IOM publicerade idag statistik på hur migrantströmmen ser ut över medelhavet.
Tom igår hade 102 547 migranter kommit till Grekland. Alla vill naturligtvis fortsätta norrut mot de hägrande välfärdssystemen. Bara under veckan 11-17/2 passerade drygt 7000 pers gränsen mot Makedonien. Trots att Makedonien insett att det kan vara farligt med för stor genomströmmande massa i landet när bommarna slås ned norrut, varför man försöker stoppa strömmen. Det rapporteras även att Grekisk polis får bussa undan flyktingar vid gränsen som inte kommer in i Makedonien.
Man ska komma ihåg att det är lågsäsong gällande migranter (fö värt att notera att iom använder begreppet migrants/refugees, dvs viss insikt om att det är välfärdssökare till viss del).
Förra året var det drygt en miljon som åkte över havet till Grekland, med en takt om drygt 100 000 på årets första 7 veckor ser det ut som att strömmen av flyktingar inte minskat. Toppen förra året var i Juli med 100 000 på en månad, vilket innebar en topp i Sverige ett antal veckor senare.
I mars/april kommer vi få svaret på om övriga länders agerande mot migrantströmmen ger effekt i Sverige. Som bloggens läsare vet har jag tidigare visat att Regeringens id-kontroller har marginell effekt, annat än som signalpolitik då dessa överdrivits utomlands.
Det stora frågan är då var de kommer landa nu när många stater på förra årets transitrutt inte släpper in några eller mkt få. Man kan tänka sig att de kan tänkas försöka en mer östlig rutt, men i Polen har de inget att hämta varför det kanske blir i Nordnorge alla får cykla in. Men Norge ligger ju långt fram gällande ett flyktingstopp.
Facit får vi i mars/april.
Spänningen är olidlig!
SvaraRaderaOm det blir ett liknande inflöde till Sverige detta år som förra, spår jag en kollaps för landet 2017.
Om man får ner inflödet kraftigt, låt säga till under 20 tusen, kan det nog finnas 5 år kvar.
Men mest troligt är väl mitt i mellan och att landet då bryter samman om 3 år.
Alla som sitter kvar i Sverige bör ta signalerna från Norge på största allvar. Omvärlden är rejält oroad! Om eller när det smäller lär det INTE bli lätt att komma ur Sverige.
Håll också i åtanke att media i Sverige ljuger öppet om antalet asylsökande i andra länder, framförallt Tyskland. Folk verkar tro att det var en dryg miljon 2015, men i verkligheten var det under 500 tusen (se länkar nedan). Läget i Sverige är extremt, dramatiskt mycket värre än i något annat västland.
https://affes.wordpress.com/2016/02/09/hur-manga-kom-egentligen/
http://www.bbc.com/news/world-europe-34131911
Vi är fortfarande världsledande per capita. Dessutom avslår väl tyskarna 70-80% (sverige 20-30%) om jag inte minns fel. Antar att Tyskarna dessutom får ut de som får avslag, i sverige bor flesta kvar eller går under jorden.
Radera"Vi är fortfarande världsledande per capita"
RaderaDet har vi varit varje år sen Reinfeldt tog över, dvs 2006, om man bortser från udda topplaceringar av länder med väldigt liten befolkning, som Malta. Ska man vara petig fick vi även stryk av Ungern förra året, men andelen beviljade lär nog bli nära noll där.
Men vi har också tagit framstående placeringar vad gäller asylansökningar i absoluta tal. 2007 var vi nummer två i världen! Endast USA tog det året emot fler ansökningar än Sverige.
Sen halkade vi dock ner lite och från 2010 till 2014 låg vi stabilt på en förnedrande fjärdeplats.
Men kanske kan 2016 slutligen bli året där den enda sanna humanitära stormakten slutligen når hela vägen fram och tar emot flest asylansökningar på planeten! Det vore väl en passande final!
De länkarna du bifogade är häpnadsväckande och stämmer ju knappt ett skit med vad svensk media försöker förmedla. Blev också överraskad att Schweiz låg högt på flera av tabellerna (dock långt ifrån Sverige givetvis). Funderade långt innan vågen av migranter kom i höstas på att emigrera. Har man läst några av dina kommentarer verkar Schweiz kanon. Tror dock, jag och min familj inte riktigt har den ekonomin som verkar krävas för flytt dit. Har mentalt ställt in mig på Finland. Gick en rysning i hela kroppen när jag läste mensanens inlägg om att Fredrik varit där och hälsat på. Utöver detta kom uppgifter om att Ryssland kan tänkas släppa in flyktingar i landet, enbart för att berika baltländerna och just Finland. Oavsett hur det blir håller jag med om att Sverige är ett sjunkande skepp som bör lämnas så fort som möjligt.
RaderaC.N
Jag tror inflödet kommer bli lägre i SE i år, trots en oförändrat ström över medelhavet, helt enkelt av den anledningen att vi ligger som sista anhalt och alla länder som måste passeras har dragit i nödbromsen. Diverse delsystem i samhället kommer säkert kollapsa i omgångar framöver, vilket ger att många grupper som inte har råd att köra på egna initiativ kommer hamna i kläm. Den stora frågan är hur länge politikerna kommer försöka upprätthålla "välfärden" med höjda skatter och lån.
Radera"Jag tror inflödet kommer bli lägre i SE i år"
RaderaLåt oss hoppas att du har rätt! Men inflödet till nu verkar bara ligga cirka 20% ner från förra året (jan-Feb verkar hamna kring 7000 mot 9000 förra året)
@Tartarus
RaderaMigrationsverkets spår 70000-140000 för 2016, troligen runt hundra enligt deras prognos (deras siande kan ju iosf ifrågasättas). Detta vore mindre. Kom dock ihåg, med tanke på hur det ser ut idag, har de gått ut och sagt att 70000 för 2016 vore extremt tufft. Vad blir 140000 då? Hjälper nog inte så mycket då att det är 20000 mindre än 2015.
@ C.N.
Radera"Blev också överraskad att Schweiz låg högt på flera av tabellerna"
Det där är en ganska typisk placering för Schweiz. Dock är man extremt motvillig att bevilja ansökningar (cirka 10-20%) och har ett effektivt deporteringssystem. Men visst, det läcker in lite här också. Fast alla är helt inriktade på att få ner talen mot noll, men det är inte helt lätt om man är det klart rikaste västlandet. Men det pratas seriöst om att helt säga upp flyktingkonventionen och det kan nog bli folkomröstning om detta.
"Tror dock, jag och min familj inte riktigt har den ekonomin som verkar krävas för flytt dit. Har mentalt ställt in mig på Finland."
Schweiz är DYRT! Men kan man få ett jobb här är det OK, lönerna är extremt höga. Om man inte ska jobba bör man ha minimum 50 mio sek.
Finland gillar jag! Jag har själv funderat på att köpa sommarkåk på Åland, men när vi debatterade saken här för ett tag sen höjdes det varningsflaggor för berikning där också! Fast jag tänkte åka dit och kolla snart.
@ C.N.
RaderaEn liten kul grej här i Schweiz är att om man får asyl måste man betala 10% extra skatt under 10 år! Det kanske inte låter som så mycket från ett svenskt perspektiv, men här innebär det ofta en dubblering eller mer av skatten. Vidare har man här en "arbetslinje" på riktigt och det går inte att bara kvittera ut bidrag.
"Schweiz är DYRT! Men kan man få ett jobb här är det OK, lönerna är extremt höga. Om man inte ska jobba bör man ha minimum 50 mio sek."
RaderaVad gäller jobbsituation har vi skapliga chanser både jag och min partner. Om det skulle bli aktuellt, vad ligger priserna på för att hyra hus/lägenhet? Och, har du någon koll på om det är svårt att få in sina barn på skola?
C.N
@ CN,
Radera"Om det skulle bli aktuellt, vad ligger priserna på för att hyra hus/lägenhet?"
Vettigt läge i vettig kanton = 3-5 tusen CHF per månad för lägenhet-radhus-liten villa.
"Och, har du någon koll på om det är svårt att få in sina barn på skola?"
De vanliga skolorna är väldigt bra och gratis. Men ungarna sorteras hårt när de är 12, så om de inte pratar tyska nu är det tveksamt att köra lokal skola efter att de är 9-10 år gamla. Annars finns det massor av privatskolor och det är inte svårt att komma in men kostar 25-35 tusen chf per år.
@utlandssvensk
RaderaOk, tack för info. Schweiz kanske inte är helt uteslutet då. Måste givetvis göra en hel del research själv men återkommer kanske till dig längre fram i tiden om det skulle uppstå några frågetecken.
C.N
Åland verkar vara på väg upp igen (i min ranking), de öppna hjärtna som det talades om i höstas mötte patrull. Får se hur det slutar.
Radera@ Tartarus,
Radera"Åland verkar vara på väg upp igen (i min ranking), de öppna hjärtna som det talades om i höstas mötte patrull."
Bästa nyheten på länge! Berätta gärna mer, om du har tid och lust.
Det här året kan bli extremt, håller trenden i sig med höga tal migranter som pressar på in i Europa kommer vi snart se en obehaglig utveckling.
RaderaSkillnaden mot förra året är två:
1: välfärds och mottagningssystemen i Europa är pressade till det yttersta men liten eller ingen kapacitet kvar att utnyttja.
2: Gränserna som tidigare varit enkla att strömma över är nu på många håll stängda. Från Grekland tog sig migranter tidigare vidare främst genom Balkanländer, via Ungern och Österrike till de hägrande målen Tyskland och Sverige. Nu ser det radikalt annorlunda ut. Ungern har nästan helt färdigställt sitt gränsstängsel, Österrike har stängslat in breda sektioner runt de mest använda gränsövergångarna och är på väg att stängsla in resten av övergångarna i samarbete med Slovenien, som också stängslar in sin gräns mot Kroatien och Bosnien. De ostängslade delarna får förstärkt bevakning och det är tal om att vid behov öka på tjänstgöringstiden för värnpliktiga soldater för att se till att hålla tätt. Övriga balkanländer håller redan på att skärpa till bevakningen för att inte riskera att sitta med mängder av migranter i landet om övriga Europa stänger gränserna helt. Serbien har helt sluta låta Afghaner passera gränsen då de är den grupp som de bedöms få svårast att resa vidare och därmed lättast kan komma fastna i Serbien.
Resultat: Migranterna består till stor del av unga män på väg mot ett bättre liv i Europa. Om de hindras från att nå fram, eller upptäcker att resurserna som de vill ta del av är slut, kan det bli mycket oroligt. Rena stridigheter kan utbryta vid gränsövergångarna för att skapa möjlighet att ta sig igenom, det har redan varit mycket oroligt vid Österrikisk/Slovenska gränsen när migranter pressat på för att forcera gränshindren. Både på Balkan och i migranternas hemländer är det lätt att få tag i vapen och sprängmedel, och terrororganisationer som IS kan spä på tillgången för att skapa kaos.
Det finns alltså risk för upplopp, kravaller och rent av rena stridigheter på Europeisk mark under år 2016. Hur bedömer ni andra dessa risker?
Vänligen
Sam Ask
Ett tillägg:
SvaraRaderaTyskland låg förra året på cirka 600 asylsökande per 100.000 innevånare. Detta inflöde har lett till absoluta jätterubriker i hela världen.
Sverige hade motsvarande inflöde år 2013!!!!!
2014 var det cirka 50% högre
2015 var det cirka 300% (ja, tre hundra procent) högre
Extremt räcker inte som ord. Hysteriskt och apokalyptiskt kommer kanske nära sanningen.
Oj, klantigt misstag av mig. Det ska stå:
Radera2015 var det cirka 200% (ja, två hundra procent) högre
Boverket vill nu ha fri hyressättning pga extrema massinvandringen. S styrda hyresgästföreningen som hyllat massinvadringen har nu sett till att deras medlemmar kanske får dubbelt så hög hyra. Bra jobbat.
SvaraRaderaVisserligen är det allvar, snusmumrikarana i radio- och tv-huset kan nog inte ta in detta, vad det egentligen handlar om, som sas inte sipprar ut ens till media-eliten. (det är alltså ingen konspiration)
SvaraRaderaMan lullar på allvar runt och tror att systemet är uthålligt, och så tycker media att man har ett ansar att inte ropa på vargen, utan lägga sakernas tillstånd till rätta, så har det nog alltid varit.
Man inser inte hur tunn fernissan är, eftersom man dels inte rent kognitivt kan se detta, den sköra tråden, och dels, om den nu skulle vara skör, så kanske kanske den håller, om man tassar på tå, och inte belastar den med realism eller risk-antaganden, dvs antagandet om att utfallet av prognosen, skulle bli sämre än kalkyl.
Ju fattigare man är, desto mer risk måste man ta, och har man saker på det torra, kan betala för att försäkra sig, för ett negativt utfall. Nästa alltid gäller, det är dyrt att vara fattig. Dvs den som är fattig, får betala högre ränta, än den som är rik, eftersom alltför många fattiga inte kan betala lånet, och då måste räntenivån spegla risken. Nu har ju bankerna lärt sig att låna ut pengar till fattiga, och packa om detta, till trygga placeringar, och kränga på dessa tex Svenska pensionärer, så där omfördelas risken, med en liten nettovinst för banken. För ingen vettiga människa skulle ju låna ut pengar till Grekland, eller till en svens brf-ägare, eftersom ingen av dem har tänkt betala tillbaka lånet, och ngn måste ta smällen. S.W
Nu håller vi tummarna för Trump ikväll. Viktigt för europa också.
SvaraRaderaNär man talar om "systemkollaps" så sker ju inte det plötsligt, utan gradvis malströmsvis.
SvaraRaderaSJ, dvs järnvägen, har varit i malström i negativ underhåll
länge nu, för att det saknas resurser, skattekronor, eftersom dessa behövs bättre till annat.
Tot mp som vågmästare 1998 till 2006 samt 2010 till 2014, ändå är Svensk järnväg "dire straits" så eftersatt att regeringen tvingades dölja detta genom att slå ihop banverket med vägverket, det är detta som är smygande systemkollaps, peak - underhåll" man lever på lånad infra, och har inte ens råd med underhåll. Det är då ngn briljant dammsugar-försäljare kommer på att vi ska bygga en ny järnväg för 300 miljarder, dvs köpa av "näringslivet" genom att låna på banken, (innebär att banken kan tillverka mer hittepåpengar), men den som ska borga, det är svenska skattebetalare, dvs staten.
Det där går naturligtvis inte ihop, ändå förs seriösa diskussioner, och förra regeringen vinkade av projektet med en liten Ds, ngt slags mystiskt startskott. Det är naturligtvis rent bondfångeri, och i princip ett Ponzi-schema.
De stora frågan är ekonomin, man tror av ngn anledning att vår tillväxt är real, bygger på någon slags adekvat konkret ekonomi, som har ett varaktigt värde, (generar intäkter över tid) när hela ekonomin i själva verket bygger på lån, och inte vilka lån som helst, utan hittepå-lån, artificiella lån, som bubblar upp fastighetsvärden, som genererar uppfattade krediter med, som ger "tillväxt".
Men är så klart bara en underskrift av en skuldsedel, i princip träldom. Detta är ändå små frågor. det stora frågorna är:
peak water
peak food
som hänger ihop med västhuseffekten och krig, dvs jordbruk kräver vatten och stabilt klimat (och fred)
peak oil
peak minerals
peak energy (om man inte använder kärnkraft)
vindkraft fungerar dåligt när det är kallt (det blåser inte nämnvärt då, och när det är kallt behöver man mest energi). Sedan är olja och mineraler de viktigaste faktorerna till varför det är krig, dvs stormaktspolitik)
peak population
peak migration
dvs man nådde tex populationsmax i Syrien sedan torka --> krig.
och då börjar det fly människor som kommer till stabila regioner, och flyktingkonventionen är ju uppkommen efter 2a VK och ska hantera tillfälliga krig, sedan ska man tillbaka, inte varaktigt bosätta sig i Sverige. Detta med peak migration verkade inte regeringen ha fattat under "Sverige tillsammans" med två veckor senare, verkade man ha förstått att det som var ett faktum redan under Hövdingens regering, inte skulle hålla många månader till. S.W
Snart är vi 10 miljarder människor, och all befolkningstillväxt, sedan människans födelse, har genererats sedan vi hittade olja,
SvaraRaderaoch den lever vi gott på, ett tag till. Sedan...kommer
klimatförändringar på det, som drar undan mattan för jordbruket, och då vill människor utnyttja sina mänskliga rättigheter, varför skulle de inte, och då gäller det att ta sig till en trakt som kan garantera dessa. Till detta grabbarna i svart pyjamas, som skär halsen av inte bara journalister, utan även kvinnor och barn, för att inte tala om de "barn" som skär halsen av kvinnor som arbetar för en bättre värld.
Ovan på detta kommer Peak debt
= den gräns som innebär att man belånat alla tillgångar som finns, inkl sin egen tid avseende arbete, till den grad att ytterligare lån inte går att ställa borgen för.
https://en.wikipedia.org/wiki/Peak_debt
Sedan då peak underhåll
maintenance = underhåll
av lat. "manus tenere" (“att hålla i sin hand”), ngt realt således.
För att förstå termen underhåll på svenska, går man till:
1. tyskans "unter" i betydelsen mellan,
dvs lika med latinets "inter", dvs i
betydelsen "mellan" två betingelser,
jmfr underrätta, undervisa, underhandla.
2. likt latinets in´ferus, ngt slags adverb i betydelsen,
undre, nedre, som ingår i.
Underhåll (tekniskt)
- förebyggande underhåll
- avhjälpande underhåll (lappa och laga)
Underhåll = bidrag för att ge stöd till försörjningen
av en person, (underhållsbidrag)
Underhåll = ett område (areal) som försörjer
en furste, (landlord) dvs underhållsland
Dvs skattebetalarna underhåller den politiska eliten, PR-pajasarna, de policyprofessionella och våra ögon och öron journalisterna :-)
Så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli.
Underhåll = logistisk verksamhet som förser/försörjer militära förband och enheter med materiel, förnödenheter, sjukvård etc,
(se underhållstjänst, (militär) logistik, trängtrupper)
verb
underhålla = hålla i tillräckligt gott skick
genom kontinuerlig skötsel och service
S.W
Underhåll är således delvis förknippat med en slags skuld, eller skyldighet att upprätthålla en viss balans mellan två eller flera företeelser. tex underhållsskyldighet, vilka alla som har arbete och betalar skatt, har till de som inte har arbete. Skatten vi betalar ska således inte bara underhålla vår samhällsordning, vår försvarsmakt, som försvarar vår gräns och vårt välstånd, utan ska även underhålla oss själva, liksom alla som har behov av bidrag, liksom alla som kommer hit som migranter och vill få ta del av samma välstånd som vår egen reala ekonomi, klarar av att underhålla oss nordbor. Fram till 50-60-talet fanns noggranna planer för hur många familjer varje teg och åkerareal kunde underhålla varaktigt.
SvaraRaderaSkulder har alltid en gäldenär och en borgenär, dvs en realtion mellan två parter, och när det uppstår överskott i en region, så behöver den fattigare låna och då underhålls denna från den rike, jämför Grekland och hela syd-europa, so underhålls från de regionener som går plus, företrädesvis Tyskland/Holland. Sverige och England är inte med i EU, Finland hackar, och Danmark har undantag. Det uppstår en skuld som bara kan betalas tillbaka den dag Grekerna går med plus, eller är beredda att sänka sin levnadsstandard.
Bankerna förmedlar i princip numera bara skulder mellan gäldenärer.
Varför det inte finns något realt underhåll, som fungerar som borgen,
S.W
Så om ekonomin krackar i EU, och det gör den, oavsett, så krackar den i Sverige, och Sverige har högst lån per capita, (man lånar i privat i sydeuropa, eftersom man inte litar på "systemet". Därtill har Sverige högst underhållsskydlighet till sina medborgare i hela världen, och är våldsamt beroende av skattelojalitet, vänder ekonomin, dvs att vårt kunskapsövertag minskar, så kommer det inte att gå ihop, då man måste vara en viss kritisk massa för att:
SvaraRaderai. vilja (motivera)
ii. kunna
iii. varaktigt förmå
underhålla de som har behov.
Med:
världens högsta lån, (inte lön)
världens högsta välfärd,
världens högsta skatter
världens mest generösa migrationsjuridk, dvs inga krav,
som öppnas upp "für alle" och med ett liberalt ungdomsförbund som diskuterar rätten till att ha sex med djur, döda etc, dvs världens mest verklighetsfrånvända bortskämda framtida politiska elit
dvs världens mest världsfrånvända förespeglade verklighet som dessvärre alltför många opinionsbildare lever i, eftersom de ju så gärna önskar att det ska vara som i Bullerbyn, så krockar det lite, när den miserabla världen kommer till Sverige och knackar på.
Grejen med värdegrundseliten är att de sällan har egna reala tillgångar, och försörjs genom att hålla systemet uppe, dvs parnassen lever som de alltid gjort, genom underhåll av andra.
Sköter de sig, och levererar ömsesidigt nytta, får de kvar kvar, och sköter de sig inte, så åker de iväg, dvs det blir revolution, so oder so. (och vi som inte är revolutionärer, vi revolterar genom att rösta med fötterna, innan det börjar bli elakt.
För att ändra, måste eliten ge upp sina privilegier, och de vill de inte, så då håller de kvar ordningen, och då måste man likt narkomanen in i dödens kammare, inte väntrum, möta Karon, och låta sig skeppas över, innan verkligheten träffar pannloben. Detta inträffar ungefär samtidigt som det blir revolution, det var ju inte så att tsaren inte förstod läget 1905, att människor var hungriga, men han hade ingen plan för hur han skulle vända, och inte tillräckligt lojala trupper efter förlusten i Rysk-japanska kriget.
S.W
Peak underhåll.
SvaraRaderaTillväxten sker på lånad tid, och naturtillgångarna räcker inte till. Flödet av människor kommer inte upphöra, det har bara börjat, och kommer inte sluta förrän det är lika eländigt här som överallt annars, alternativet är murar. När välfärden rämnar, drabbar det pensionärer, handikappade, barn i utsatta miljöer och kvinnor. Det är bara att vänta och se, hela genuseliten kommer nog gasta något år till, men sedan inses att man måste träffa ett val,
medlemskap för alla = tillbaka till, inte Hedenhöös, för där var det nog hyfsat jämställt, utan tillbaka till den tid då kvinnor inte klarar sig utan en man. FÖr övrigt borde man inte säga "flytta" utomlands, utan "fly" utomlands, för i praktiken är det flykt, man vill ju inte lämna Sverige, men man vill heller inte betala för något som inte bär. Så ändring blir det bara, om tillräckligt många Svenska män, men helyllevärderingar, som står upp för jämställdhet och allas lika rätt och värde (som är med i klubben och delar våra värderingar), om vi flyr vår kos, och tar med oss vårt kunnande ocn vårt kapital, och inte minst våra värderingar, för rent krasst är det män och kvinnor i Sverige, som tillsammans skapat världens mest jämlika samhälle. När nu Romson, Gudrun, hbtq-högern och överklass-vänstern driver vidare med solidaritet für alle så är det så, i den demokrati, eftersom de gått samman med nyliberalerna, om den nya Ponzi-kasino-ekonomin, det kan ju gå... i synnerhet miljöpartiet kan ju detta med långsiktighet och uthållighet av jordens begränsade resurser. det kan ju gå..... S.W
Några stackare tror på fullt allvar att detta kommer att hålla, nä, det tror de inte, om de tänker efter, de har bara hittat på ett sätt att ha det bra, tex att ge sig på den svenske kränkte mannen :-)
SvaraRaderaDe tror att det finns oändlig rikedom att beskatta, men det finns det inte, rikedomen är en illusion, alla miljder är ju skulder till framtiden, som är en föreställning om vad det skulle kunna vara värt, om illusionen håller några år till.
Så bör man svara, om man har realt kapital och något i kolan, genom att inte ge dem svar på tal, utan att flytta, inte gapa mot. Lojaliteten ska ligga mot förnuftet, inte någon slags underlig uppfattning om nation, det finns inget att vara lojal mot, och gränser inget fast, lojaliteten ska ligga mot sin avkomma, inget annat.
Det biter inte med genusdebatt, låt istället värlldens mest jämställda kvinnor få fortsätta fördöma Åkesson och Co :-) och driva världslyckan vidare, det kan bara sluta på ett sätt ändå, givet de stora dragen.
Kanske kommer de efter en tid, med fortsatt inflöde av män med en lite annan kvinno- och kultursyn, efter ett tag fundera på om de gjorde rätt val :-)
Man saknar inte kon förrän båset är tomt. Det bästa som an hända är om vänstern börjar bygga flyktingbaracker i de områden som fortfarande är Svenska enklaver, då skapas nya flyttkedjor, och det är väl bra, bostadskrisen ska lösas på ngt sätt, och de som flyttar först, realiserar i vart fall lite tillgångar :-)
Att underhålla varaktigt förtroende, tillit och lojalitet, brukar vara en svår konst, och missbrukar man ordet solidarisk, så kan de gå precis hus som helst, i Ebberöds bank, även om man tror att man är god.
Det går inte att utesluta små spår av ironi kan förekomma,
i vart fall mellan raderna. S.W
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaTack för denna svada, alltid lika innehållsrika och intressanta.
Raderasvada = ordflöde, munvighet, flödande talegåva.
Raderaav lat. sva´da, övertalningens konst,
jag antar att det få tolkas som utan ironisk omvänd betydelse.
Tack Balou!
Syftet är att inte nå nämnvärt många, utan den som till äventyrs har tid med att tänka lite utanför strömmen, vilket för övrigt bloggen, med flera angränsande portaler är förtjänstfulla exempel på.
Det intressanta är vilken stil, inriktning, målsättning man har på sin kommunikation. Alltså vem skriver man för, och vilket syfte. Är man betald eller har man som näringsverksamhet/intresse att skriva, eller försöker man bara bidra till ett offentligt sansat samtal.
Den stil som förespeglas, försöker anta formen att ingen vettig uppdragsgivare skulle få för sig att betala för svadan :-) och att den därmed inte kan ha något som helst bakomliggande syfte.
Då måste rimligen stilen hållas i sådan form att det skrivna ordet inte kan förutsättas ha ett bakomliggande motiv som springer någons ärenden. Texten får inte falla på ett intessentperspektiv, eller för uppenbart till lags. skribenter för målgruppen behagade, finns det tillräckligt av.
Normalt är väl att hoppa över det man finner ointressant, och fokusera på det som ger egen gagn och nytta.
Att ligga längre bak i kön, så att de som är ointresserade av svada slipper besväras, är en poäng, alla som har bråttom bråttom, behöver inte ens ta ställning, uppmärksamheten kräva ständigt ny sensation.
Återstår de som ger feedback, vilket kanske skulle förbises att besvara, eftersom det inte finns ngt mer syfte än att sätta myror och griller i huvudet, av ingen särskild anledning.
Den som mot förmodan orkar traggla sig igenom textmassan,
har uppenbarligen tid, eller lider av tvångsbeteende.
Mängdkommunikation finns det tillräckligt av, liksom twitter och snabba dräpor. Nä, det räcker med att 1 eller 2 personer läser något och får en anknytning / träff, mot eget tankegods, så är syftet uppnått, därav den relativt breda penseln och detta med associativa relationer.
Om nu någotn mot förmodan lägger ner tid att läsa, och förargas/uppröras/yvas, så är det väl inte personligt, då har i vart fall ngn tankecirkel rubbats, vilket kanske i grund och botten är ganska tillfredställande. Ska man vara ett trolltagen med syfte att just inte provocera destruktivt, däremot reta lite gallfeber avs invanda mönster. Absolut inte förhäva sig och mäta sig mot de professionella kadrarna, det gäller det att inte försöka vara märkvärdig, inte stilsäker, inte alltför åsiktskonform, utan småtrumpeta lite, om betingelser som lite saknas. I vart fall får vi vara med om ett mycket stort socialt experiment, dels avs våra egna tidigare föreställningar visavi våra nya, men även alla migranternas inställning visavi våra, nu när mängderna är så stor, att det sas blir kraftmätning. Det känns väl lite som att en massa människor inte riktigt är vilka säkra längre, och opportunismen ska inte underskattas, människodjuret är som hon är, och högmodet evigt. Livsuppgiften är att inte irritera sig på tramset, och acceptera den föreliggande verkligheten. S.W
Det här går åt helvete.Var finns alla kuppsugna militärer??
SvaraRaderaRädda vårt fosterland är en uppgift belagd med stor ära om ni lyckas!!!
Katinka Glahd.
Som av en händelse är försvaret nedlagt i Sverige.
RaderaJo, det är ett litet fint samband.
SvaraRaderaDet gamla försvarsvänliga centerpartiet som värnade landsbyggden, blev uppköpta via en billig PR-byrå, sannolikt samma grundplåt som slussat pengar och opi ion till mp, dvs denna illa dolda EU--vurm med federation i sikte, det börjar väl framstå klarare nu, att de inte alls är så positiva till flykingar, ingen vill ju umgås med dem, utan behålla valfriheten i skolan, så att vi kan fortsätta bygga reservat, och så verkar ju CUF vara rena rama helylle facisterna :-) och LUF inga puckon, utan världsfrånvända generalpuckon. (om djuret inte skadas....vem tilkar det? om barnet inte skadas....Nä, det där högmodet, är spå en grandios nivå likhet med Adolf och Co. Ska propagera för sex med djur, ska det vara helt frivilligt från djuret sida... Finns det inte djursexfilmer, med neddrogade kvinnor som helt frivilligt blir uppfyllda av något fullkomligt, mot betalning? kan det inte bli brott mot sexköplagen, om djuret får en en prima belöning?
Det förefaller inte riktigt vara en slump, avskaffa försvaret på hemmaplan, sälja allt till de som behöver materielen bättre, öppan gränsen och bedriva Eurpas mest extrema flyktingpolitik, och just när man inte trodde att det kunde bli mer galet, med Sverige tillsammans, finns inte en ens Svensk som har det gott, som bor tillsammans med migranter, ja då blir det tvärstopp, eftersom hela Euroa håller på att klappa samman, man vet inte om man ska skratta eller gråta, EU måste ta ett större ansvar....Trodde de att Sverige bestämmer över EU?
Av de olika män i Sverige som är elaka (misshandlar/ofredar), finns anledning att misstänka att antalet går att bestämma hyfsat, med överrepresentation bland socioekonomiskt svaga grupper, överrepresentation bland grupper som väst upp i kulturer med en förtryckande kvinnosyn, och viss korrelation blad män som både är socioekonomiskt svaga, trauamtiserade av hopplsöa uppväxtvillkor, i viis fall faderslösa, och då detta med kvinnosyn, som vi nu ska åtgärda med någon slags snabbkurs, sannolikt av Soc :-)
Av outgrundliga skäl spred sig Gudruns talibantal, till Romsons krets, vilket kanske kan förklaras med att Romson lever ihop med en vänsterpartist, eller svar det bara samma stundens ingivelse, att ge sig på majoriteten, normen, den härskande klassen som förtrycker övriga och skapar så mycket miserabelt orättvist elände.
Då har man listat ut att man ska ställa grupper mot varandra (eller snarare alla andra går med, mot en annan grupp, som man identifierar som motståndare) genom att lura i dem att de har en historisk obetald skuld. Likheten med Adolf är inte utan träffande anslag.
idnetifiera var det finns resurser, (kapital), för att få det bättre själv, förhäva sig,lägg rabarber på detta, genom slavmoral, och lägg skulden på gruppen som man vill ersätta med en egen maktordning, så enkelt, även om säkert ngn protesterar om relativ förringring, så är det väl en poäng, men den alterantiva poängen är att själva beteendets grund, en del avundsjuka, en del hämdbegär, en dos litenhet, och hel del sjukt maktbegär nog förefaller vara universella egenskaper, som sas ät lite tidlösa, achtung diktatet.
S.W
Ekvationen är enkel:
SvaraRaderaav 10 miljoner "Svenskar" antas hälften vara män, återstår hälften
av 5 miljoner är 27,3 % över 65 och 23 % under 18 år
ger ca 40 % vilket sorterar bort 2 miljoner män.
Nu har vi sas ringat in den onda gruppen, förövarna, och finge vi bara bort dem så skulle Sverige vara ett mycket bättre land,
Men män som är 18 år kan knappast tillhöra gubbslemmet, så mer specifikt enligt SCB 2014 om man ska peka ut gubbslemmet, där det inte går att begripa hur en ädelhumanist som Arpi vållar sådan upprördhet, torde inkludera alla mellan 31 och 65, dvs exkludera alla som är 30 år och yngre, i kraft av kapitallösa, samt
65 år och äldre, kraft av att lida brist på testosteron, så kan man selektera bort fler oönskade:
ålder...antal män
31 år 61.908
32 år 62.292
33 år 61.486
34 år 63.464
35 år 61.905
36 år 59.855
37 år 60.893
38 år 61.568
39 år 63.888
40 år 66.529
--------------
41 år 65.490
42 år 66.433
43 år 66.449
44 år 64.664
45 år 63.745
46 år 66.353
47 år 69.945
48 år 70.575
49 år 70.465
50 år 69.788
--------------
51 år 65.351
52 år 61.861
53 år 59.711
54 år 58.567
55 år 58.857
56 år 58.327
57 år 58.441
58 år 58.834
59 år 57.097
60 år 55.781
---------------
61 år 56.899
62 år 55.916
63 år 54.719
64 år 57.057
65 år 58.321
.............
Toti: 2.173.434 potentiella onda patriarker enligt SCB
26,8 % (beroende på definition har utländsk bakgrund. delar man in det på kön.... så kan det för enkelhetens skull anta att det är 60 % män och 40 kvinnor inbördes relation (skulle vara intressant att gräva fram den egentliga relationen som ju är större)
Vilket ger vid handen 32 % män med "identifierbar" utländsk bakgrund (eftersom Svensk inte kan definieras) eller i runda slängar 1,5 miljoner pursvenska män mellan 31 och 65 år (1.477.935) för att avrunda i "positiv" bemärkelse.
Sedan är väl ca 10 % arbetslösa, i denna grupp antar vi blott hälften, dvs 5 % dvs avräknas ytterligare 75 000 män
Tar vi bort några grupper till, som är män och som finns kvantifierbara, så finns i var vart fall några:
2 % får antas vara homosexuella, avgår 30 000.
1 % får antas vara handikappade, avgår 15 000.
2 % får antas vara långtidssjukskrivna 15 000.
1 % får antas vara kriminella, avgår 15 000.
Detta blir: runt 150 000 män
Sedan bör rimligtvis ytterligare 350 000 män tillhöra
grupper som journalister, partigängare inom mp, vp och S,
hipsters, kulturmän som EWB går ingång på att gå igång på.
S.W
Vilket ger, summa sumarum ca 1.000.000 män som återstår.
SvaraRaderasom ska ställas mot rikets totalbefolkning på 9,8 miljoner, där befolkningssammansättningen nu snabbt ändras, eftersom det mest kommer hit unga män, och den stora grupp män som gudskevlov dör av är infödda Svenska män, vi utgår här från att ingen i Sverige kan skilja på:
- etnisk härkomst
- kulturell/nationell identifikation, tex skåning/värmänning
- språklig identitet
- utseende i dagligt tal folkslaget nordbor(skandinav)
- medborgarskap
vilket är en försyn, eftersom reproduktion bara är möjligt via kvinnor, så det blir upp som en sol och ner som en pannkaka, den demografiska ekvationen, som politiken talat om om ytterligare 20 år :-) Andelen förtryckande infödda Svenska män kommer stadigt att minska som relativ andel av befolkningen, och vilket får antas bli rättvist. S.W
1 på 10, whre only in it for the money, klart som fasiken att feministerna oblygt, luckades lägga rabarber på alla andra minoritetsgrupper, dvs övriga 90 % förtryckta, av den vite infödde hetrosexuelle mannen.
men om vi dessutom tar bort alla män som bor ute på vischan, och räknar in hälften som storstadsmän, så är relationen 1 på 20, och det är väl här man kan se detta med norm, stackars övriga minoriteter, det måste ha det rysligt, i världens mest välkomnande generösa land, vilka hemska män, och tänk vad mycket bättre Sverige skulle gå ekonomistiskt, om vi ersatta alla dessa män med superbriljanta feminister, det känns redan tryggt, den där feministiska utrikespolitiken, nu vet hela övriga EU vad den går ut på, folkvandring av män, genom Europa till Sverige, innan ngn kom på att vi inte riktigt tänkte på konsekvensen, om inte alla gör vi säger. Man kan inte låta bli att glädja sig och göra hoppsasteg mest varje dag, av tanken att det är socialtanterna som sas är socialstatens hårda kärna, änglamakerskorna, prusiluskorna, som nu ska hantera gränslösheten och diskrimineringen :-) Nog är det tragikomiskt. S.W