fredag 11 mars 2016

Spegla samhället i stort - en fördel?

Senast i "veckans brott" hörde jag Leif GW prata om att Polisen skall spegla samhället i stort.

Spegla samhället i stort är något man ser nästan i alla jobbannonser från myndigheter och många privata företag, ofta med några påkopplade floskler om etnisk religiös mångfald osv.

De frågor jag ställer mig är:
Är det en fördel om en arbetsplats speglar samhället i stort?
Finns det någon forskning som visar att en exakt avbild av samhället funkar bäst på en arbetsplats?

Som bekant består samhället av 50% med en IQ lägre än 100. Är det viktigt att ha en jämn fördelning av dumskallar på alla arbetsplatser?

Måste det vara en bra inkvotering av vänsterhänta? Rödhåriga? Kortväxta? Kristna Bosnier? osv Eller gäller det enbart att det skall spegla vissa företeelser i samhället, ex kvinnor eller folk från MENA?

Borde vi inte för ganska länge sedan ha lämnat det tvångsmässiga tänket att inkvotera allehanda olika grupper på arbetsplatser. Visst är det en merit om man kan arabiska, go ahead och anställ, men då sker anställningen pga meriter och kunnande, inte pga hudfärg, etnicitet eller kön. Jag tror nämligen svårligen att det finns någon fördel eller nackdel baserad på pigmentet, varför det är rätt märkligt att man framhåller det som en enorm fördel, alla andra faktorer undantagna, att ngn är från ett visst område eller har en viss hudton.

Det förespråkarna indirekt också säger är ju att vi är olika beroende på hudton och etnicitet, denna tanke som är helt förkastlig i alla andra sammanhang. Men som vanligt är inkonsekvensen total.

Om jag anställer folk blir det enbart utifrån de meriter de kan uppvisa, samt den potential de har, vilken mäts bäst med ett IQ test.

Men ni kära läsare som är så kloka, kanske har ni hittat någon forskning som visar att nedanstående stämmer;

Vi strävar efter att spegla samhället i stort för att vinna de fördelar som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald ger.

33 kommentarer:

  1. När det gäller yrken som handlar mycket om att samverka med andra människor är nog IQ en mindre bra prediktionsvariabel. Däremot är det ju så att människor oftast litar mer på någon som liknar dem själva, vilket gör att i yrken som interagerar med samhället i stort finns det ett egenvärde i att "spegla samhället i stort". Kunde du inte räkna ut det själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då är det en merit om ett visst språk eller så behövs. Det jag vänder mig mot är den generella sanningen att en spegling av samhället i stort ger en fördel per automatik.

      Radera
    2. OM det nu är så att det är en generell sanning att en spegling av samhället ger en fördel per automatik, så håller jag med om att det kan ifrågasättas. Men i ditt exempel med polisen så anser jag att det är en vettig tanke att sträva efter. Tex. tror jag att en kvinnlig polis kan vara bättre på att förhöra ett kvinnligt våldtäktsoffer. En polis med egen flyktingbakgrund kan vara bättre på att vinna förtroende bland flyktingar (var ett aktuellt exempel på det i P1 igår). En polis uppväxt på Rosengård kan ha lättare att vinna förtroende där, osv. Sedan gäller det ju också att inte skapa en "rosengårdspolis" och en "östermalmspolis" med stor skillnad i rekryteringsprofil eftersom det förmodligen riskerar att fraktionera polisen och leda till interna problem. Därför är nog en blandning bäst, eller? Det betyder ju inte att andra meriter och kunskaper är oväsentliga eller mindre viktiga. Och vill man kalla det jag beskriver ovan för meriter, så varför inte?

      Radera
    3. Det är förvisso sant att människor känner större tillit för det som är lika, och det som är nära en själv. Men för att det ska ha någon verkningsgrad förutsätter det att polisens kommunikationscentral har något slags "etniskt/bakgrundsmässig/könsuppdelad profilering" så att man skickar rätt "profilpatrull" till rätt målsägande. Samt att man ber målsäganden definiera om de föredrar eller helst vill slippa poliser av visst kön, religion eller bakgrund, vilket i sig vore en rätt intressant inställning från ordningsmakten.

      De flesta som ser en polis ser nog trots allt bara en uniform. Vilket å andra sidan är hela syftet med klädseln ifråga. Och hela syftet med myndigheten som sådan.

      så nog är det en berättigad fråga vilket egenvärde "representera hela samhället" egentligen har. Det låter ju bra, men...

      Radera
    4. Polisens arbete består ju av mer än utryckningsverksamheten. Att skicka en polis med förortsbakgrund för att prata på en förortsskola kan ju vara ett exempel.

      I den idealiska värden ska ju polisens uniform, som du säger, räcka för att framkalla förtroende, men tyvärr är det ju inte en idealisk värld vi lever i. Och idag framkallar den motsatsen till förtroende hos vissa.

      Förutom de personliga mötena så tror jag att ökad mångfald kan bidra till ett ökat förtroende på det allmänna planet. En poliskår bestående av enbart "vita män" får nog jobba hårdare med att vinna förtroende i förortsområden än en mer blandad kår. Med ett högt förtroende så kan den aktuella utryckningspatrullens bakgrund/etnicitet/kön etc spela mindre roll.

      Radera
    5. Nu tycker jag vi i Sverige slutar vara så politiskt korrekta. De som kommer hit får anpassa sig till hur våra poliser, sjuksköterskor och snickare ser ut. Inget jidder. Passar det inte så finns andra länder.

      Radera
    6. Precis! Passar det inte kvinnorna kan de ju stanna vid spisen. Varför ska vi ändra något? Förr fanns det ju varken kvinnliga poliser eller advokater eller något, och det gick ju bra! Varför ska vi anpassa oss? Kan vi inte få ha det som förr!

      Radera
  2. När jag har anställt folk tar jag dom jag tror kommer att prestera bäst, passa in bäst och rent allmänt är trevliga.
    Jag har inte brytt mig om ifall dom varit vita, bruna eller gröna. Jag struntar också i religiös tillhörighet eftersom det inte varit präster jag anställt.

    Inom det privata näringslivet tänker nästan alla på det sättet. Men så får vi inte heller några statliga allmosor för att spegla samhället i stort. Vi måste prestera för att få finnas kvar.

    SvaraRadera
  3. Nu är ju "förtroende från allmänheten" kanske inte så viktigt för ett privat företag, men desto viktigare för tex. polisen. Ett sätt att öka förtroendet (obs att jag skriver ett) är att ha anställda som "speglar samhället i stort" eftersom människor tenderar att lita mer på andra som liknar en själv.

    SvaraRadera
  4. Men självklart hör IQ och välstånd ihop i långa loppet. Det är inte konstigare än att skolresultat och välstånd hör ihop. Sverige lever dock på gamla meriter, så vi drabbas inte blixtsnabbt. Det har säkerligen lagts en hel del pengar för att motbevisa samband men man måste nog ner och gräva på arnstads-nivå för att lyckas.

    Men den där mensa-ordförande som ”arg norrlänning” nyligen ringde upp var dryg och otrevlig och så vet jag inte om hon ljög rakt ut. Hon sa att varje population har ett medel-IQ på 100. Så tydligen olika svårhetsgrad på tester mellan populationer... Vore väl rasistiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer inte. Asiater har högre medel än européer, 103 om jag minns rätt. Det skiftar mellan olika länder av lite olika orsaker.

      Radera
    2. Jo , vissa asiater har högt IQ. Därför det går snabbt att gå från uland till top of the top när de får chans av sina politiker. Sätt dem var som helst på jorden och samma sak skulle hända.

      Radera
    3. "Asiater har högre medel än européer, 103 om jag minns rätt. Det skiftar mellan olika länder av lite olika orsaker."

      Mycket farligt ämne att debattera i Sverige. I princip är det omöjligt utan att bryta mot HMF lagstiftningen.

      Men det förs en frisk debatt om saken i USA. Alla kan ju själv surfa runt och se vad som skrivs om IQ nivån i några av de länder som har skickat många immigranter till Sverige. Om man är modig kan man även koppla detta till att IQ nivån i Sverige nu faller i en helt extremt snabb takt.

      Radera
    4. Hej.

      Relaterad läsning, om än något teknisk.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Radera
    5. Det förs friska debatter om ganska mycket i USA; Vad som fick WTC att rasa, månlandningen och evulutionsläran för att ta några exempel. Den friska debatten förändrar ju inte verkligheten, hur mycket än några skulle vilja.

      Radera
    6. WTC? Det vet väl alla att det var ett inside jobb ihop med Saudi?

      När WTC-7 pulveriserades blev det lite för mkt show, fysikaliskt helt omöjligt.

      Och det är bl a detta valet i USA handlar om, man vill inte släppa in katten bland råttorna (katten=trump). De dokument som hemligstämplades men som vissa kongressledamöter läst kommer visa exakt detta, se filmerna, lyssna noggrant.

      https://www.youtube.com/watch?v=ItE28oeMnas

      https://www.youtube.com/watch?v=60V1TKHuq_0

      Radera
  5. Jag tycker om att förenkla och leta exempel.
    I detta fall är ett tydligt exempel för mig att det är relativt vanligt med lönsamma familjeföretag där man nog kan anta att folk har ganska lika etnicitet och värderingar.
    Vad jag vet är det relativt sällsynt med framgångsrika företag där man fullständigt blandat kulturer som fundamentalistiska judar och muslimer.
    Så för mig är det enkelt – låt folk söka sig sina egna vägar.

    SvaraRadera
  6. Spegla samhället i stort,med dagens födelsetal bland utomeuropeiska kvinnor betackar jag mig för det samhället,inte mitt samhälle men Mohammeds.

    SvaraRadera
  7. Vem har pratat om IQ och välstånd? Att de hör ihop betyder det att IQ:n var mycket lägre i tex Norden för 2500 år sedan än den var i Persien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis svårt att jämföra två precisa områden vid en precis tidpunkt,det vi kallar IQ är också mycket en produkt av din omgivning, vad som uppskattas och vad som prioriteras i samhället.

      Men är det utmanande med den gjorda observationen att högre IQ i genomsnitt korrelerar hyggligt med högre välstånd än motsatsen?

      Radera
    2. Jag har inte sett någon observation på att IQ korrelerar med välstånd, bara ett påstående. Som jag inte tror på.

      Skulle den generella enorma välståndsökning som skett de senaste 100, eller så, åren då bero på en ökning av IQ?

      Radera
    3. Bor man i världens mest politiskt extrem-korrekta land så kan verkligheten vara lite obehaglig. Naturen som vi är en del av är tyvärr väldigt politiskt okorrekt.

      Radera
    4. Vad har politisk korrekthet och naturen med IQ och välstånd att göra?

      Och hur är det nu med den historiska välståndsökningen kontra IQ?

      Radera
    5. Fundera. Det tränar hjärnan och höjer ditt IQ.

      Radera
    6. Hur går det med ditt funderande, enligt nedanstående kommentar? Du vet "No pain, no gain". Ge inte upp!

      Radera
    7. Nu tänker jag vägra all jävla politisk korrekthet. Varför ska jag ta hänsyn, visa förståelse o sånt hela tiden? Jag kommer bara tänka på mig själv från och med nu! Kommer det någon pensionär och vill att jag ska resa på mig kommer jag bara resa fingret. Varför ska jag stå? De kan väl stanna på sitt hem om de inte pallar? Och kärringar med barnvagnar som vill att man ska flytta sig! Nästa gång kommer ungen att flyga om de inte flyttar sig. Nu är jag trött på det här!

      Radera
    8. Halvtaskig ironi, icke godkänd. Fundera, träna skallens inkråm.

      Radera
    9. God dag, yxskaft!

      Radera
  8. Ok, nu har jag funderat. De har ingenting med varandra att göra, precis som min första tanke var.

    Då kan ju du fundera över hur välståndsökningen och iq-utvecklingen hänger ihop. Din hjärna mår nog också bra av lite träning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.youtube.com/watch?v=wFY8EZepQ50

      Radera
  9. Jag tror att TANKEN ( i den mån det öht finns någon) är ungefär: Det är endast genom faktisk erfarenhet som kunskap nås. Därför kan (exvis) män inte föreställa sig hur det är att ha mens (och därmed inte marknadsföra och sälja tamponger). På samma sätt kan en vit plåstertillverkare inte inse att om man är svart så vill man inte ha ett beigt plåster. Och OM man då mot förmodan får det påpekat att det vore trevligt med plåster som INTE var beige, utan kanske mahognyfärgade, så kan den vite plåstertillverkaren inte agera på detta önskemål, för då approprierar han en annans erfarenhet - och det är inte ÄKTA!?! (På kommunistiska skulle det heta att (den vite), kapitalistiska plåstertillverkaren exploaterar (den svarte) konsumenten genom att locka med en överkonsumtion av plåster).

    SvaraRadera
  10. Om polisen skall spegla samhället borde väl en viss procent vara kriminella, med egen erfarenhet av fängelsevistelse och livet i kriminella kretsar? Skulle själv aldrig drömma om att acceptera någon anställd på grundval av kön, religion, etnicitet om inte vederbörande dels uppfyllde mina krav, dels var den mest meriterande sökande till tjänsten. I en omvänd situation skulle jag anse det djupt kränkande att få en tjänst på grund av kön, religion eller etnicitet.

    SvaraRadera