torsdag 18 september 2014

Mamchur-en modern hjälte


”Everybody needs a hero” går sångtexten. Förebilder och hjältar är något som alltid har funnits, men vilka är det som blir hjältar och hur skiljer det sig åt mellan olika sidor i en modern konflikt? Jag gör inte anspråk på att belysa hjältar ur alla olika synvinklar, utan det blir en subjektiv betraktelse.
För mig är den mest klart lysande hjälten i Ukrainakonflikten (senare kriget) Yuliy Mamchur. Låter namnet bekant? Troligen inte för de flesta, men om jag säger att det är den Ukrainske flygvapenöversten som i spetsen för sina sjungande män, obeväpnad, tågade fram till de ”små gröna männen” utanför basen och krävde att de avlägsnade sig. Trots att de fick några skottsalvor skjutna ovanför huvudet, fortsatte de. Några dagar efter klippet som spreds över världen, tvingades Ukraina att ge upp basen. Överste Mamchur fördes bort av lokala oroade medborgare (FSB?) och hans öde var ovisst.

Filmklippet när han leder sina män har etsat sig fast på min näthinna. När Oscar Jonsson i sitt senaste blogginlägg hade med en stillbild från just denna händelse, mindes jag att jag inte fått reda på hur det gick för Överste Manchur. Lite grävande på internet gav svaret på frågan. Efter en vecka i förvar, frisläpptes översten och kunde återvända till fru och barn. I nuläget försöker han få ordning på sin enhet.

Överstens mod och totala principfasthet gör honom till min sinnebild av hur en hjälte kan agera. Väpnat motstånd hade inga som helst chanser att lyckas, men genom sitt agerande vann han så mycket mer än om han hade lett sina styrkor in i döden. För mig är han den Ukrainska hjälten.

Detta klipp sammanfattar på ett bra sätt överstens hjältemod och återkomst.
 

Lite mer om Överste Mamchur här:

På andra sidan konflikten finns det andra hjältar. Vilka hyllar man i Ryssland? Det finns säkert olika sorts hjältar även där. Men en som särskilt framträder är den f.d. (nuvarande?) GRU översten Strelkov/Girkin. Denne man sägs ligga bakom stora delar av de (pro)ryska styrkornas agerande i östra Ukraina, i vart fall i inledningen av konflikten. Vissa uppgifter länkar även ihop honom med MH17. Oavsett vad som faktiskt är sant, kan jag konstatera att denne man inte är någon hjälte i mina ögon, utan bara ett ondskefullt verktyg för Kreml. Likväl dyrkas han på vissa håll som en hjälte, med egen actiongubbe, flaggor, presskonferenser m.m. Ett tag gick ryktet om att FSB hade likviderat honom, för att sopa igen spåren efter MH17, men dessvärre var de ryktena felaktiga, då han dök upp igen, hand i hand med Alexander Dugin.

Lite mer om denne Strelkov/Girkin här
Strelkov som actionfigur
 

Från mitt perspektiv är Överste Mamchur en äkta hjälte. Överste Strelkov är allt annat än en hjälte, inte för att han verkar i det fördolda, vilket hör GRU till, utan för att han helt saknar det mod och den moraliska kompass som gör en hjälte (troligen är han skyldig till diverse brott mot krigets lagar också).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar