns den här

Vinnaren av valet i höst kommer som jag sa redan 2015 bli en stor looser. Accelerationen av migrationens kostnader kommer ses mer och mer under åren 2018-2022. Frågan är bara om folk kommer bita ihop och vänja sig vid sakta eroderande offentliga finanser/service eller om det blir en total blowout i opinionen.

Vill ni emigrera så gör det bara, denna storm kommer inte blåsa över.
Som alltid om ni vill kontakta mig med frågor om Spanien, emigration eller bloggen eller ngt så nås jag på mensanbetraktelser at gmail.com 






1 kommentar:

  1. Hej Var och en, mitt namn är fru Rebecca Moses ,, jag bor i USA och livet är värd att bo bekvämt för mig och min familj nu och jag har verkligen aldrig sett godhet visad för mig så mycket i mitt liv som jag är en kämpande mamma med tre barn och jag har gått igenom ett allvarligt problem när min man stött på en hemsk olycka förra veckan och doktorerna säger att han måste genomgå en delikat operation för att han ska kunna gå igen och jag inte kunde ha råd med räkningarna för hans operation så gick jag till banken för ett lån och de slår mig ner med att jag inte har något kreditkort, därifrån kör jag till min far och han kunde inte hjälpa, då när jag bläddrade igenom yahoo svar och jag kom över en lånegivare MR Stephen Wilson, som ger lån till en överkomlig ränta och jag har hört talas om så många bedrägerier på internet men vid denna desperata situation hade jag inget annat val än att ge det ett försök och förvånansvärt var det allt som en dröm fick jag ett lån på $ 70,0 00 USD och jag betalade för min man operation och tack GUD idag han är okej och kan gå och jobbar och belastningen är längre så mycket på mig längre och vi kan mata bra och min familj är lycklig idag och jag sa till mig själv att jag skriker högt till världens underverk av GUD till mig genom denna GUDs fruktansvärda långivare, MR Stephen Wilson, och jag kommer att ge råd till någon i genuint och allvarligt behov av lån för att kontakta den här GUDs fruktiga mannen via ..consumerloanfirm@gmail.com, och jag vill att alla ska be för den här mannen för mig för att han har gjort mycket i min familj och jag ber att gud fortsätter att välsigna dig för det goda du har gjort för min familj. TACKER Rebecca Moses

    SvaraRadera