lördag 20 maj 2017

Sveriges migration 1980-2016

Det var önskemål från bloggens läsare om att få se lite statistik från långt tillbaka i tiden gällande migrationen hit. Då några av er faktiskt donerat pengar (se nedan) så kan jag naturligtvis stå till tjänst med detta.

Jag hoppas att bilden inte blir för liten för att kunna läsa.

Som ni ser av grafen nedan är totalen från 1980 ca 2 miljoner. Av dessa måste vi ta bort gästforskare, adoption och EES avtalet till att börja med. Dessa är 430,000. Kvar har vi då ~1,6 miljoner. Sen har vi arbetsmarknad, vilken jag förstått är lite lurig då det förekommer fusk med arbetsintyg, men låt oss höfta till med att 70% är korrekta. Då skall ytterligare 160,00 bort vilket ger en total om 1,44 miljoner tom 2015. 2016 gavs 110,000 uppehållstillstånd. Så vi landar på ~ 1,55 miljoner uppehållstillstånd sedan 1980. Nu kan ni fundera på hur Sverige lyckats med integrationen av dessa människor och hur klokt det är att fortsätta på den inslagna vägen, fast i turbofart.

Som ni ser nedan har det skett en stegring i antalet personer sedan 2000, balkantoppen på nittiotalet undantagen. Så när någon politiker stolt säger att vi är tillbaka på 2008 års nivåer, så är det fortfarande väldigt högt i ett längre perspektiv.



Tycker ni bloggen är läsvärd och vill stödja dess fortsatta existens finns det numera en liten knapp ute till höger "Become a Patron" där ni kan välja att skänka 1$ eller mer. Man kan också skänka ett engångsbelopp på "Donate" knappen. Alla bidrag mottages tacksamt. Mer om denna möjlighet i detta inlägg -> http://mensanen.blogspot.se/2017/04/stod-en-gravande-mensan.html

12 kommentarer:

  1. "1,55 miljoner uppehållstillstånd sedan 1980"

    Från 1980 till 2016 är det 36 år. Under den tiden har vi haft M ledda regeringar i 11 år, dvs cirka 30% av tiden. Men hur stor del av immigrationen har ägt rum under dessa år? Jag har räknat på detta tidigare, men med lite annan metodologi. Om blogginnehavaren har tid och lust, får han gärna visa vilka siffror han får.

    Sen kan man debattera om jätteinflödet 2015 ska anses vara sossarnas eller moderaternas ansvar. Av olika skäl lutar jag åt att det rättvisa är att lägga skulden främst på M, kanske till 75%. Men det kan man visst ha olika uppfattningar om!

    Man kan också jämföra med den stora invandringen till USA, som ägde rum cirka 1880-1920. Jag har grottat i detalj kring detta men det var några år sen. Om jag minns rätt, kom vi upp på de amerikanska rekordsiffrorna ganska direkt när Reinfeldt tillträdde 2006 och med inflödet 2015 utklassade vi USA.. Räknat per capita bör det ha varit den största invandringen någonsin till ett västland i fredstid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. M satt i regeringen Fälldin II 1979-1981 ("Den underbara natten" maj 1981 ledde till att partiet hoppade av). M hade bl.a. finans-justitie-försvarsministerposterna dvs undantaget statsministerämbetet de tyngsta regeringsuppdragen. M blev dessutom största borgerliga parti i valet 1979. Så mer korrekt vore kanske att säga att det varit M-dominerade regeringar i tolv år sedan 1980.


      Till skillnad från SAP har M alltid suttit i koalitionsstyren, fast efter september 2018 undrar jag om inte AKB tänker dra en rövare och köra eget med bara M-ministrar som sen kan söka stöd från alla håll och kanter vid uppgörelser (var ska SD och C/L liksom annars gå? OCH SAP ger hellre stöd till M än till en regering med C/L/SD). Dvs det blir som i Danmark efter folketingsvalet 2015, ett borgerligt parti (Venstre) tar alla regeringsposter trots att man är mindre än stöttepartiet DF.

      Radera
  2. @ Tartarus,

    Nu blev det samma problem som för ett tag sen. En del kommentarer bara försvinner. Jag skrev lite mer om Centerns förflutna i den andra tråden, men allt bara försvann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm inte Westerberg och folkpartiet de lömska.

      Tack och skrämmande, det sovande folket som förmodligen aldrig vaknade.

      Ekonom är lite skral ett tag på grund av diverse inköp men sponsring kommer. :-)

      Radera
    2. @ utlandsvensk Skumt, kanske är blogger som har ngt problem. Jag har inte mixtrat med ngt :/

      Radera
  3. Här finns en mycket bra, om än lång, genomgång över invandringspolitiken och dess historia. Jag har för mig att "Exit Folkhemssverige" nu har ett tiotal år på nacken. När boken gavs ut skrev Expressen något i stil med "Här ser ni främlingshatets ansikten" om författarna, trots att en av dem var gammal Socialdemokrat och dessutom hade jobbat för hjälporganisationer. En annan av författarna var den politiskt inkorrekte, svenskamerikanske socialantropologen Jonathan Friedman.

    http://snaphanen.dk/upload/Exit.pdf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, "Exit Folkhemssverige" är nog minst 10 år gammal, men fortfarande mycket läsvärd. Jag kommer ihåg hur jag gick runt i Stockholm och försökte köpa den när den kom ut och tanterna i bokaffärerna tittade på mig som att jag var en nazist! Men det var bara kul, jag kunde ju flyga hem till Schweiz dagen efter....

      Radera
    2. Om jag minns rätt, fick jag gå runt till flera affärer och sen när jag hittade den köpte jag alla ex de hade. Det var kul att se tanternas min... Sen gav jag bort flera.

      Radera
  4. Hej.

    Varför diverse data inte diskuteras med seriositet, eller referens och källhänvisning ens en gång, i bidragsmedia kan jag bara finna två svar på:

    Fakta är som alltid underordnat social konsensus (oavsett om den är faktisk eller narrativ/diskursivt hegemon).

    samt

    Fakta är okända för debattörer, makthavare samt portvakterna till den stora manegen i den mediala cirkusen.

    Dessa är givetvis inte ömsesidigt exkluderande. Min gissning är att de som styr, och de som styr vilka åsikter som kan få finnas, tillämpar långt gången självcensur med omedveten realtidsredigering av sitt dubbeltänk i en slags dubbelspiral av dissonans mellan kognition och moral.

    En i min mening intellektuellt normalfungerande person skulle oavsett åsikt i sakfrågan vilja känna till sakförhållande för att på bästa vis kunna uppnå det som åsikten säger är önskvärt - tydligen finns även positionen att kunskap är ej önskvärt oavsett om den bekräftar eller motsäger värdegrunden.

    Exempelvis borde även en invandrings-ivrande rasist från V, Mp eller Fi vilja visa faktiska data för att kunna visa med vilken enormt stor generositet och optimism Sverige accepterat nya innevånare - särskilt i jämförelse med andra länder.

    Fast den enkla nakna sanningen är väl att invandringen är ett självändamål för de flesta politiker, fast i den mediala logiken som de är; jag har försökt få bekanta bland vänstern att ta del av din blogg då du, vilket jag påpekat för dem, redovisar data och var du fått dem ifrån, och att du mig veterligen inte ser något problem med om en läsare skulle korrigera dessa data eller argumentera för alternativa tolkningar.

    Responsen? Pärlor för svin, tyvärr. "Hur skall man kunna lita på vad någon skriver på en blogg? Det är ju inte faktagranskat som i tidningar eller TV där det jobbar riktiga journalister!" Att dina uppgifter är officiella siffror från myndigheter hjälper inte heller: "Jaja, med siffror kan man bevisa vad som helst!".

    Faktum är att ju högre utbildning de har desto mindre skeptiska till den officiella sanning är de.

    Tack för ditt inspirerande arbete!

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lustigt. Min ambition är ju just att lägga fram fakta (ibland orerar jag fritt) för att folk ska kunna bilda sig en faktabaserad uppfattning eller få mtrl till fredagsmyset med vänkretsen ;)

      Radera
  5. För att lätta upp stämningen, kan jag berätta att Norge just invaderade Syrien!

    https://southfront.org/norwegian-force-deeployed-al-tanf-border-crossing-syrian-iraqi-border/

    SvaraRadera