måndag 19 januari 2015

Food Trucks

Idag blir det varket islamister eller ubåtar, utan hippa korvmojar!

Som ni alla känner till har jag lite svårt för hipstergrejer och surdegssnobberi. Jag förmodar att det är alla själlösa hipsters som i jakten på något unikt och samtidigt något att kunna oh-a och åh-a om som driver den ”nya” trenden med Food Trucks.

Food trucken är alltså en vanlig korvmoj på hjul, men man serverar andra saker. Thai, japan, curry etc osv. Konceptet är precis som en korvmoj, man värmer eller steker lite mat och langar ut genom en ruta i sidan. Enorma köer med hugade hipsters och wannabees står och huttrar i kylan och betalar gärna 90:- för ynnesten att få smaka lite uppvärmd currygryta. Eller varför inte lite pulled pork (eller kalops som bloggrannen cornucopia påpekade att det kallades förr). Precis som med en korvmoj finns det inga sittplatser utan skiten serveras i en låda och sen får man äta på stående fot eller ta med sig lådan till jobbet.
Jag har inget emot själva maten i sig, precis som jag alltid tyckt det är bra med korvmojar om man måste trycka i sig lite protein på stående fot. Däremot tappar jag apptiten av att det ska vara så himla häftigt att gå till en pick-up och hämta maten. Vad är grejen? Jag begriper det inte. Folk vallfärdar runt kvarteren i jakten på någon ny pastellfärgad lastbil som säljer kalops. Det är halvslabbig mat till höga priser. Det finns absolut inget fancy med det hela.
Jag tolkar denna hysteri som ytterligare en gren på meningslöshetens träd vilket odlas av det skygglappsbeklädda folket. Vakna upp ur surdegsångorna!
 

3 kommentarer:

  1. Det är ju så NY!

    SvaraRadera
  2. Vid närmare eftertanke, så försöker man emulera NY, som symboliserar det hektiska stadslivet som symboliserar framgång, den amerikanska drömmen, senaste vernissagen (kissa offentligt i tubsockor med halmhatt) medan man ängsligt ser sig om:
    Am I on the bleeding edge, am I, am I? Please let me set a foot print in the books of history. I was there, I know I was.
    Som om universums detalj skulle vara någon annanstans än just där.

    SvaraRadera
  3. och jätterökig whiskey och öl (ipa heter det visst) smakande som humlekottar (vilket de väl aldrig tuggat på)

    SvaraRadera