onsdag 11 maj 2016

Bröd & skådespel

Panem et circenses

Jag är inte särskilt bevandrad i romartidens historia, men som allmänt historieintresserad har man ju snappat upp en del. Bl.a. praxisen med bröd och skådespel åt folket för att de skulle hålla sig lugna. Samma princip har praktiserats senare av diverse despoter. Allt med syftet att hålla pöbeln i schack.

Jag vet inte om utdelningen av bröd eskalerade i samma takt som romarriket skakade i sin grundvalar, men om jag minns rätt försökte man komma ur franska revolutionens intitiala skede genom att dela ut godsaker i Paris.

Såhär i Mellotider kan man fundera på om samhället allt mer börjar likna det skakande romarriket. Plakatpolitik, hårda slag i luften och insparkade öppna dörrar står som spön i backen. Skitreformer och meningslösa "krafttag" lyfts till skyarna medans statens kärnfunktioner rörande polis, räddningstjänst, skola och sjukvård hackar betänkligt. 

Men vad gör väl det när man kan titta på Mellon, eller får läsa om Foppas segervrål i en tävlingssåpa. Som jag skrivit om många gånger förut saknas långsiktigt analys och därtill kopplade handlingar/beslut.

Räkna inte med att staten skall sörja för något i framtiden, allt ni gör bör vara för att stärka er egen position på lång sikt, ingen annan kommer gör det.

27 kommentarer:

  1. Du har mer rätt angående Rom är vad du tror, det delades ut spannmål till alla romerska medborgare för att hålla de breda folklagren lugna. Det fungerade länge. Politiker i den styrande klassen byggde en bred bas av trogna väljare genom att förse dessa med spannmål, kejsare lugnade folket genom spektakel och skådespel. Det fungerade som sagt länge, sedan började problemen.

    Romersk medborgarskap var initialt svårt att få, det byggde på blodslinje (arv från föräldrarna). Sedan inflyttningen till staden Rom kom igång upptäckte politiker i den styrande klassen kraften i att knyta dessa nya romare, utan medborgarskap, till sig och de försåg dessa med spannmål och luckrade upp medborgarskapsreglerna. Snart tog inflyttningen från det romerska imperiet in till själva Rom fart. Spannmål som delades ut till alla boende i staden, som snabbt blev medborgare, var attraherande för alla imperiets medellösa som inte kunde försörja sig enkelt hemma. Detta krävde ständig expansion av imperiet för att skaffa råvaror och resurser att skicka hem till Rom. Fram mot kollapsen. Den var smygande och pågick under ett hundratal år och det fanns alltså inga järtecken, så som brinnande julgranar, hyggligt rödtjut fanns det också.

    Känns detta igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för lite mer insikt! Lära av historien är väl ngt fult idag antar jag.

      Radera
    2. "Lära av historien är väl ngt fult idag antar jag."

      Ja, absolut!

      Det är väldigt intressant att jämföra historieundervisningen i Sverige och Schweiz. Den är närmast hysteriskt mycket mer grundlig här och en påtaglig effekt av detta är att "islamofobi" blir naturlig. Har man verkligen läst om Europas historia är det nämligen väldigt svårt att inte bli "islamofob".

      Stödet för mångkultur och massinvandring bygger på okunskap och fördomar och den svenska skolans rent bedrövliga historieundervisning har lagt grunden för detta.

      Radera
    3. Hej.

      I bästa Mefistofeles-stämma: "Att hävda att man kan lära av historien är att göra sanningsanspråk om något för nu levande okänt. Det blir endast ett uttryck för hegemonens makt och mäktighet. Den som vågar söka skall finna att den sanna historien alltid är den förbjudna kunskapen - den som berättas av de besegrade, behärskade och bedragna. Får det vara ett äpple?"

      Eller såhär: vi undervisar inte i historia utifrån vad vi vet hände. Vi undervisar i vad som borde ha hänt enligt värdegrunden, och vi lär samtidigt ut att historia skall läsas med värdegrundens principer som ledstjärna.

      Att undervisa är som att navigera minfält numera.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Radera
  2. För att moderata väljare skulle blunda för Reinfeldts förintelepolitik mot det sovande folket utdelade han med jämna mellanrum skattesänkningar. Det kan nog jämföras med brödet på romartiden.

    SvaraRadera
  3. För att moderata väljare skulle blunda för Reinfeldts förintelepolitik mot det sovande folket utdelade han med jämna mellanrum skattesänkningar. Det kan nog jämföras med brödet på romartiden.

    SvaraRadera
  4. Det var snarare bristen på bröd som var den tändande gnistan till franska revolutionen. Folk levde på soppa och bröd, och när den ena basvaran uteblev ledde det till uppror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det stämmer, missväxt och köld var en tändande gnista. Ville dock minnas att jag sett ngn målning när man delar ut gottis utanför Versailles....hmmm

      Radera
    2. Revolutioner kan ha lite olika väsen, förutom regelrätta krig inkluderat utrotning, tex det Armenska folkmordet, vilket i vid bemärkelse kan ses som en revolution. Det finns:

      militära revolutioner
      tekniska revolutioner (tex lockadminan)
      ekonomiska revolutioner
      politiska revolutioner
      sociala revolutioner
      kulturella revolutioner etc.

      Sedan är det detta med politik och makt, och här ska man inte underskatta all sköns samhällsomstörtare. Dvs när man diskuterar revolutioner idag och hanterar makt, så måste man förså hur marxistiska revolutionärer tänker,(dvs målet är makt, medlet revolution/omstörtning och metoderna lite olika, nationalstaten är fiende nr 1 för både marxisten och för nyliberalen och förmodligen har de samma gärningsmannaprofil:
      man, grandios, medelklass, intelektuell, skyr regelerätt arbete).

      För marxister omfattar "de borgerliga revolutionerna" en period på nio sekel som inleddes i Västeuropa på 1100 -
      1200- talen med rörelser städerna (borgerskapet) i synnerhet kampen i de italienska städerna mot kejsaren och de tyska och italienska adelsmännen. I grund och botten handlar det om handel, skatt, monopol på våld och privilegier.

      För Marxister är startskottet för denna "frihetskamp" norra Italien under medeltiden som omvandlas till självständiga stadsrepubliker där ingen kunglig makt lyckades få fäste på tre århundraden. (Bergsländer är svårintagna eftersom man inte kommer åt med örlogg) S.W

      Radera
  5. Jo, men hur ska man skydda sig.....le och betala för urvattnad komunal & statlig service..../qwerty

    SvaraRadera
  6. Intressant, det ar ju klarlagt att S till exempel borjade forlora sin valjarbas till Alliansen och darfor ingick ett avtal (ok, inte S direkt men lankat) med muslimska foretradare for att fa svenska muslimska medborgares roster och Mp gjorde ju ett kanonval efter att ledande Imaner gick ut och sa att muslimer skulle rosta pa Mp.

    Darav kommer val hela daltandet med Islamisterna, man vill inte slappa de nya valjarna?

    Sjalv har jag ofta funderat hur manga % av sveriges muslimer som faktiskt stoder denna skit-ideologi?
    Resten borde ju gora allt for att inte rosta pa dom och bli en ganska stor negativ motvikt.

    SvaraRadera
  7. Ett annat skådespel är dagens DN-debatt artikel:

    Spetsformuleringar:

    I "MP behöver en nystart som är politisk".
    (konkreta framgångar för miljöpartiets väljare)

    II "Om inget händer blir det dags att formulera
    ett antal krav för fortsatt regeringsmedverkan."

    (de menar att de ska hoppa av om de inte får igenom
    mer av sin knaspolitik)

    III "Det skulle förvåna om Löfven föredrar
    att riskera att ersättas av en brunblå regering
    framför att visa sin gröna regeringspartner
    tillbörlig respekt."

    (där kom brunsåshotet, de hävdar att alliansen
    skulle kunna bilda regering med sd, de kan de bara
    om både c + fp är på båten, det kommer inte att göra.
    Alliansen är mindre än s+v+sd. akb vill inte bli
    beroende av sd, inte i detta kaos. I valet 2018
    kommer sd att få runt 75-80 mandat, mp kan komma att
    åka ur, så varför inte tänka framåt?

    S kan ganska lugnt kasta ut mp om de börjar trilskas,
    och eftersom s vet att mp vill regera, så sitter de fast i rävsaxen ännu mer. mp är inte längre vågmästare, och har inga starka kort.
    samarbetsregering, skulle chansen till rödgrön majoritet 2018 i ett slag öka.

    "På 90-talet pläderade Persson för ett ”grönt folkhem”,
    ett allt intimare rödgrönt budgetsamarbete byggdes upp från 1998 till 2006 och inför valet 2010 utarbetades ett omfattande gemensamt regeringsprogram där båda sidor hade givit och tagit."

    Nu drömmer Maria och Per sig tillbaka till 1998, tiden då inte SD fanns, ja det var tider, det gick att sy ihop statsbudgetar.

    2014 2010 2006 2002 1998

    M 84 107 97 55 82
    C 22 23 29 22 18
    FP 19 24 28 48 17
    KD 16 19 24 33 42

    S 113 112 130 144 131
    V 21 19 22 30 43

    MP 25 25 19 17 16
    SD 49 20 0 0 0

    allians 141 173 178 158 159
    alli+sd 190 193 178 158 159
    --------tuut----tuut----tuut----tilt----tilt

    s+vp 134 131 152 174 174
    mp+s 138 137 149 161 147
    --------tilt----tilt----tilt----tilt----tilt

    svamp 159 156 171 191 190
    --------tilt----tilt----tilt----tuut----tuut

    S.W

    SvaraRadera
  8. Gharton + Wetterstrand fortsätter i makalös gränslös anda:

    "Löfven tycks inte ha förstått att varje
    stabil koalitionsregering måste bygga på
    rimlig balans mellan eftergifter och fram-
    gångar för ingående parter."

    S.W Det går att se detta tvärt om,
    hur mp skördat framgångar, som sänkt s
    bortom all rimlig reson. Mp utnyttjade
    sitt vågmästarläge maximalt 1998 och 2002,
    och sedan blev det allians. Nytt vågmästarläge
    2010 och sedan blev sd Sverige 3e största parti,
    heja mp, orsaksförklaringsförträngning.
    VM i självbedrägeri?

    "Om den större partnern missbrukar sin ställning
    för att tvinga den mindre till eftergifter som
    betraktas som ideologiska svek av sympatisörerna
    hotas koalitionens bestånd."

    S.W Notera "missbruk" Missbruk i att vända på perspektiven,
    om den mindre tvingar den större till eftergifter så....studera s opinionssiffror, det är inte så att de är väldigt bra, det är inte så att mp bidragit till att lyfta sina samarbetspartners, varje samarbete med mp --> förluster. Den sena reaktionen avseende flyktingkaoset, som i praktiken sänkt hela EU, berodde i i högre grad på mp än S, det var s som fick ta smällen, i praktiken hålla i yxan, medan Åsa stod bredvid och snyftade och den lille rackarormen höll sig undan, och sedan kom ut med "skitpolitik".

    "Åsa Romsons listning nyligen på DN Debatt av gröna regeringsframgångar innehåller visserligen många verkliga och viktiga MP-framgångar för miljöpolitiken."

    S.W Så bra, Åsa fattade att det kan vara bra att framhålla vad man faktiskt åstadkommer, istället för att gnälla, bete sig som en fyraåring och sedan bara kräva mer av de krav mp tidigare gått igenom, och som fått hela EU att....

    "Men det är trots allt få som kan berätta vad regeringen gjort sedan valet. Vi menar att detta måste ändras om MP:s – och regeringens kris – ska hävas."

    S.W Mp har skapat tumult och feta tidningsrubriker och blivit rikspajasar. Romson har klivit av, eftersom mp består av en massa bortskämda odugliga arbetsskygga småglin, (förstagångsväljare och livsstilsmänniskor, så inbillar de sig att det går att byta rör, men Åsas bristande retorik, berodde ju på att hon sällan fick tala om miljöfrågor utan ständigt och jämt skulle hålla på med värdegrundsfrågor och identitetspolitik. S.W

    SvaraRadera
  9. Föreställningen ä skådespelet på DN-debatt fortsätter och om detta är det bästa partiideologerna kan prestera, med lille Gustaf i kulisserna, så blir det ännu bättre på kongressen.

    "Vi kan INTE finna något exempel på NÅGON grön framgång som betytt en eftergift från S av samma principiella vikt som gröna BAKSLAG typ:

    "vi hade inte föreställt oss att S-strategerna skulle missbruka den gröna respekten för regerandets ansvar på det sätt som till exempel skedde vid migrationsöverenskommelsen."

    S-strategerna kan lastas för mycket, framför allt för att de med hull och hår svalt identitetspolitiken, och gjort mycket stora eftergifter före valet, migrationsöverenskommelsen klappade samman som en zunami, tältläger upprättades.

    - asylpolitiken. Det måste visas hur och när asyl- och flyktingpolitiken skall återgå till utlovad normalitet.
    - avskaffa gränskontrollerna mot Danmark
    - tillåt familjeåterförening.

    (som ändrades efter att den havererat, Schengen alltså) som i Sverige föranlett att skolan havererat, bostadspolitiken havererat, socialpolitiken havererat, att det finns 50 nogo-zones. Jo, tack, den extrema asylpolitik, mest extrem i hela EU, fick inte bara Sverige smaka på, den drog igång en helt ny näring, flyktingsmugglingen, eftersom alla som kommer hit får stanna. En politik för män, och som offrar kvinnor och barn.)

    - Regeringen ta fler initiativ för att nyanlända ska komma i utbildning och jobb.

    (för vilka pengar då? Biståndsbudgeten? sänka lärar- eller polis eller sjuksjöterskeköner?

    - Rätt till 35 timmars arbetsvecka
    (för samma lön, då behöver någon skaka fram mer pengar till de timmar som försvinner)

    - Inrätta en grön investeringsbank i samarbete med privata aktörer,
    en sådan bank komma i gång och bidra till att marknadsmässigt attraktiva investeringar

    (de menar att finansdepartementet/Riksbanken ska gå i borgen för att utöka statsbudgeten ännu mer, "marknadsmässiga lösningar" (behöver tydligen ideologiskt bistånd) för att lånevägen, medborgarnas borgen belåna framtida generationer ännu mer skatt/skuld, än vad som redan nu är fallet, det är rent bedrägeri. Någon måste ställa frågan, vem går i borgen?

    - En större skatteöversyn med syfte att bland annat höja miljöskatter
    (Vilka? mp har ju redan höjt miljöskatter, ta effektskatten på kärnkraft.)

    - minska skatter inom tjänstesektorn kunde också leda till fler jobb.
    (sänka arbetsgivaravgifter? vem betalar då de nyanländas pensioner?)

    - närmandet till Nato
    Ändå bedrivs nu en intensiv Nato-inträdespolitik under S-ledning

    (Detta gick mp med på inför valet.
    (värdlandsavtaket inledde alliansen 2013 med värdlandsavtal, eftersom Sverige är med i en allians, EU, som MP är för, EU är en utrikespolitisk, säkerhetspolitisk och försvarspolitisk allians, som mp är väldigt mycket för, hela nedläggningen av det svenska försvaret, syftade till att lägga resurser i EU, har mp glömt detta?)

    - Inrättandet av ett fredsdepartement
    (som ska göra vad? anställa hbtq-aktivister, eller kvinliga närverk som klär av sig nakna, eller är det kanske en förstärkt FN-delegation, eller är det ett substitut till den havererade biståndsbudgeten, som regeringen tar i anspråk för att härbärgera män som kommer till Sverige och startar lokala uppror?
    S.W

    SvaraRadera
  10. - Vattenfalls brunkol
    Låt Vattenfalls brunkol stanna i marken och stoppa försäljningen.

    (vars ägardirektiv krävs majoritet för i Riksdagen, det saknad några mandat....efter att SD blivit landets tredje största parti, efter att mp gjorde upp med alliansen om flyktingpolitiken.)

    - Kärnkraften
    "Trots att det i Sverige pågår, verifierat av kärnkraftsbranschens företrädare, en de facto-avveckling av all kärnkraft av samma typ som i Tyskland, kallas detta av tidigare kärnkraftsentusiasten statsminister Löfven aldrig vid sitt rätta namn."

    (Löfven har gått med på en uppgörelse mot sin egen övertygelse, och då förväntar sig mp att han ska göra vågen, hur är det fatt?)

    - Förbifart Stockholm
    (som måste byggas för att ta hand om de nya kontainerförtygen som anlöper Oxelösund, Värtan och Kapellskär. Det handlar om 20 år av eftersatt järnväg, dvs för lite kapacitet för godstrafik, välkommen till verkligheten.)

    - Bromma flygplats,
    (som det finns majoritet i Riksdagen att befara, beslutsfattarflyget till Bryssel, där allt fler beslut fattas, samt det faktum att Arlanda är fullt, samt det faktum att det är bra med en reservflygplats.)


    Uppgörelsen mellan s och mp var tidig, byggde i grunden på det arbete som Mona uträttade inför 2010. uppgörelsen byggde på att mp var lite större än partiet blev. Mp gick inte lottlösa.

    Departementschefer för
    - miljö/energi
    - utbildningsdepartementet
    - kulturdepartementet

    vice finansminister, bostadsminister, departementschef, biståndsminister, inte illa pinkat för ett parti som
    samlade 6,9 % av rösterna.

    Mps politiker har en grandios självuppfattning, mp + s samlar tillsammans 138 mandat i kammaren, det saknas 37 mandat för majoritet, det krävs majoritet för att styra riket med budgeten, med vp saknas det bara 16 mandat...

    Mp sitter i en minoritetsregering, som man frivilligt ingått, då sitter man där med sin tvättade hals.

    Det är majoriteten dumskalle (i en demokrati)
    Detta fattar vanligt folk, detta fattar Riksdagens ledamöter,
    detta fattar tom alliansen (som avgick, trots att de hade kunnat regera vidare med sd om de velat.

    Frågan är varför man nu vill blanda bort korten inför kongressen,
    ska mp fortsätta låtsas? Tror de att de lurar väljarna eller sig själva?
    Go ahead punk, make your day!
    Hoppa av, och se vad som händer :-) men kanske inte ändå, eftersom man behöver sina lån på banken, som spöket, för sina bostadsrätter, så är mp fångna i den lyxfälla de säger att alla andra ska frigöra sig från.

    och hoppar inte mp av, vilket de inte kommer att göra, så är det hög chans att mp åker ur :-) Så nog håller vi tummarna att Wetterstrand och Gharton eldar upp partiet (på kongressen) S.W

    SvaraRadera
  11. Mer skådespel:

    Mellan 2000 och 2007 var Borgström jämställdhetsombudsman
    (JämO), utsedd av jämställdhetsminister Margareta Winberg.

    Efter att socialdemokraterna valde Mona Sahlin
    till partiledare 2008 värvades Claes Borgström
    till det socialdemokratiska partiet, för vilket
    han blev talesperson i jämställdhetsfrågor.

    I november 2013 lämnade han socialdemokraterna
    för att bli medlem i Vänsterpartiet. Han motiverade
    sitt beslut med att socialdemokraterna enligt honom
    fullständigt tappat jämställdsfrågorna sedan Mona
    avgått och att partiet genomgått en högervridning
    han inte känner sig hemma i.

    2006 fick Borgström ett förlängt förordnande som JämO av regeringen Persson till 2009. Enligt Reinfeldts regeringsförklaring 2006 skulle JämO att slås ihop med övriga ombudsmannamyndigheter. I mars 2007 meddelade Borgström sin avgång som JämO. Samma år bildade Borgström advokatbyrå med kamraten Thomas Bodström.

    Borgström har hävdat att alla män bär en kollektiv skuld för våld mot kvinnor.

    Borgström har uttryckt sig positivt om Gudrun Schymans förslag om mansskatt.

    Borgström väckte uppmärksamhet när han krävde att Sverige skulle bojkotta fotbolls-VM i Tyskland 2006 "i protest mot den ökning av och handel med kvinnor som evenemanget väntas medföra".

    Borgström var Thomas Quicks försvarsadvokat i fem år.
    Borgström underlät att tillvarata sin psykiskt störde och tungt medicinerade klients objektiva intresse av att inte dömas oskyldig.

    Efter Thomas Quicks resningsansökan blev Borgström JK-anmäld 2012 av tidigare chefsåklagaren Göran Friberg för sina insatser som Quicks advokat.Borgström riktade då kritik mot en kriminaltekniker som han menade inte presenterat fakta i rättegångarna. Även kriminalteknikerna riktade kraftig kritik mot Borgström på DN-debatt.

    Nu ska Borgström hjälpa Mona, och frågan är om Mona är behjälpt av advokat Borgström? fan trot. Ett sällan skådat spel. Det gäller i vart fall att hålla god min. Gissa om Borgström kommer att dra diskrimineringskortet, att Mona döms hårdare för att hon är kvinna, och inte för att hon är en mycket omdömeslös person. Detta blir underhållning i sig. Nu är det trots allt synd om Mona, tänk om hållit sig till regelboken, nu är det nära nog Shakespeare-klass.
    S.W

    SvaraRadera
  12. Värt att komma ihåg att han som ligger bakom "Panem et circenses"

    även sa : "There is no Room in Rome for a Roman"
    http://www.ancient-literature.com/rome_juvenal_satire_III.html


    "Tolerance and apathy are the last virtues of a dying society"
    - Aristotle


    Jag känner alltmer att jag är omgiven av hubotar .... som totalt skiter i vad som kommer att hända deras barn/ föräldrar ..som kvicksilverförgiftade sälar ger de bort sina andningshål till isbjörnarna....

    En dåre och hans land går snart skilda vägar....

    /l'oreal because you're worth it

    miljöpatrullen

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-3586942/Bar-owners-ordered-pay-protection-money-Sharia-patrols.html

    Green Up My Community
    http://www.globalmbwatch.com/2014/01/02/youth-wing-european-muslim-brotherhood-launches-ecological-project-funded-council-europe/

    SvaraRadera
  13. I november 2009 nominerades Malmström till svensk EU-kommissionär med ansvar för:

    - asyl- och migrationsfrågor
    - EU:s arbete mot den organiserade brottslighet

    (Malmström har offentliggjort att hon som privatperson ger ekonomiskt stöd till Expo, så Expo är inte bara en Sahlin-grej, Expo är tom bra, möjligen lite enögd för de större krafterna och ofoget att peka finger
    och skapa inflation med ständig relativiserad brunsås).

    Fast detta är inte poängen, mer att Malmström var synnerligen skickat för uppdraget och att hennes uppdrag som kommissionär med Stockholms-programmet, hade en bakgrund, som går tillbaka till Persons dagar, hur Sverige skulle kunna upprätthålla sin folkhemsmodell, intakt, utan att för snabbt falla för social turism.

    Persson oroade sig mer för EU-migranter, men underskattade helt kraften i flykten från armod, och så trodde Sverige att flyktingar från yttre regioner, skulle stanna i nätet där de först sökte asyl, dvs Sverige trodde felaktigt att andra EU-länder skulle göra som Sverige, dvs följa reglerna, det gjorde de inte, utan skickade flyktingarna vidare norrut, till Sverige som med ett slag la grunden för en helt ny näring, flyktingindustrin. Stockholmsprogrammet byggde på att alla delar av EU delade Sveriges syn på regelboken och att alla flyktingar är ekonomiska tillskott som inte rubbar den rådande ordningen, kanske överskattade Sverige sin egen roll i Europas utmarker, just för att Sverige inte drabbats av de katastrofer övriga Europa drabbats av.

    Det var alltså ordf Persson och Margot Wallström tillsammans med Tyskland och Frankrike som satte fart på det regelverk vi idag ser falla samman som ett korthus, så man ska inte göra detta till en Folkpartigrej, alls icke.

    Genom Amsterdamfördraget intensifierades unionens samarbete inom asyl- och flyktingfrågor. Polisiärt och straffrättsligt samarbete förblev utanför det överstatliga samarbetet.

    Genom Lissabonfördraget återförenades det polisiära och straffrättsliga samarbetet med asyl- och flyktingpolitiken under benämningen:

    ”området med frihet, säkerhet och rättvisa”

    (ähm det får onekligen lite Orwell-känsla när man vet att EU avsåg att möta ökad frihet (otyglad migration) med ökad övervakning och samkörning av dataregister, där tex e-delegationen bara var en liten del i en större e-rörelse. Visserligen kom det motreaktioner som Piratpartiet och delar av mp, men i grunden van säkerhetsperspektivet för att hantera "friheten")

    Schengensamarbetet införlivades till grundfördragen genom ett (tilläggs)protokoll.

    Det territoriella tillämpningsområdet för området med frihet, säkerhet och rättvisa omfattar:

    Alla medlemsländer utom
    Danmark, Irland och Storbritannien...
    Danmark är rutten till Sverige,och brittiska öarna är slutstation, likt Sverige.

    Området ”frihet, säkerhet och rättvisa”
    hanterar EU-myndigheterna:

    Europol - polisiärt samarbete
    Eurojust - straffrättsligt samarbete
    Frontex - ansvar för EUs yttre gränser.

    Problemet var att de inte hade befogenheter, nationell rådighet råder på inrikespolitikens områden, det område som EUs medlemsländer vägrat att släppa taget om, (vilket går att förstå, lag och ordning är förknippat med beskattning och lojalitet) S.W

    SvaraRadera
  14. Utskott

    JURI - rättsliga frågor
    LIBE - medborgerliga fri- och rättigheter samt
    inrikes frågor

    MR (universella) är helt oförenligt med
    medborgerliga fri- och rättigheter,
    vilka följer av medborgarskapet och lojaliteten mot det egna systemet. Vad värre är, det är nästan bara Europa, i vart fall västeuropa, som anser sig ha råd med lyxen med MR, resten av världen, hela MENA, och Afrika, har en lite annan syn.

    Inrikesfrågan, inrikespolitikens primat,
    är och förbli alltid kopplad till utrikespolitikens dito.

    Det är när EU i sina försök att fördjupa integrationen bakvägen via inrikespolitikens lag och ordning, kopplat till migration, som det brast lite i analysen, krafterna man satte igång med flykting-
    smuggling och hur den snabba tillväxten, (follow the money) skulle hanteras i lokalt, och hur detta slog i valet, som människorna i Bryssel kanske något överskattade sin egen förmåga att tänka utanför sin egen bubbla.

    Frågorna också delas mellan två olika generaldirektorat

    Generaldirektoratet för rättsliga frågor
    Generaldirektoratet för inrikes frågor

    Ansvar för området ”frihet, säkerhet och rättvisa” kom därmed att delas mellan två kommissionärer (viket var ngt slags spel för att återvälja kommissionens ordförande vid tiden)

    Nuläge:
    Justitiekommissionär Věra Jourová ALDE
    Företrädare Martine Reicherts Luxemburg

    Inrikeskommissionär Dimitris Avramopoulos EPP
    Företrädare Cecilia Malmström
    10 februari 2010–31 oktober 2014

    Det är ändå lite symboliskt, att en grek ersatte en svensk, och att Grekland spelat väldigt tufft, med migranter, för att lösa sina egna krav på Tyskland avseende skuldkrisen, sådana där maktpolitiska spek kunde naturligtvis inte den borgerliga regeringen räkna ut vid tiden då Reinfeldt var den sista riktige ordförande för EU, innan den nya ordningen började gälla med en permanent ordförande + hög representant, som i praktiken var ganska låg (rangmässigt)
    När Sverige satte igång Stockhokmsprobrammet visste inte hövdingen att alliansen skulle bli medberoende till mp, och heller inte vilket pris Alliansen behövde betala mp inrikespolitiskt, för att få med det bångstyriga mp på den förda EU-politiken genom Stockholmsprogrammet, som paradoxalt nog, genom Sveriges enskilda avvikande politik, i hög grad fällde hela bygget, det pris Sverige nu betalar, inkluderat all möjlig back-lash som tex risken för Brexit. S.W

    SvaraRadera
  15. Politikområdet:

    frihet, säkerhet och rättvisa
    är ett av Europeiska unionens "befogenhetsområden"

    (Det handlar om staten själv, våldsmonopolet och maktens kärna)

    Politikområdet omfattar:

    - asyl- och flyktingpolitik
    - polisiärt samarbete
    - straffrättsligt samarbete
    - Schengensamarbetet.

    Haagprogrammet var EU:s säkerhetsstrategi fram till 2010.

    Stockholmsprogrammet:
    - reglerar området frihet, säkerhet och rättvisa
    - grundas på artikel 68 i fördraget om EUs funktionssätt
    - är ett funktionsprogram (operativ planering) för åren 2010–2014
    - ersatte EUs säkerhetsstrategi under Sveriges ordförandeskap.
    - Var det tredje (efter Tammerfors- och Haagprogrammet).
    - antogs vid Europeiska rådets toppmöte i december 2009

    Syftet med Stockholmsprogrammet är/var säkerhetspolitiskt:
    att beivra terrorism inom EU genom att information
    om EU-medborgarna delas inom unionen och med USA.
    Vilket så klart blev helt nödvändigt pga Schengen.

    I och med programmet ska ett nätverk av antiterroristcenter inrättas, obemannade övervakningsfarkoster utvecklas och Sitcen, vilket är en underrättelseorganisation inom EU, ges större befogenheter.

    Initiativet till Stockholmsprogrammet togs av
    Tysklands inrikesminister och Margot Wallström.
    (de länder med mest generöst välfärdssystem)
    Sverige representerades sedermera av Beatrice Ask.

    Förarbetet har inletts mellan EU-kommissionen och USA:s inrikessäkerhetsdepartement att förändra integritetslagstiftning så att information ska kunna flöda fritt.

    I Sverige tog arbetet i e-delegationen (ett direktorat under finansdepartementet som möjliggjorde direkt styrning av Sveriges centrala myndigheter) ny fart genom Stockholmsprogrammet

    Stockholmsprogrammet:
    utarbetades i huvudsak av Eus ”Future Group”
    - medlemsstater som höll i ordförandeskapet 2007–2009.
    Dessa var:
    Frankrike
    Portugal
    Tyskland
    Sverige
    Tjeckien
    Slovenien (som har en extremt rigorös medborgarkontroll)
    S.W

    SvaraRadera
  16. De tog fram en sekretesstämplad rapport som senare läckte.
    Information som kan komma att delas är
    exempelvis DNA, fingeravtryck, data ur straffregister med mera.

    Andra punkter i programmet:

    - Förbättrad krishantering inom EU

    - Insamling av information från olika länders dataregister

    - Förbättrat samarbete mellan underrättelseorganisationer

    - Propagandakampanj för att motverka radikalism och terrorism.

    - Formerande av en militär EU-styrka för polisiära uppdrag i utlandet. (jmfr A-26)

    - Harmonisering av integritetslagstiftning mellan EU och USA

    - Gemensam immigrationslagstiftning inom EU

    Samarbetet med USA benämns bland annat som Euro-Atlantic area of freedom, security, and justice eller Euro-Atlantic area of freedom, security and privacy. Ryssland benämns som en viktig samarbetspartner.

    En ledare i Aftonbladet påpekade (2008) att Future group talar om säkerhet och brottsbekämpning men inte mycket om medborgares rättigheter, och undrar varför Beatrice Ask och Tobias Billström inte har försökt att skapa bättre balans för medborgarnas rätt att inte bli kartlagda i parti och minut av storebror fördes fram av en borgerlig ministär, och detta har in sin tur att göra med tron att internet kan motverka negativa krafter av att upplösa gränser.

    Den amerikanska medborgarrättsrörelsen ACLU, American Civil Liberties Union, har skrivit till EU-parlamentet och bett dem att motstå trycket från USA (att dela information). ACLU skriver:

    ...a country that, in privacy terms, is all but lawless ...
    US privacy laws are weak.
    They offer little protection to citizens and virtually none to non-citizens.

    Nu har man väldigt lite att frukta av övervakning om man är en ängel, och vem är inte det :-) S.W

    SvaraRadera
  17. Problemet är bara att väldigt få människor är detta,
    och att i stort sätt alla medborgare, för eller senare gör dumheter, tillfället gör tjyven, och så hamnar man i garnet. Dvs människor beteende på internet, kartläggs i detalj, inte i första hand vad de skriver, utan vilka adresser som besökt, när och vilka som ingår i kontaktnäten, bara detta att ha en modern telefon med adressbok kopplad till betalning är rätt knasigt, varje individ geotaggas, var man är, vad man köper, vem man kontaktar och vilka portaler man är med i, över tid vet filterbubblan mycket mer om dig själv, än du själv, och det är väl inget fel med det, om staten är god, problemet uppstår om staten har ett intresse om sig självt, som anses vara högre än individens, då sitter man där med sin tvättade hals och ett blått skåp med unken doft. Friheten att frivilligt bli övervakad på nätet blir en rättighet att ha tillgång till internet.

    Det var detta om mp i grunden var misstänksamma till,
    och protesterade mot, storebrorssamhället och statens
    behov av kontroll var inte direkt den gröna eller frihetliga
    drömmen, och detta tog sig i uttryck genom tex Piratpartiet,
    som är rätt frihetligt, och väldigt misstänksamma till statens
    goda vilja (med viss rätt för alla oss som beundrar Orwell och vad som kom fram av DDRs säkerhetstjänst.

    För att få med mp på Stockholmsprogrammet fick
    alliansen göra vissa eftergifter, och Reinfelt/
    Nymoderaterna var inte alls så positiva till öppna
    gränser före 2010 som efter, vilket förklaras med
    att de inte hade något val, eftersom de behövde mps stöd inrikespolitiskt, för den plan de hade gemensam med s
    inom EU, så paradoxalt blev det, att EUs mest ultra-
    liberala flyktingpolitik formades som en eftergift,
    för att få med MP på ökad övervakning, och vem har
    sett kamrat Mulle oja sig över övervakning sedan dess?

    Det är väl lite här Kamrat Mulle har brustit, de sålde ut allt de hade, för en liten avvikande profilfråga, som bara kunde haverera, och hur alliansen tänkte, är oklart, för inte fasiken trodde de att denna uppgörelse skulle gynna annat än de nationella krafterna, och det var just vad som hände, varpå m började blöda kraftigt till SD redan efter två år. Det var komplett...att börja tävla med kamrat Mulle, vilket nya M gjorde, att vara mer kamrat Mulle än Mulle själv, och Juholts sannolikt rätt tänkta motreaktion, offrade S utan att blinka, för att bjuda upp och tävla om Kamrat Mulles gunst, och det gick åt helvete i EU-valet, (kamrat Mulle sopade banan) och ännu mer åt fanders i Riksdagsvalet, kamrat landsortsgrabb tog hem spelet.
    S.W

    SvaraRadera
  18. I vart fall, det område som först Margot planerade för (tillsammans med Tyskland) och som sedan Sverige ärvde över till den borgerliga regeringen, där Malmström var EU-minster fram till vi var ordförande, för att sedan ta greppet på den kommisionärspost som reglerade "lag & ordning"- terrorism, övervakning, säkerhet, skulle alltså förverkligas genom Stockholmsprogrammet, där den borgerliga regeringen blev beroende av mp efter valet 2010.

    områden inom EU var/är:

    Asyl- och invandringspolitik...

    EU:s asylpolitik rör endast
    - Genèvekonventionen och
    - skyddsbehövande enligt skyddsgrundsdirektivet.
    (miniminivåerna för flyktingars rättigheter vilket var vad mp satte utan gräns som motkrav)

    Regler om till exempel humanitärt skydd skiljer sig mellan medlemsstaterna.

    Inom invandringspolitiken finns gemensamma regler som rör uppehållstillstånd, familjeåterförening, arbetskraftsinvandring och olaglig invandring.

    asylprocedurdirektivet= gemensamma förfaranden för asylprocessen
    massflyktsdirektivet = regler för stora grupper människor flyr
    Dublinförordningen = medlemsstat som ska behandla en asylansökan,
    Eurodacförordningen = databas över asylsökandes fingeravtryck

    Dublinförordningen följdes inte inte heller Eurodac, och att Sydeuropa skulle utnyttja detta kort som påtryckning för sina intressen, var kanske inte helt oväntat. Sydeurpa är alltid för mer regler och integration, medan norra är mot, det handlar lite om man avser att omsätta ord till handling eller inte.

    Unionen inrättade ett gemensamt stödkontor för asylfrågor,
    som påbörjade sin verksamhet i juni 2011 med kontor i Malta...
    Det gick ju bra?
    S.W

    SvaraRadera
  19. Polisiärt samarbete
    Schengenregelverket medger rätt att förhindra brottslingar (och terrorister) från att åtnjuta den fria rörlighet som gäller mellan medlemsstaterna.

    EU:s polisiära samarbete omfattar främst insamling,
    lagring och utbyte av information mellan medlemsstaterna.

    Europol är EUs polisiära funktion som koordinerar
    medlemsstaternas bekämpning av gränsöverskridande
    brottslighet.

    Europol har dock inga egna operativa befogenheter
    däribland narkotikahandel, människohandel, terrorism,
    korruption, penningtvätt och vapenhandel.
    S.W

    SvaraRadera
  20. Genom idén om ett gränslöst EU, skapades en ny gräns, mot resten av världen, samtidigt som den övervaktningsfunktion som skulle förhindra organiserad brottslighet och terrorism, internet, inte kunde stävja, tillräckligt mycket, de krafter som sattes i rörelse.
    Eftersom lag och ordning fortfarande var nationell, så verkar det som att terroristerna ville ge igen för gammal ost, och fick en spelplan i hela Europa, som kanske inte var meningen. Den fria rörligheten hade alltså inte bara fördelar, ur medborgarnas synvinkel.

    Schengensamarbetet var från början inte en del av EU, utan utarbetades utanför unionens ramar.

    Genom Amsterdamfördraget införlivades samarbetet i unionens ram, och utgör sedan dess en integrerad del som måste antas av varje ny medlemsstat. Dvs det går inte att vara mot att inte ha en öppen gräns för människor inom EU.

    Samarbetets kärna utgörs av
    - unionens passunion
    - personkontrollerna mellan medlemsstaterna upphörde.
    - viss polisiär samverkan
    - målsättning att bilateralt bekämpa gränsöverskridande brottslighet.

    Schengensamarbetet förbjuder permanenta och systematiska personkontroller vid gränserna.

    I de flesta medlemsstater är det emellertid obligatoriskt att inneha giltig legitimation oavsett nationalitet.

    Detta innebär att unionsmedborgare i praktiken måste bära med sig pass eller nationellt identitetskort vid resa till dess medlemsstater. (så var det dock inte Sverige, som gödslade världsmarknaden med Svenska pass, tack vare Bea Ask, hur nymoderaterna tänkte vet ingen. S.W

    SvaraRadera
  21. Mer om vårt förra "inrikespolitiska EU-område fram till 2014:

    Straffrättsligt samarbete
    Minimiregler för brottsoffers rättigheter
    ömsesidig tillåtlighet av bevis mellan medlemsstaterna
    rättigheter för personer vid straffrättsliga förfaranden.

    Samarbetets kärna utgörs av att medlemsstaterna erkänner varandras domar och rättsliga avgöranden.

    Syftet är att alla domar och rättsliga avgöranden ska erkännas i hela unionen.

    I det straffrättsliga samarbetet ingår även
    utarbetandet av en europeisk arresteringsorder.
    för att effektivisera utlämningen av misstänkta personer mellan medlemsstater.

    Om en medlemsstat begär en misstänkt person utlämnad från en annan medlemsstat, måste den andra medlemsstaten inom en fastställd period utlämna den misstänkte utom i ett par undantagsfall.

    Eurojust bistår medlemsstaterna i gränsöverskridande utredningar, men saknar egna rättsliga befogenheter.

    Rådet har möjlighet att (med enhällighet och med Europaparlamentets godkännande) ersätta Eurojust med en europeisk åklagarmyndighet,
    med rättsliga befogenheter.

    Detta är den yttersta överföring av makt, rättsskipningens. Tillämpning av lag, vilket det kanske varit lite tyst om i Sverige,
    vi befinner oss ändå långt ut i periferin? S.W

    SvaraRadera
  22. Civilrättsligt samarbete
    civilrätt är klurigt, då det även är familjerätt, dvs vad som är gränsen mellan familjens egna angelägenheter och vad som är statens rätt att stå för universella rättigheter, tex rätten att inte bli könsstympad. det är inom detta område islamisterna gjort största inbrytningar, och ,änniskor tycks inte fatta vad det innebär att få ha rätt till dubbla medborgarskap, kvinnors och döttrars rätt till likabehandling kränks varje dag i Svenska och EU-domstolar, just för att vi ger andra rätt till sin egen lag/religion, inom familjen, och det är väl mest sorgligt, hur feministerna lyckats blunda för detta inder hela 2000-talet.

    Civilrättsliga samarbetet stärkts för att klara av gränsöverskridande civilrättsliga tvister.

    Samarbetet innefattar regler för att avgöra vilken domstol som är behörig att behandla ett visst ärende

    regler för ömsesidigt erkännande och verkställighet av domar och beslut

    miniminormer för rättshjälp

    I allmänhet är det i det land där den part
    mot vilken kravet riktas som målet ska prövas.

    Undantag från denna princip är naturligtvis det som inte är familjerätt, dvs avtalsbrott, skadestånd och försäkringstvister.

    I ett avtal kan EU:s generella bestämmelser med några få undantag avtalas bort genom att det i avtalet föreskrivs vad som ska gälla.

    Samarbetet omfattar bestämmelser om hur gränsöverskridande skilsmässor ska hanteras där 14 medlemsstater inlett ett fördjupat samarbete den 12 juli 2010. Jävlar vad familjerätt kommer att panga med feministernas låtsasverkstad. Det är nämligen på riktigt, unga människors uppväxt och hur flickor behandlas i familjer under sin uppväxt i relation till pojkars, för vilka är det som tar sig hit till EU och Sverige, flickor eller pojkars liv som premieras. när har MP en lång snirklig utilitaristisk väg att vandra. S.W

    SvaraRadera