SF

Adlibris

torsdag 10 december 2015

Kan man bli smartare av kost motion & rutiner?

SVT kör nu i samband med Nobelsändningarna ett test med Johan Eckerdal (känd från Genikampen).

Innan "träningen" inleddes fick Johan göra Mensas IQ-test (FRT) och fick 125.

Johan får genomgå diverse miljöpåverkan i form av äta broccoli, träna m.m. för att se om han kommer klara testet bättre gång nummer två (ett annat test, men av samma typ). (FRT finns i A & B versionerna, varför man bara kan försöka söka till Mensa två ggr).

Nåväl, jag förutspår att Johan inte kommer ha förbättrat sitt resultat. All seriös forskning visar att det utrymme för miljöpåverkan som finns sker i ung ålder, och då snackar vi näringsriktig kost etc. Den genetiska faktorn är dock stark och man föds inom ett spann där man kan röra sig beroende på uppväxtmiljön. Taket är dock satt och man kan inte bryta igenom det med hjälp av Broccoli och en PT, varken i unga eller gamla år.

Svaret får vi kl 18:00 i SVT då sista delen av Nobelprogrammet går.

Har jag fel kommer jag posta ett inlägg om hur fel jag hade  ;)

Uppdaterat kl 20:09. Nu har vi svaret, det blir inget inlägg om hur fel jag hade. Testpersonen presterade faktiskt sämre. Gick från 125->123. Inget konstigt med att han inte hade bättre, rätt självklart egentligen. Matristest är inte som att plugga lite korvstoppning och sen försöka igen. Det smått komiska var att han presterade sämre. Kan man dra slutsatsen att kicka sin PT och beställa en pizza? Ja kanske, men ingetdera kommer påerka din IQ.






4 kommentarer:

  1. Din illustration kommer mig att tänka på dagens datum
    Herr Konrad med det numer klassiska efternamnet lyckades taga sig till Sverige
    Utan broar.
    Han var sjösjuk...
    Första priset i fysik.
    Min modersmålsläraren bror blev professor i den grenen av medicin vid förra seklets början.
    Liten värld!

    SvaraRadera
  2. Har ingen TV, så det är en akademisk fråga.
    Om man gör ett test andra gången, även om testet
    är annorlunda, så är sannolikheten ganska hög
    att testpersonen presterar ngt bättre, av hävd
    och gammal vana.

    Att vara utsövd är grunden för att hjärnan ska prestera
    topp, och sömn är en funktion av melatonin vid rätt tillfälle, som är en funktion av vad du äter och när du äter ditt sista mål. Om du motionerar så får du högre syreupptagningsförmåga och högre tröskel för mjölksyra, och mjölksyrenivån, dvs hur många mmol/l möjölksyra du har, avgör mängden insulin, dvs hur hög sockerhalt som hormonet glukagon (ek att förväxla med glykogen), glukagon = högre fettförbränning och enklare omslag till melatonin.

    Så rådet är det vanliga, ät 3 mål mat om dagen på fasta tider, däremllan två mellanmål, så att man får en jämn blodsockernivå, kryddar man sedan med träning (intervall), så höjer man tröskeln för när det blir omslag till insulinmotorn, varpå fettförbränningen är körd i vart fall den dagen. Sista målet senast kl 19, ingen nattmat, inget tröstgodis, men kaffe eller the går bra, om man behöver piggelinpiller, sedan dunar man in som en stock, jag brukar somna på några minuter, och då är hjärnan utvilad, utöver detta är internminne bra, detta går att träna upp ca 10 - 25 % genom träning ett par månader, och det är sas riktig intelligens, och inte sådana där nästa-stegfigurer son mensa kör med.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte sett programmet utan baserar min kommentar helt på ditt inlägg. Dock tycker jag inte det ett dugg konstigt att han presterade "sämre" andra gången. I själva verket är hans resultat likvärdigt båda gångerna då en minskning på två enheter inte kan sägas representera en säkerställd skillnad. Jag vet inte vad konfidensintervallen är på de testerna men om han gjort 100 olika (men likvärdiga) test hade han troligen hamnat säg mellan 120 och 130 på de flesta av dem. Precis som detta resultat inte är någon indikation på sänkt IQ pga kost och motion hade inte en höjning till tex 127 varit något som helst bevis på att kost och motion höjer IQt heller. För att kunna visa någon trolig påverkan med bara ett test hade han nog behövt höja sitt resultat till minst >130.

    Sedan ligget det väl i tiden att vilja "bevisa" hur rätt rätt kost och motion gör underverk på alla tänkbara sätt. Det är liksom det nya universalmedlet, höj din IQ, lev länge, bli lyckligare bara du äter rätt och motionerar. Vad jag vet finns inga verkliga studier heller som visar på ett samband mellan motion, mat och IQ. Och avsätt så slås de flesta samband ut när man korrigerar för föräldrarnas IQ som verkar ha absolut starkast effekt. Att "träna" på att göra IQ test är såvitt jag vet det enda som faktiskt kan påverka ditt resultat.

    SvaraRadera
  4. Då säger detta följande, att om man gör om samma test med 20 testpersoner i två grupper som får omvända miljöbetingelser, dvs grupp A får i test A normalkost, och i test B kostråd, och vice versa för grupp B, så blir utfallet ungefärligen det samma eftersom mensas bägge test förefaller vara utformade så att genomförande av test A inte nämnvärt förbättrar prestanda för test B.

    sedan är det mer en fråga om vad som är normalfas, tar man en undersökningsgrupp och ser till att störa sömnen under en vecka, och ger dem knäckebröd och vatten, så finns det viss sannolikhet att de presterar sämre än normalfasen.
    Uppenbarligen kan testpersonen ha haft ganska goda ingångsvärden, och då behöver man inte så mycket goda eller dyra råd.

    SvaraRadera