torsdag 25 maj 2017

Emigrera del 13- sluta snusa

Som de flesta av er vet har jag haft en lång serie om att emigrera, där vi till slut landade i att vi gör det. Då flyttlasset går i sommar är det en del saker man ska fundera på. En sådan sak är hur det funkar att snusa i det nya landet. På solkusten går det att lösa tror jag nog, finns säkert olika onlineshoppar eller försäljare där nere som kör lite snuslangning till svenskarna.

Men då jag ändå tänkt sluta snusa någon gång, passar jag på nu. Det är en dyr ovana, man har inte full kontroll själv utan är slav under begäret, om man är prepper är det väl självklart att göra sig av med beroenden innan shtf? Sen verkar det ha vissa negativa hälsoeffekter, en sak är iaf säker, tandköttet "bränns" sakta men säkert bort. Efter 17 års snusande syns det klart.

Nåväl. Hur ska man göra då? Sluta tvärt eller sakna dra ner? Jag strök snabbt det senare för då skulleman  hela dagen gå och längta tills nästa snus, värdelöst. Istället blir det den tvära varianten, men med lite nikotintuggummi av den svagare varianten om tröttheten blir för stor. 

Jag har nu inte snusat på 2 dagar, efter att i 17 år alltid haft en snus inne under all vaken tid. Den abstinens jag märbker mest är att ha något brännande under läppen. Visst känner jag lite av moset i huvudet i brist på nikotin, men det var värst första dagen. Nu är det suget efter att ha ngt under läppen som är värst. Jag vägrar att börja med onico eller ngt annat godissnus, dyrt och dåligt för tänderna. I början tog jag bara lite hushållspapper och stoppade in, det funkade ok, en liten stund. Sedan fick jag en ingivelse och tog lite gammalt kaffe från bryggarens filter och rullade in i hushållspapper, ännu bättre.   

Sedan slog det mig att det borde finnas kaffe i snuspåsar, vilket såklart ngn redan hittat på och säljer. Men för 30 spänn dosan.

Då jag inte tänker springa runt med kaffe under läppen för evigt tog jag saken i egna händer och gjorde min egen prilla. Blanda helt enkelt kaffepulver (brygg) och lite cayennepeppar och slå in i lite tillklippt kaffefilter. Voila en god pris som bränner skönt under läppen. För mig stillar den iaf en del av abstinensen.



Tycker ni bloggen är läsvärd och vill stödja dess fortsatta existens finns det numera en liten knapp ute till höger "Become a Patron" där ni kan välja att skänka 1$ eller mer. Man kan också skänka ett engångsbelopp på "Donate" knappen. Alla bidrag mottages tacksamt. Mer om denna möjlighet i detta inlägg -> http://mensanen.blogspot.se/2017/04/stod-en-gravande-mensan.html

8 kommentarer:

  1. Jag har snusat hela vägen under de 20 åren jag har bott utomlands, med något enstaka års uppehåll. Dyrt och bökigt, kanske, men jag har råd! De säljer nu även svenskt snus här i Schweiz. Kring 100 kronor dosan....

    Men om jag bodde i ett EU land, skulle jag köpa in råtobak från Sverige och göra snus själv. Det finns olika varianter av "gör det själv satser" och är riktigt billigt och inga problem att frakta inom EU. Man kan köpa för ett helt år åt gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst går det att ordna, men nu vill jag ju sluta av skälen ovan.

      Radera
    2. Oj! Ber om ursäkt om mitt inlägg kunde tolkas som att jag ville underminera din beslutsamhet! Jag bara tänkte fritt om ämnet, men inser att det kanske var olämplig i sammanhanget!

      Lycka till!

      Radera
    3. Morr...haha nej då, no offence taken. Kanske slutar med att jag blir snusfabrikör.

      Radera
  2. När jag slutar snusa eller röka, vilket hänt många gånger, så blir jag gravt personlighetsförändrad, det håller i sig i åratal där jag känner mig håglös och lätt deprimerad, känner ofta att det fattas något för att livet ska vara komplett liksom.

    Och jag har hittills inte lyckats göra uppehåll så länge att den upplevelsen helt försvunnit. För mig handlar det bara om nikotinbrist, inte om vanor eller på vilket sätt jag intar det. Nikotinpreparat saknar vissa ingredienser som tobaken innehåller så upplevelsen blir liksom inte fullständigt ersatt när jag använde dessa.
    Såklart bättre än helt utan Nikotin, men man kan ju inte använda Nikotinpreparat hur länge som helst, dessutom så är jag oftare sugen på snus eller cig så länge jag använder dem.

    Lindrigaste sätten att sluta på enligt mig är nikotinplåster, där man trappar ner lite snabbt på max några veckor. Eller tabletten Champix, vars verksamma ingrediens sätter sig på Nikotinreceptorerna, tar bort abstinensen och suget samtidigt som det hindrar Nikotin att få någon som helst effekt om man försöker fuska.
    Sen trappar man bara ner tabletterna och vips är man avgifta och Nikotinfri, smärtfritt och enkelt. Sen börjar kampen om att inte börja igen.

    För egen del så snusar jag just nu och tänker fortsätta tills konsekvenserna gör att det inte känns värt det igen.

    Hoppas du lyckas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är nog det jag fruktar mest, att man går runt och är håglös.

      Radera
    2. Fysisk träning lindrar symptomen, man mår bättre och blir mycket piggare. Utan Nikotin så blir konditionen snabbt bättre än vad den någonsin varit.
      Jag började jogga vid 45, första gången orkade jag springa 60 meter sen fick jag gå lika långt, sen springa igen osv. Orkade springa lite längre för varje gång och till slut nådde jag mitt mål som låg på en mil.
      Nuförtiden när jag snusar så klarar jag max 5 km..

      Radera
  3. Jag har försökt sluta snusa 20 -30 gånger i mitt liv och med försök menar jag att vara nikotinfri minst ett par dagar. 2 gånger har jag lyckats med minst ett års uppehåll. Vid båda dessa tillfällen har jag dels haft ambitionen att sluta samt haft en otroligt fruktansvärd baksmälla. På något sätt minskar suget vid bakfyllan då jag brukar stoppa in prillan av gammal vana men spottar ut den efter 5 minuter. Så om baksmällan håller i sej en tre dagar har man per automatik undgått dom där värsta första dagarna. Samma effekt uppnås säkert vid hög feber men då gäller det ju att ambitionen att sluta infinner sej vid samma tid. Så mitt tips är att dricka lite extra vid väl valt tillfälle om familjesituation tillåter.

    SvaraRadera