tisdag 16 september 2014

Prepping-en amatörs betraktelse


Jag är total novis när jag pratar om prepping, i den bemärkelsen att jag inte hänger på prepping sidor, läser preppingböcker eller gräver zombiesäkra bunkrar. Däremot är jag riskavert och är alltid på ett naturligt sätt förberedd på oväntade händelser. Jag tänkte nedan påvisa att med en lagom dos sunt förnuft och en hälsosam portion riskaversion, kommer man långt. Mycket av det jag skriver står säkert på olika ställen, eller är självklart för den påläste preppern. Men detta är som sagt en amatörs betraktelse.

Vad är egentligen prepping? Det är väl egentligen inget konstigare än att man är beredd på att något oväntat händer, och att man har de materiella och psykologiska förutsättningarna att klara av det.

Det lilla jag sett av prepping verkar handla om att man köper massvis med prylar så man kan äta och hugga sig igenom horder av Zombies, på sin väg till grottan i Norrland (ja jag raljerar). Skämt åsido så är det säkert till stor hjälp för många att få tips och råd om vad man bör ha hemma för att klara sig ett tag. Mitt råd är dock, börja med att tänka själva! Att göra den övningen innebär också att du mentalt tränar dig för den situation du förbereder. När du gjort allt du kan komma på egen hand, segla då iväg till närmsta preppingsida och beställ lite kolfilter och superklockor.

Detta för mig in på ämnet, mental prepping. En minst lika viktig företeelse. I studier har man visat att de som överlever katastrofer, är de som redan innan katastrofen har tänkt flera steg på hur de ska agera om katastrofen inträffar. Mer om det nedan.

Prepping handlar om så mycket mer än zombieapokalypsen, vilket väl får anses vara någon form av preppingnirvana. Prepping handlar om allt från det att dina ungar får ett ormbett eller bryter armen, till samhällets sammanbrott.

Låt oss börja med microprepping. Jag erkänner. Jag är väldigt riskavert. Det betyder inte alls att jag sitter instängd och darrar, utan handlar om att jag alltid medvetet och omedvetet gör riskbedömning avs. allt i min vardag. När jag kör bil talar jag aldrig i tfn eller fipplar med annat, utan all fokus ligger på trafiken. I dolda korsningar räknar jag alltid med att det kommer en bil/cykel/barn. Dom gånger var tredje månad när det faktiskt gör det så kommer det aldrig som en överraskning. När jag ser konstiga typer på stan vet jag alltid hur jag ska agera om personen riktar ett slag mot mig eller mina barn. Jag går aldrig så nära ett psyko eller narkoman så att jag riskerar att dras in i deras flummerier. Jag har redan tänkt färdig de kommande möjliga scenarierna. När jag passerat personen och inget hänt så tänker jag inte mer på det. Nu ska tilläggas att jag är väldigt observant av mig, för de flesta verkar omvärlden passera helt obemärkt. Jag har däremot fångat både biltjuvar och jagad troliga åldringsrånare på flykten, genom att jag direkt ser udda beteenden. Biltjuven var en person som avvek från mängden, det var fullt med folk omkring, men endast jag såg vad som var i görningen. Polisen högg honom och jag vittnade i TR. Åldringsrånarna var 4 brudar/kärringar som inte riktigt passade in i miljön och de gjorde allt för att se upptagna ut. En närmare granskning av gatorna omkring korsningen där de stod och hängde (de stod med 5-20 m lucka) gav vid handen att de spanade på en gammal tant som gick 30-40m bort. Jag gick rask fram till tanten och följde med henne till porten samtidigt som jag ringde polisen på tfn. Skurkarna förstod att deras plan var rökt och hastade snabbt iväg. Dessvärre kunde jag inte stalka dem då jag hade 3 ungar i släptåg.

Detta var bara exempel på att man ska vara uppmärksam och mentalt redo.

Så ta alltid några sekunder och fundera på vad du ska göra härnäst, dels i vardagen men också rörande mer statiska situationer. Fundera alltid ut vad du ska göra först och ytterligare 2-3 steg efter det. Här nedan listar jag lite saker där jag alltid har en handlingsplan om vad jag gör om X händer.

Bilolycka-personskada-bilbrand-fastna på tågräls-bil i vatten

Flygkrasch-Var ligger nödutgångar, vilka sitter omkring dig (vilka kommer troligen klogga igen gången, ska jag rädda någon annan. Vilken ordning gör jag vad. 1. knäpp upp bälte. 2 Rädda annan. 3 Ta dig ut.

Hotellbrand-Vilken väg går jag ut? Alternativa vägar.

Brand i hemmet. Hur tar jag mig ut. I vilken ordning räddar jag familjen, var samlas vi, alternativa planer. Rädda-Larma-Släck. Ha brandövning i hemmet, låter töntigt men oj vad glad du är om du haft det och olyckan är framme.

Familjemedlem skadas allvarligt. Stoppa blödningar-föremål i halsen-drunkningstillbud. Vad gör du? Har du mtrl att hjälpa? Är du på landet har du en färdbeskrvning nedtecknad som du kan läsa upp/skicka till räddningstjänsten?

Överfall på dig. Vad gör du om någon attackerar dig? Har du tänkt igenom det mentalt så har du ett försteg. Inga tips om vad du bör göra, upp till var och en.

Bevittnar överfall. Vad gör du? Ingriper? bevittnar och larmar?

Inbrott när du är hemma. Vad gör du om du vaknar av att en fönsterruta krossas? Om du möter en inbrottstjuv i hallen? Upp till var och en, men har du tänkt igenom en handlingsplan så kommer du ha ett försteg.

Tågstopp-fast på tåg. Tror http://cornucopia.cornubot.se/ har visat ngn lämplig packning för ändamålet.

Bilhaveri-utan personskada. Sommartid/vintertid. Varma filtar, mat, snöskyffel, kedjor etc.

Zombieapokalypsen-Ruuuuun

Medan jag skrev detta inlägg kom det ut en film från MSB på twitter  https://www.youtube.com/watch?v=MWibH8kOPEo
 cornu var snabbt på bollen Inlägg här. Oh mästare…haha


Lycka till och tänk efter före!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar