tisdag 24 maj 2016

Tjänstemännens diktatur

Nedan kommer en liten rant om tjänstemän och all skit de kan ställa till med. När jag säger tjänstemän, menar jag sådana som företräder ngn myndighet i första hand, även om andra tjänstemän på storftg också gör liver surt för en.

Det har väl knappast undgått någon att samhället är nedlusat av diverse föreskrifter och regler. En del bra, men många rätt märkliga. Som fastighetsägare drabbas man ju av alla möjliga påbud. Ett sådant är ex att minsta lilla sommarstuga måste ha diverse stegar och fästen på taket för att sotaren som kommer var 10:e inte ska ramla ned från taket. Hur ofta man eldar eller hur taket är beskaffat verkar ointressant. Naturligtvis sket jag i dessa påbud då man utan problem kan skutta runt på det svagt lutande taket utan minsta problem.

En annan sak jag upplevt är problemen kring djurhållning. Vi hade en större aktiv jordbruksvetksamhet i släkten förrut. Massvis med kor och en del hästar. Flera anställda osv. Gården har vi kvar men kreaturshållnigen har upphört och åkrarna ligger i träda eller arrenderas ut. Tjänstemännen hade synpunkter på dyngstacken (där den legat i några hundra år), underlaget i stallet (där det stått hästar några hundra år) facket hade synpunkter på turordningsreglerna när vi skulle dra ned en halv tjänst osv. Gården som sådan gick väl runt och försörjde fyra anställda. Det sammantagna krånglet gjorde dock att alltihop lades ned istället och de anställda fick söka nya jobb och åkrarna planterades igen, lades i träda eller arrenderades ut. Allt pga idioti från tjänstemän.

Själv har jag även drabbats av förbudet mot backande sopbilar. Det är nämligen så att det har hänt några olyckor med sopbilar varje är där ngn dött eller skadats svårt (om sopbilar är överrepresenterade jmf med liknande fordon har jag ingen aning om). I vissa fall kan jag se att det är motiverat med ett förbud, om det är gångvägar, trångt och skymd sikt. Nitiska tjänstemän på kommunerna har dock i praktiken infört ett totalförbud för sopbilar att backa. Även om det är en rak kort gata utan parkerade bilar, gångvägar osv, råder totalförbud. Stadsplanerarna som ritade staden för kanske 100 eller fler år sedan hade lite svårt att förutse detta vilket får till konsekvens att man får dra omkring på sina sopor själv. Lite märkligt då man är ålagd att köpa denna tjänst av kommunen.

Personligen tror jag allt detta är ett resultat av att många inte jobbar där de borde längre. Alla har pluggat ngt skit och får ngt tjänstemannajobb, när man egentligen är mest lämpad att syssla med någon tankebefriad verksamhet.


9 kommentarer:

  1. När det gäller det offentliga är det politikerna som tar beslut, och tjänstemän som ser till att de blir genomförda. I de fall en tjänsteman överskrider sina befogenheter ska de givetvis lastas för detta, men i samtliga exempel du nämnder är det en politisk församling av något slag som beslutat om de riktlinjer och regler som gäller.

    Lösningen är givetvis att låta det offentliga göra mindre. Med färre beslut i händerna på politiker blir förutsättningarna bättre för att de beslut de faktiskt tar blir genomtänkta beslut. Tjänstemannakåren bör i en sådan situation per automatik också bli mindre, även om fackföreningar av diverse slag säkert drar ut på den processen så långt de kan - till nackdel för alla inblandade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Nja, jag tror inte att backförbudet t.ex. är ett politikerbeslut. Politikerna i staden har väl gett tjänstemännen i uppdrag att sätta upp regler för "en säker gatumiljö" eller liknande vag formulering och så gjorde en idiotisk tjänsteman en utredning och rekommenderade det beslutet. Kanske hade man på gatukontoret befogenhet att sätta upp det utan politiskt godkännande när man väl fått uppdraget.

      Radera
    3. Nä det är nog tjänstemän som ligger bakom. I sopbilfallet är det en symbios mellan arbetsmiljöverket facket och kommunala Tjänstemän. I sopbilsfallet var faktiskt fackgubben jag pratade med (huvudskyddsombudet) den mest resonabla av dem.

      Radera
    4. mischmascisaiah24 maj 2016 kl. 19:24

      Gubbarna vill väl bara köra sina lastbilar. Backa lärde de sig på C-kortskolan. Kan olyckorna ha att göra med pressade scheman eller att gubbarna inte borde ha fått körkort?
      Backkameror?

      Här kan ni ser vad ett körkort är värt
      https://www.youtube.com/watch?v=OyL4F-9G0bU

      För de som tror att lärarlegitimation är lösningen.

      Radera
  2. Ett flagrant exempel kan du läsa här

    SvaraRadera
  3. Det finns snart inga kompetenta tjänstemän kvar på de tekniska rotlarna, bortrationaliserade. I hela Stockholm fanns tex endast en (1) (numera två_) tjänstemän med ansvar för gator, trottoarer, stensättningar, trappor och kantsten, för allt underhåll som ligger på entreprenad.

    Jag talde med en nyanställd tjänsteman, tidigare i anläggnings-/stenbranchen, imponerande man, rekorderlig och kunnig att ha att göra med vid rådgivning av gatumark i gränslinjer mellan fastighet, förgård, trottoar och gata (dränering och dagvattenfrågor vilka ofta underskattas just mot bakgrund av kommande överbelastningar av vårt VA-nät, som är illa eftersatt och underhållet av Stockholm vatten (pga politisk strutsbeteende, det ögat inte ser finns inte) , det är nästan synd om dem, tjänstemännen på de tekniska kontoren, politikerna prioriterar bort denna del allt mer (dvs allt som har att göra med bostads-, fastighets- och stadsbyggnadsfrågor) till förmån för de sociala katastrofområdena som emellanåt är att jämföra med inrikespolitiskt katastrofbistånd till undantagsområden.

    Politiken fattar allt fler tokeribeslut, prioriteringar, där man väljer bort långsiktighet till förmån för kortsiktig brandsläckning, och ger inga som helst förutsättningar för tjänstemännen att kontrollera att avtal/upphandlingar sköts, för vore så fallet, skulle det kanske visa sig att saker och inte inte sköts som det ska.

    Å andra sidan på stadens sociala förvaltningar, så kryllar det av tjänstemän som lägger livet till rätt för medborgare, socialarbetertjänstemännen är rent politiskt hår av hin, med maktbefofgenheter (i fråga om barn) som ligger ovanför Gud, och följer själva inte en enda regel.

    Tjänstemän på miljöförvaltningen och på Stadsbyggnads- och gatukontoren, som är handläggare, har man oftast stor nytta av (om de har tid), medan de tjänstemän som tar fram föreskrifter åt politiken, rotlarna, en typ av mer "politiska" tjänstemän, ofta i karriären, kan hitta på de mest märkliga ting. S.W

    SvaraRadera
  4. Det enklaste är att lägga ner alla verksamheter. Sedan kan paragrafryttarna nogsamt arbeta i enlighet med sitt eget reglemente. Vi andra kan lugnt luta oss tillbaka och hänvisa till arbetsmiljöriskerna att stressa för mycket. Med några goda läkare som skriver intyg kan vardagen bli rätt så trevlig.

    Kemikalieinspektionen bör kontrollera förekomsten av H2O. Jag har hört att detta lösningsmedel används väl frekvent. Kanske bör skattebeläggas och krävas mångårig utbildning samt certifikat för att få hantera denna kemikalie? Vidare är H2O en växthusgas och bör därför förbjudas eller stoppas ner i gamla borrhål. Då kan man även skatta för växthuseffekten.

    Det är så farligt att till och med Jesus omvandlade H2O till vin istället. Kan ni fatta, från H2O till 12 % alkohol på Shiraz-druvor!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är intressant hur synkade kommuner är i saker som jag blivit drabbad av tex: arenabyggen, sammanslagningar av dagis, detta att man skall sköta sophantering själv och betala för den.

    Sker denna synkronisering visa SKL eller andra samarbetsorganisationer?

    Utan insyn och möjlighet till demokratisk påverkan verkar det i alla fall vara så termen diktatorisk inte är helt fel.

    SvaraRadera