söndag 20 mars 2016

Grattis Bromma, ni får migrantbarackerna!

För några dagar sedan skrev jag i inlägget Grattis Stockholm om de baracker staden skulle bygga för migranter. Jag tippade att Södermalm tyvärr inte skulle få ta tillfället i akt med selfies och volontärarbete då barackerna trologen skulle läggas i Bromma. Mkt riktigt blev Bromma utvalt till en av förmånsområdena för spännande möten, närmare bestämt området Beckomberga. Dessvärre användes inte grönområdena vid de stora villorna på Höglandet, utan det blir det expansiva Becokmberga i utkanten av Bromma som får baracker för 250 migranter.

Beckomberga är en svindyrt expansivt område med mkt nybyggnation av bostadsrätter och radhus. 4 expoatörer har ex ett nästan slutsålt projekt med inflytt from nu och året ut. Det är bara att gratulera alla som köpt bostadsrätter i ngt av dessa projekt, nu kommer det ges mkt tillfällen till selfis och spännande möten på dagis och ica. Idyllen i Bromma!


NCC har fortfarande några lgh kvar i sina hus & de som betalat 3,3 miljoner för en tvåa är såklart supernöjda och priserna lär skena nu med denna breddade skattebas i området.




Nedan ser ni ungefär var barackerna hamnar.


Länk till artikel om det hela (tack för tipset utlandssvensk)

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/stockholm-darfor-byggs-inga-modulhus-for-flyktingar-i-innerstan/aRKpcr!ZiBL0QSbE7T6xw7AuD@AcA/

43 kommentarer:

  1. Fast glöm inte att det blev en förläggning på Söder också, fast inget nybygge, utan man fick nöja sig med lokaler som redan har slitits ner av gamla svenskar. Förnedrande för nykomlingarna! Men en rejäl lyxrenovering kan kanske fixa det.

    För övrigt får ingen missa Reinfeldts nya brandtal om flyktingar!!! Det kom ut nu och är helt overkligt:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22478991.ab

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrev lite om detta på twitter (där jag emellanåt har lite mer allert samhällsbevakning) Han känner uppenbart förakt för en majoritet av svenskarna. Den är ömsesidig... Blir ett inlägg om talet i kombination med Borgs utsagor i DN.

      Det borde fö blir mer känt vad postkodlotteriet stöder, tror deras kundkrets är ovetande.

      Radera
    2. "Han känner uppenbart förakt för en majoritet av svenskarna."

      Ja, definitivt förakt. Men jag har följt honom noga länge och och jag skulle gå så långt som att det han känner är hat mot etniska svenskar. Han ser sig inte som en del av den gruppen.

      Radera
    3. Tydligen slänger de ut de äldre nu från den blivande förläggningen på Söder:

      ""Det blir konstigt och annorlunda att behöva flytta. Jag har bott in mig här" säger Elsa Eklöf, som bott på Vintertullen i 24 år."

      http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/elsa-vill-stanna-pa-soder-nar-vintertullen-stanger-jag-ar-en-gammal-soderbona/aRKpcd!UiQwFxLlUMYQFYafJS0JQ/

      Från Ekerö rapporteras det att:

      i dag står nästan 4 000 personer i kö för lediga lägenheter hos Ekerö Bostäder

      I snitt blir 37 lägenheter om året lediga hos Ekerö Bostäder

      Förra året anvisades 28 nyanlända flyktingar med uppehållstillstånd till kommunen. I år är prognosen 104 personer

      Risken är att alla lediga lägenheter kan behöva nyttjas av kommunen.

      De som har stått länge i bostadskön kan ju bli lite bekymrade av det här, att de väntar förgäves – vad vill du säga till dem?

      – Det är tråkigt och jag har full respekt för det, men det handlar om att vi måste ta emot människor som flytt undan terror, krig och förföljelser. Samtidigt förstår jag att det kan kännas tufft för exempelvis ungdomar som tvingas bo kvar länge hemma, men de har i alla fall någonstans att bo, säger Mats Viker.

      http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/fastighetsbolaget-svart-att-fa-en-lagenhet-framover/aRKpck!mWaCHW7d@g5utNLot7bdLw/

      Radera
    4. Enligt någon bok jag läst kände också A Hitler förakt för sitt folk på slutet. De klarade ju inte av de prövningar han gett dem och kunde därför lika gärna utrotas. Fast man kanske inte ska dra för många slutsatser av en sådan eventuell likhet.

      Radera
  2. Ett stort boende för 500 asylanter ska byggas i Enskede, i något som kallas Slakthusområdet. En del hävdar att det också är ett dyrt villaområde. Någon som vet? Lite unga hipsterfamiljer som vill bo fint söder om Söder, månne?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johanneshovs (f.d.) industriområde. Bredvid Globen.

      Radera
    2. Tack!

      Det finns en villa till salu, bara några hundra meter bort. 150 kvm i en gammal kåk som de vill ha 7.5 mio för och BUDGIVNING PÅGÅR!!!!

      http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-enskede-gard-stockholms-kommun-godsagarvagen-32-8829236

      Så här kul har jag inte haft på länge! Jag skäms nästan!

      Radera
    3. Många fina och goda människor i Enskede Gård!

      Fi 9%, V 10% och MP 13%! Vilken glädje det måste bli!

      http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/01/80/3415/index.html

      Radera
  3. Jag fattade det iofs som att bara 2500 (högt räknat) av planerade 4000 lägenheter är beslutade ännu (enligt Aftonbladet). Så det finns nog viss risk för innerstan fortfarande. Annars visar det en av få fördelar att bo i en stor kommun, det lär bli tuffare att undvika eländet i Danderyd eller på Lidingö. Ett allmänt tips torde vara att undvika områden med mycket kommunal mark i närheten (om det inte är naturreservat eller byggnadsminnen).

    SvaraRadera
  4. Hej.

    När vinden viner längs med Tjärhovsgatan viskar den 'Hyyyycklare! Hyyyycklare!'.

    Men varför skulle dessa landsförrädare och renläriga fundamentalister till svenskhatare ändra sig ens om de kommo till insikt? "Vad tjänar jag på det?", skulle de fråga sig, och i frågan ligger även svaret.

    Oavsett vad som händer framöver kommer denna kult, den vidriga sekt av mediala rasister och låtsasakademiker, alkemister och besvärjare, att bestå hos oss. I Sverige som ingen annanstans har detta självhatets förbittrade lisa via påstått intellektuell och ideologiskt renlärig flagellantism slagit rot, och likt de livsformer som livnär sig med flageller strävar dessa självutnämnda frälsare och hjältar, dessa de vita druvornas martyrer, efter att snärja envar som kommer nära nog. Likt en anemon, men utan dennas skönhet, griper de reflexmässigt efter allt som kommer i vägen.

    Hur? Hur! skall någon kunna dra ut denna ruttna tand med rot och allt och rensa såret från den fuktiga brand som allt snabbare sprider sig, och får själva landets skelett att mjukna? Hur jag än söker hittar jag ingen metod som inte avskaffar demokratin, som inte inför militärstyre och diktatur, som inte styr med den järnhand och den vilja som vore den i ässjan formad och som verkar krävas för att rensa gård och gods från ogräs, parasiter och nidingar.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lysande magistern!

      Radera
    2. Hej.

      Tack så mycket.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Radera
    3. Bästa Rikard,

      Dessa funderingar är en direkt effekt av vad media och överhet slagit i oss under många långa år, från -68 årens kamp till dess att de forna revolutionärerna bänkat sig i maktens säte. Att det enda alternativet till relativisering, undfallenhet och medlöperi skulle vara den järnhårda totalitäre staten, fascism i form av ny-fascism! Så har de hållit oss i kätten, alternativet är ju så mycket värre, att tänka på andra styrelseskick och andra metoder är att avfalla från den demokratiska statens metoder. Vi är lurade, förda bakom ljuset, vi har suttit fjättrade i grottan och det vi ansett vara världen är inget annat än ett skuggspel på dess väggar. Bryt bojorna, stig ut i ljuset. En annan värld är möjligt! Hårt arbete krävs för att bryta dagens hegemoniska världsuppfattning i det navelskådande Sverige. Vi behöver alternativ och vi måste själva vara de som tälja till de verktyg som ska forma alternativet.

      Långsiktigt tänkande, en vilja att se bortom det direkt tillfredsställande, ta de svåra besluten om de gynnar samhället på sikt. Våga stå upp för de tankar och ideal som bör forma samhället.

      Vi behöver inte kullkasta alla dagens institutioner, de är tomma om de inte fylls på innehåll. Arbeta för att byta innehållet. Det är den demokratiska statens styrka, vi är fria att forma dess innehåll.

      Vänligen
      Sam Ask

      Radera
  5. Jag är inte rasist, men det kommunala beslutet anser jag att vara ansvarslös. Att dumpa 350 personer(i verkligheten 500) i modulhus utan att ha detaljplan avseende skolor, transport, säkerhet, vård är precis det. Kan man inte börja små, 50 personer, utarbeta detaljer och därefter ta in några till. Min ilska är inte inriktat mot människorna som flyger från krig utan mot politikerna. De måste se helheten och planera inte åtgärda.

    Vi betalade ganska mycket för vår lägenhet i Beckomberga. Företagen sålde oss Idyllen i Beckomberga. En stor del av våra skattepengar går på ett eller annat sätt åt att hjälpa flyktingar. Jag bidrar till internationella organisationer och kan tänka göra mer. Men nu känner jag att detta går över gränsen. Jag kan inte tro att min hopp ligger med SD Stockholm som kommer att överklaga beslutet. Jag vill ha intelligent dialog och lösning som alla är nöjda med. 350-500 personer är för många. Temporär är inte 7-10 år, bolag kallar det långsiktig plan. Det är nästan tiden ett barn går i skolan!

    Om ni vet hut man kan driva sådana frågor berätta gärna för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag och min familj bor ca 300 meter från ett av dessa modulhusprojekt. Efter att ha läst mer och mer om incidenter på boenden i hela Sverige blir jag otroligt orolig. Värdet på vårat hus kommer sjunka men det är kanske en bagatell i det hela. Men misshandel skadegörelse, sexuella trakasserier, våldtäkter och t.o.m. mord skrivs det nästan dagligen om i media. Och läser man alternativ media så skrivs det dagligen. Jag har två tonårsdöttrar som går förbi dessa områden dagligen,sent kvällstid.

      De bostäder som planeras blir till övervägande del ettor vilket betyder att det är enbart unga män som kommer bo där.
      Det här har kommit som en kalldusch för många som bor här och jag tror inte arbetet för att hindra detta inte riktigt startat ännu.
      Vad du kan göra till att börja med är att gå på dom möten som villaägarföreningarna har i dessa områden. Jag vet att det är möten inplanerade denna vecka.
      Även Sd Stockholm har ett telefonnummer du kan ringa har jag sett och någon form av aktion mot detta. Jag har själv inte kollat upp detta ännu. Jag röstar inte Sd och har inte tänkt göra det men är det det enda partiet i sthlm som tar tag i denna fråga så är det så.....jag vete F-n, kanske blir så jag röstar på dom nästa gång i alla fall. Börjar allvarligt tröttna på det här nu.

      Radera
    2. Min uppfattning är att det inte finns mycket tid för att organisera sig. Kommunen säger att även om folk överklagar tror politikerna att de kan sätta igång byggjobbet innan sommaren. Det är så kaxig! De borde bryr sig om sina väljare :-(

      Jag är inte medlem i villaägarföreningarna eftersom vi bor i lägenhet. Om ni kommer fram till konkreta initiativ som andra kan delta, säg gärna till.

      Radera
    3. Jaha, här har vi två gamla sjuklöver väljare som nu misstycker när asylanterna förläggs bredvid deras bostäder.

      Det här har dock mycket länge drabbat folk ute i landet och ni har då gett ert stöd till det, via valsedeln. Nu är det bara att vackert ta er egen medicin! Själv har jag röstat SD sen 2002 och jag finner ert gnällande om hur ni absolut, innerst inne, inte vill rösta på, eller få hjälp av, det partiet men kanske inte har något val nu helt patetiskt.

      Säng. Bäddad. LIGG!!!!

      Radera
    4. Hej.

      Det hade kanske varit på sin plats att fundera över hur det ser ut i den mångkultur som alla partier utom ett arbetat för att skapa det senaste tio åren (även om rötterna går längre tillbaka än så). Vi som har bott hela våra liv i områden som Husby, Angered, Seved för att nämna tre, har försökt förklara.

      Vi blev, och blir, kallade rasister. Ni som röstat på något annat än Sd de senaste tre valen har er själva att skylla, tro inget annat. Det var och är er plikt som svenska medborgare (och som svenskar om så är fallet) att veta vad ni röstar för. Antingen har ni röstat för dagens situation, eller så har ni varken brytt er om att inhämta kunskap eller att tänka.

      Ni kan antingen rösta på det parti som ännu är oprövat, eller något av de partier som är medskyldiga. Troligen kommer ni att rösta som ni alltid gjort: vem ger mig mest i plånboken?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Radera
    5. @ Rikard,

      Bra talat!

      "Troligen kommer ni att rösta som ni alltid gjort: vem ger mig mest i plånboken?"

      Ja, så är det i många fall, vilket är helt skamlöst bedrövligt när landets framtid ligger i vågskålen. Jag hade extremt höga inkomster under några år när jag bodde i Sverige (ännu högre efter jag flyttade!), men efter Westerberg-Bildt fanns det inte på kartan för mig att ge de partierna förtroende, oavsett hur mycket pengar det var fråga om.

      Att byta bort framtiden för sina barnbarn mot några jobbskatteavdrag är, för mig, helt obegriplig. Som att finnarna 1939 skulle ha röstat på partier som lovade lite lägre skatt men också total avrustning.

      Radera
    6. Här har du några skäl som ni kan använda i överklagandet. Bromma flygplats. Massor med planerade bostäder har blivit stoppade pga för höga bullernivåer från in/ut flygningen från Bromma flygplats. Och de nya modulhusen ligger precis i in/utflygnings stråket. Sen krävs det undantag för att förtäta i in/utflygningsstråket. http://mitti.se/flygbuller-stoppar-100-nya-bostader/ http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/brommaflyget-stoppar-1-500-bostader-pa-kungsholmen/aRKoat!atHSqJeeFepjGaqtegzTeQ/ Sen bistår SD i Stockholm privat personer som vill överklaga byggloven https://sv-se.facebook.com/SDStockholmsStad/posts/849463191849577

      Radera
  6. Vad vill du med ditt inlägg utlandsvensk? Att vi ska gå och lägga oss? Att alla som inte röstat på Sd ska knipa käft. Uppfinna en tidsmaskin så vi kan resa tillbaka till 2002 igen? Eller nåt så enkelt som att det ska vara tyst i klassen?

    Nej det är inte så förstår du att bara dom som har röstat på Sd sedan 2002 får gnälla utan vi har alla den rätten.

    Jag finner flera ( har funnit ) anledningar till att inte rösta på Sd. Politik består av många frågor och inte bara integration och invandring. Sverige såg dessutom annorlunda ut 2002 än idag . Och det var säkert bättre förr men det är 14 år sedan. Alla partier har sina plus och minus sidor. Även hos miljöpartiet kan du hitta en fråga som stämmer överens med du tycker...eller nja , nu kanske vi inte ska överdriva.

    En stor anledning till att jag inte röstat på Sd är att Sd så sent som 1988 grundades av individer med bakgrund i Sverigepartiet och BSS. Den skepsis människor kan ha mot en sådan bakgrund är inget du behöver hålla med om men du får acceptera att den finns.

    Jag har aldrig haft en cementerad politisk uppfattning utan röstar på det parti jag tror kan göra bäst för Sverige idag och i framtiden.

    Så nej Herr Utlandsvensk. Vi ska inte bädda sängen och gå och lägga oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Så nej Herr Utlandsvensk. Vi ska inte bädda sängen och gå och lägga oss."

      Det jag menar är att ni redan har bäddat sängen och nu är det endast rätt och riktigt att ni får ligga i den.

      Radera
    2. Jag utvecklade min syn på gamla M väljare som nu inte vill ha asylanter i sin närhet lite i kommentarerna till detta inlägg:

      http://mensanen.blogspot.ch/2016/02/kommunpanik-del-3-vallentuna.html

      Radera
    3. Jag förstod mycket väl vad du menade men tycker du har fel i det påståendet.
      Att jag röstat fel i senaste valet? Ja det kan stämma.
      Betyder det att jag bara ska acceptera situationen och att det är rätt åt mig? Nej
      Problem löser man och ältar dom inte.

      Radera
    4. Ska läsa det sen när jag har tid. Nu måste jag ut i verkligheten . Arbeta och dra in kosing så jag kan köpa bostäder åt mina barn i framtiden :-)
      Ha en bra dag

      Radera
    5. "Betyder det att jag bara ska acceptera situationen och att det är rätt åt mig?"

      Min uppfattning är att det i många fall är just rätt åt de som nu drabbas. Det innebär dock inte att jag anser att man därmed bara ska acceptera läget. En vanlig hederlig ursäkt för det elände man har varit med att skapa för andra är en utmärkt början, sen tycker jag att man ska göra allt för att rädda sig själv och sin familj. Landet går troligen inte längre att rädda.

      Radera
    6. @Utlandssvensk: alltid läsvärd och tillsammans med Rikard (lärare), en av anledningarna till att jag med behållning, läser kommentarerna till mensanens inlägg, något som jag inte gör på andra bloggar.

      Jag håller inte alltid med dig, bara i 9 av 10 fall, men du är alltid mycket läsvärd och väcker intressanta tankar och frågeställningar. Nu är det dags att du tar steget till egen blogg, dina betraktelser förtjänar egna inlägg och skulle då också bli enklare att hitta. För att inte tala om att du skulle få ett större genomslag. (Det gäller dig med @Rikard (lärare))

      Vänligen
      Sam Ask

      Radera
    7. Helt underbart att läsa denna diskussion! Äntligen får de skenheliga hycklarna också smaka på verkligheten!

      Att komma nu och säga att man varit skeptisk till migrationspolitiken men röstat på något annat bara för att det stämmer bättre överens med helheten i något annat parti tror jag inte ett skit på. När sifo mfl ställt frågan ungefär så här genom åren. Vad tycker du om Sveriges asylmottagande? Då har andelen negativa nästan legat i linje med hur stort stöd SD haft för stunden. Så nä, den gubben går jag inte på.

      Sen till dig som skrev att du inte kunde tänka dig att rösta på SD för att de har sina rötter från BSS och Svergiepartiet. Nazismen grundades i Tyskland. Kallar du idag alla tyskar för nazister? Folk förändras kompis. SD må ha sina tokar och rötägg. Inget snack om saken. Men kan du nämna vilket parti som är 100% rumsrent? Jag hade röstat på SD även om dom inte hade varit kritiska till invandringen. Är långt ifrån det enfråge parti som media vill måla upp.

      Till sist vill jag säga att det är sorgligt att Fredrik Wikingsson nyligen flyttade från Bromma. Hade ju varit ett ypperligt tillfälle att göra en uppföljare till Trevligt Folk!

      Radera
    8. @ Sam Ask,

      Det var ytterst vänligt! Tack!

      Jag har gjort en del gästinlägg över åren, men de bloggarna är borta nu. Under en tid översatte jag också några av Julia Caesars krönikor till engelska, med hennes tillstånd. Men nu för tiden finns det enormt många väldigt bra bloggar, som t.ex denna, så jag ser inget behov av att öppna en till. Dessutom gillar jag att kommentera! Eller mer ärligt är kanske att jag inte kan låta bli, trots att jag har försökt många gånger.....

      Radera
    9. "Sen till dig som skrev att du inte kunde tänka dig att rösta på SD för att de har sina rötter från BSS och Svergiepartiet."

      Det här med SDs "rötter" är mest trams och propaganda. Du måste betänka att det länge har funnits en hel, statsfinansierad, liten industri som har levt av att smutskast SD. Många av personerna i denna industri har genuint fruktansvärda rötter. Det samma kan sägas om många av sjuklöverpartierna, t.ex S och C.

      Per Ahlmark har skrivit en bra bok om vänstern rötter i modern tid. Det är rent fruktansvärd läsning, men rekommenderas likväl:

      https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nstern_och_tyranniet

      Radera
    10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    11. Blir en me too..men får leva med det :)

      Håller med Utlandssvensk till 110%, ligg i bädden ni själva bäddat, och börja gärna er nymornade aktivism med en rejäl ursäkt.

      Jag har röstat "alternativt" sedan 1991 (NyD - D - SD) och har dragit mitt strå till stacken genom debatt online i 15 år. Hur mycket spott, spe, förnumstigheter, lögner, förföljese och svineri har ni sjupartister inte tagit er friheten att ogenerat och utan eftertanke ösa över oss?

      Tack gode Gud att jag sedan länge agerat på flera sätt att "hedga" mig mot Sveriges förfall (det är svårt att helt optimera, men jag känner mig helt OK inför det som komma skall).

      Kappvändare är aldrig särskilt vackra att se på! Men visst, bra att ni äntligen vågade komma ut. 10-20 år efter att ni hade behövts. Så dags, late adopters..

      Radera
    12. @ 6-10,

      "Jag har röstat "alternativt" sedan 1991 (NyD - D - SD)"

      Otroligt! Samma här! 2002 tyckte jag var svåraste valet, men annars har det inte varit någon tvekan.

      "Hur mycket spott, spe, förnumstigheter, lögner, förföljese och svineri har ni sjupartister inte tagit er friheten att ogenerat och utan eftertanke ösa över oss?"

      En helt overklig mängd!

      Radera
    13. "Det här med SDs "rötter" är mest trams och propaganda"

      Det är inget trams alls utan grundarna, möjligtvis inte alla, av Sd kom från dessa rörelser.Det är fakta och inte göra mycket åt. Sen har Sd skött det rätt snyggt med att få bort dem med dom sjuka åsikterna.

      Jag har aldrig påstått att det finns något parti som är 100% rumsrent så behöver därmed alltså inte nämna något.
      Jag personligen skulle inte vara stolt över att röstat på ND. Lika stora stollar då som vänstern och MP är idag.

      Men jag kan alltså inte vara med i eran klubb för inbördes beundran: Vi som har röstat på Sd sedan 1857.
      Men ska klargöra, även fast det är oväsentligt, jag har faktiskt röstat på Sd tidigare dock inte riksdagsvalet. Så om jag ska tolka er rätt ska jag vara tyst när det gäller riksdagspolitik men får ropa i kör med er när det gäller kommunalpolitiken.


      Radera
    14. Angående "bruna rötter" kan man börja med:

      http://robsten.blogspot.ch/p/bruna-rotter-hos-socialdemokrater-och.html

      http://robsten.blogspot.ch/2009/11/vi-tittar-pa-de-bruna-rotterna.html

      Radera
    15. Orkar bara skumma igenom det där men visst som sagt, inget parti är 100% rumsrent. Jag vet mycket väl allt det där redan. Men ändå är det lite längre tillbaks på tidslinjen än 1988.


      Ni röstar på det ni vill. Det gör jag också. Har alltid sagt till dom som smetar rasiststämplar på SD:are att vi lever i en demokrati och var en har rätt att rösta på det dom vill utan att bli av med jobb eller liknande. Man tar debatten och tystar den inte o.s.v.

      Jag hamnade nu i en helt annan diskussion än jag hade tänkt när jag skrev här. Jag är orolig för flyktingboenden i bostadskvarter i Sthlm och undrar som många andra vad man kan göra åt det.

      Radera
    16. "Jag är orolig för flyktingboenden i bostadskvarter i Sthlm och undrar som många andra vad man kan göra åt det."

      Som jag har förstått saken finns det inte så mycket man kan göra inom lagens råmärken, annat än att protestera. Men de lär nog bygga ändå.

      Sen är det nog närmast säkert att folk kommer att försöka bränna ner byggnaderna innan någon flyttar in. Vi vet alla att det är olagligt, men om det är etiskt blir väl en individuell bedömning.

      Om jag var en förälder och satt fast utan möjlighet att flytta och ett boende skulle slås upp i direkt närhet, skulle jag anse mig ha rätt till självförsvar. Plikten att skydda barnen skulle gå före allt annat.

      Radera
  7. Anonym:"Jag personligen skulle inte vara stolt över att röstat på ND."

    Det tror jag få gjort här, och det visade sig ju även i deras röstsiffror. Jag har inget haft att göra med ND, med undantag av ett intressant möte.

    Jag hade bestämt mig för att helt privat övervaka rösträkningen i min vallokal. Det kom som en obehaglig överraskning för mig att det var svårt att göra detta, valfunktionärerna obstruerade det mesta. De ifrågasatte, påstod att jag stod för nära när de räknade och försökte på andra sätt hindra mig. Jag hade naturligvis läst lagen innan och visste väl om mina rättighter. Jag hade dessförrinnan tagit en bild av själva röstmottagandet, men den slafsigt klädda valfunktionärskan begärde att jag skulle radera den (dumt nog accepterade jag, då jag ville ha minimalt med problem vid påföljande rösträkning).

    Varför fick jag då en så demokratiskt och juridiskt tveksam behandling? Jo, jag hade i vallokalen kommit i samspråk med ND:s ambulerande vallokalsövervakare (kända ND-are på ledande nivå) och jag måste säga att det hastiga intrycket var att jag hade att göra med initiativrika, tankemässigt snabbrörliga personer. De fattade snabbt att jag "fristående" nationellt sinnad observatör (dock ej ND, de köpte de). Vi beslöt alltså att samarbeta i vallokalen och delade sålunda upp borden mellan oss. Det räckte tydligen för att valfunktionärerna, mina skattebetalda demokratiska funktionärer skulle behandla mig som någon slags paria, utan medborgerliga rättighter. En bit av mitt (nu nästan helt eroderade) förtroende för svensk demokrati dog den där valdagen.

    En rolig detalj i sammanhanget var när jag såg vilken karaktär av "kafferep" valsammanräkningen är. Kaffetermosar, bullar och uppskruvade förväntningar om "mys" av röstsammanräknare som verkade vara "inkörda" kompisgäng (med rekrytering inom vänkretsen?) Jag kan förstå att hemske 6-10 med ND-svans var en oönskad störning i det mysiga kafferep, som valsammanräkningen blivit i deras ögon.

    "Vi vet alla att det är olagligt, men om det är etiskt blir väl en individuell bedömning."

    Just så. En individuell bedömning får det nog bli. Utlandssvensks formuleringskonst bedömer jag som "spot on" :D

    En intressant etisk diskussion borde lämpligen kunna jämföra tex mordbrännare som tänder på konkurrerande pizzerior och kebabhak utan någon respekt för människor som sover i samma byggnad med de fall där helt andra grupper med klinisk precision undviker dödsoffer.

    En intressant etisk diskussion som jag misstänker att vi inte får se i MSM.



    SvaraRadera
  8. Nu ska man säga att man placerade hela Brommas "pott" av modulhus i det område med lägst inkomst där många vanliga knegare bor. Beckomberga är inte det närmaste området utan det är Söderberga allé med några bostadsrätter och hyres kåkar. Inte en modul bostad placerades i "fin" Bromma dvs väster om Drottningholmsvägen/Bergslagsvägen. Hur faan skulle det se ut med flykting moduler i villa området.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Förvånad? Efter högertrafikomläggningen lades samtliga spårvägslinjer i Stockholms kommun ner, UTOM linje "12-an" (blev väl 120 sen) som servade Brommas "gräddhylla". De boende längs linjen hade allför mycket, pengar, muskler och inflytande för att kunna mästras, men alla andra linjer lades ner. Nu har ju spårvagnar kommit på modet iden, men endast gräddhyllans fick vara kvar under "istiden".

      Det är klart man inte ger sig in i det getingboet frivilligt. Bättre ge sig på svensk etnisk under/medelklass, de gillar att hunsas och betala för kalaset. Svenska låginkomstagare har skamligt hög beskattning och låga grundavdrag. I de flesta europeiska länder betalar man inte många ören i skatt på en inkomst under 100-150 KSEK. Det svenska grundavdraget är ett skämt, en skymf för de som sliter i lågbetalda yrken eller med deltid..

      Radera
  9. Grattis !
    Man får vad man röstar på :)

    Usch och fy för SD - länge leve mångkulturen ! :)

    SvaraRadera