fredag 7 juli 2017

Italien och migranterna

Som ni trogna läsare vet har jag flera gånger de senaste åren återkommit till Italien, bla i min spådom om det vi ser nu med tusentals migranter i veckan samt det orimliga i att frivilligorganisationer tillåts att åka till Italiens kust och hämta migranter som man sedan kör till Italien. 

Som jag skrivit tidigare föravinner drygt 50% av alla migranterna och sprids till okänd ort efter ankomst.

Italien har tröttnat rejält och hotar att släppa iväg alla migranter norrut samt att åtala läkare utan gränser mfl för människosmuggling. Jmf ex i Sverige där en aktivistjournalist smugglade migranter i bil in i Sverige. I Italien snackar vi större båtar som går skytteltrafik. Skulle vi acceptera det över sundet?

Nu har iaf EU vaknat och gör helt om(nästan) i vanlig ordning. Tidigare har man pratat om att få till avtal med ngn av klanherrarna (dvs "regeringen") i Libyen, nu börjar det istället talas om repatriering och att stödja Libyen så migrantbåtarna kan stoppas tidigt.

Naturligtvis kommer pengarna till Libyen hamna i ngn klanherres fickor och båtarna kommer fortsätta komma. Det enda verksamma är att stoppa alla och köra tillbaka dem till Libyens kust samt få ett slut på alla NGOer som härjar där nere i sitt godhetsknarkande då pullfaktorn gör att många tar risken att drunkna för att plockas upp av NGO fartygen. Endast så minskar pullfaktorn och därmed migrantströmmen.

En talande detalj från mötet är att Italien vill förbjuda NGO fartygen att använda mobiler då man genom dessa har kontakt med smugglarna och bestämmer träff till havs.

Som alltid är det roligt att se hur kappan vänds i takt med opinionen.

För ett år sedan var det rädda liv som gällde.


Nu skall det satsas för att få stopp på det hela.


Av artikeln framgår klart Italiens inställning mot NGO samt en liten notis om mobiler, men inte varför de skall förbjudas.


Som vanligt blir det en halvmessyr där EU strör pengar omkring sig. Skattebetalarnas pengar. Med Turkiet funkar mutan någorlunda då det är en stark auktoritär stat man mutar, men Libyen? Föga troligt att det kommer fungera. 

Smugglarna utnyttjar frisk den urgamla kodex att man ska rädda folk i sjönöd, vilket man kanske kan anse att skrothögarna som smugglarna använder är i så fort då lämnar knädjupt vatten.

Stänger Eu sin gräns sjövägen, som man naturligtvis borde göra, kommer det gråtas floder i Aftonbladet och hos dess gelikar och det kommer bli en del mänskliga tragedier innan migrantströmmen klingar av. En gissning är också att NGO båtarna inte kommer fortsätta jobba och skjutsa migranterna tillbaka till kusten då deras agenda är att ta dem till EU snarare än att rädda dem från drunkning.


Tycker ni bloggen är läsvärd och vill stödja dess fortsatta existens finns det numera en liten knapp ute till höger "Become a Patron" där ni kan välja att skänka 1$ eller mer. Man kan också skänka ett engångsbelopp på "Donate" knappen. Alla bidrag mottages tacksamt. Mer om denna möjlighet i detta inlägg -> http://mensanen.blogspot.se/2017/04/stod-en-gravande-mensan.html


4 kommentarer:

  1. Observera att ändringarna tycks komma efter senaste bilderbergmötet. Även uttalandet om lycksökare i tv.

    SvaraRadera
  2. Det där med NGO fartygen är intressant och borde utredas i detalj, det är ju per definition människosmuggling om man kan bevisa att dom haft kontakt innan smuggelbåtarna lämnat libyen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ser onekligen ut som om MSF är (minst) medhjälpliga till traficking, vilket ju är synnerligen allvarligt. Eftersom MSF är en rutten organisation som länge fåt sola sig i medialjuset utan nämnvärd kritik, är det mycket välkommet att de nu retat upp Italien. Ber en bön att Italien går hårt efter dem, om att alla som lallande skänkt pengar (och uppmanat andra att göra det) slutar med det!

      Radera
  3. Hej.

    Självklart skulle båttrafik över sundet accepteras - vem skulle ge order om skarp eld när de invaderande personerna tar sig genom avspärrningar? Kom ihåg att få till inga politiker gått vakt eller gjort vakt-prov, och därför inte begriper vad skarpt läge innebär - inte heller begriper de att våld är det som måste finnas till hands för varje order, instruktion eller regel.

    Att frivillig, vald lydnad eller efterlevnad är bättre på alla sätt utesluter inte att om man vill stoppa någon från att ta sig in dit de inte är välkomna gäller våld, i rätt mängd på rätt sätt för att lösa uppgiften.

    Människosmuggling borde kunna räknas som slavhandel och piratverksamhet. applicerar man sedan sjölagar och tradition gentemot smugglarna samt deporterar passagerarna i Libyen (som inte kan hindra något modernt lands flotta från att så göra) är problemet löst på två veckor.

    Privat trafik av resenärer mellan Malmö och Köpenhamn, i konkurrens med bron, kan däremot inte accepteras då det hotar det prestige tyngda projektet. där hade man inte tvekat att använda alla till buds stående medel för att motverka konkurrens med bropriserna.

    Sådan är korporativismen.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera